در گردهمایی مشترک رئیس و مدیران کل سازمان استثنایی کشور  و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها

عامل مهم در شکل گیری نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در نابرابری در دسترسی به آموزش با کیفیت است

حاجی میرزایی: ما مامور آغاز و پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت از نقطه تولد کودک هستیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در برنامه ریزی آموزشی بایدکیفیت و کمیت آموزش برای افراد در هر سن متفاوت و مشخص باشد، گفت که عامل مهم در شکل گیری نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در نابرابری در دسترسی به آموزش با کیفیت است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
عامل مهم در شکل گیری نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در نابرابری در دسترسی به آموزش با کیفیت است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک رئیس و مدیران کل سازمان استثنایی کشور و روسای ادارات آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئوکنفرانس در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن تشکر از خلاقیت همکاران حوزه استثنایی در اهتمام به امر آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: یکی از مهمترین سوالاتی که مطرح می شود این است که فعالیت های آموزش و پرورش از چه زمانی شروع می شود؟ در حال حاضر آموزش ها را از دوره پیش دبستانی شروع می کنیم.

حاجی میرزایی افزود: به اعتقاد من ماموریت آموزش و پرورش از بدو تولد شروع می شود. انسان باید از ابتدای تولد تحت انضباط کامل تربیتی قرار گیرد و روند برنامه ریزی آموزشی از همان آغاز تولد جزو ماموریت های وزارت آموزش و پرورش است. آموزش به شکل گیری شخصیت و هویت منجر می شود و در کیفیت زندگی، معیشت و منزلت افراد تاثیرگذار است. آموزش است که به افراد امکان حضورفعال در حیات اجتماعی می دهد و آموزش های بدو تولد از مهمترین آموزش هایی است که در شکل گیری شاکله کودکان تاثیرگذار است. بنابراین در تمام آموزش کودکان بالینی بایستی از یک الگوی تربیتی استفاده شود و بدیهی است که بیشترین سهم را در قبل از دبستان، والدین و خانواده بر عهده دارند و باید برای توانمندی و مهارت والدین برنامه ریزی شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نقطه عزیمت شکل گیری نابرابری های اجتماعی در نابرابری دسترسی به آموزش با کیفیت است. هر فرد از زمانی که به دنیا می آید باید تحت آموزش و تربیت آگاهانه قرار گیرد . در برنامه ریزی آموزشی بایدکیفیت و کمیت آموزش برای افراد در هر سن متفاوت بوده و مشخص باشد که هر فرد در هر دوره زمانی چه آموزش هایی را با توجه به سن، ظرفیت و قابلیت خود دریافت کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه آموزش هر فرد از بدو تولد جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: ما مامور آغاز و پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت از نقطه تولد کودک هستیم. هر کودکی که متولد می شود باید تحت یک برنامه آموزشی خاص قرار گیرد. در این برنامه آموزشی پدر، مادر و خانواده مهمترین نقش کلیدی را برعهده دارند و ما موظفیم با یک برنامه منسجم آن را به انجام برسانیم.

وی گفت: اگر بخواهیم از روزهای طلایی سال های اول زندگی کودکان به راحتی بگذریم، نباید انتظار داشته باشیم وقتی شخصیت کودک شکل می گیرد بتوانیم به راحتی آن را تغییر دهیم و چه بسیار استعدادهایی که به علت نادیده گرفتن سال های اوایل زندگی کودکان از دست می روند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش تمام کودکان با نیازهای ویژه بر عهده وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: معتقدم طرح سنجش سلامت را هرساله از سن پایین تر برای کودکان شروع کنیم تا بتوانیم در سال های آینده همه افراد را از بدو تولد تحت کنترل قرار دهیم و موضوع ماموریت سازمان استثنایی باید از بدو تولد انجام شود .

حاجی میرزایی با بیان اینکه مشارکت در سازمان استثنایی یک رکن راهبردی است. ما با بخش های مختلف تعامل کرده و همدیگر را کامل کنیم، گفت: فهم مشارکت را باید از حد مشارکت اقتصادی فراتر دانسته و نقش تکمیل کنندگی به آن بدهیم. همچنین باید در مشارکت اجزای یک کل با هم برای رسیدن به هدف ترکیب شوند تا به یک نتیجه مطلوب برسند و یک کل بامعنا را ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشارکت همه جانبه باید در درجه اول در درون سازمان و در درجه دوم با سازمان های دیگر انجام شود و ظرفیت هر استان، شهرستان و منطقه در مشارکت در نظر گرفته شود.

وی نقش خانواده ها در انجام ماموریت سازمان آموزش و پرورش استثنایی را مهم دانست و گفت: ماموریت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها به دانش آموزان با نیازهای ویژه مربوط نمی شود بلکه خانواده را نیز در بر می گیرد. خانواده در این سازمان بیشتر از بخش های دیگر آموزش و پرورش موثر است و با همکاری مطلوب و هدفمند می تواند سازمان را به ماموریتش نزدیک کند.

حاجی میرزایی با اشاره به گستردگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش با توجه به گستردگی خود می تواند در جامعه تاثیرات عمیقی داشته باشد. پلتفرم شاد یک پلتفرم نوظهور است که خوشبختانه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تلاش های همکاران مورد بهره برداری قرار گرفته است. و مسائل و مشکلات آن نیز به سرعت درحال برطرف شدن است.

وی در پایان گفت: از برنامه های خلاقانه سازمان در دوران کرونا و آموزش در زیست بوم جدید تشکر می کنم و معتقدم همه در پیشگاه خدا مسئول هستیم. دانش آموزان امانت های خدا، خانواده و نظام در دست ما هستند و ارائه خدمت به آنها از مصادیق امانت داری است و برای نشان دادن آن باید سعی کنیم آموزش های لازم را به تمام دانش آموزان ارائه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار