کاهش 85 درصدی پرونده تصادف ساختگی در 6 ماه نخست سال جاری

تهران (پانا) - مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از کاهش ۸۵ درصدی پرونده تصادفات ساختگی در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 85 درصدی پرونده تصادف ساختگی در 6 ماه نخست سال جاری

به گزارش ایرنا، مهدی فروزش عنوان کرد: طی ۶ ماه نخست سال جاری، ۲۴ پرونده تصادف ساختگی در مراکز پزشکی قانونی استان تهران کشف و پس از اعلام نظر تخصصی، به مراجع قضایی اعلام شد.

وی ادامه داد: کشف پرونده های تصادف ساختگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۸۵ درصد کاهش داشته که بدون شک یکی از دلایل این موضوع می تواند سخت گیری، دقت نظر و حساسیت مستمر کارشناسان پزشکی قانونی در برخورد با پرونده های تصادف ارجاع شده به ادارات پزشکی قانونی در طی سالیان اخیر در نظر گرفته شود.

فروزش با بیان این نکته که از کل پرونده های تصادف ساختگی در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۳ مورد مصدومان از آقایان و فقط یک مورد مصدومان، از بانوان بودند، خاطر نشان کرد: این موضوع نشان دهنده نسبت جنسیتی غالب آقایان در این گونه پرونده ها است.

وی یکی از چالش های مهم موسسات بیمه ای بسیاری از کشورها از جمله ایران را پرداخت خسارت به موارد تصادف ساختگی اعلام کرد و گفت: در این گونه موارد، افراد یا خود صدمات را ایجاد و یا به عنوان طعمه توسط باندهای حرفه ای مورد سوءاستفاده قرار گرفته و صدمات متعدد بدنی برای دریافت خسارت ایجاد می کنند.


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تاکید کرد: با توجه به آموزش های مستمر ارائه شده به کارشناسان پزشکی قانونی و به روزرسانی این آموزش ها، اکنون تشخیص تصادفات ساختگی از تصادفات واقعی به سهولت و سرعت صورت گرفته و به افراد ناآگاه که با هدف سودجویی نسبت به ایجاد صدمات و تصادفات ساختگی اقدام می کنند، توصیه کرد: به دلیل اینکه همه موارد کشف شده تصادف ساختگی به صورت مکتوب به مراجع قضایی اعلام و موجب تعقیب قضایی متهمان می شود، از دست زدن به اقدامات اینچنینی پرهیز کنند.


فروزش افزود: تشخیص تصادفات ساختگی توسط پزشکی قانونی، از به هدر رفتن بیت المال جلوگیری می کند و همه ساله موجب صرفه جویی قابل توجهی در منابع شرکت های بیمه ای و همچنین ضرر و زیان آن ها خواهد شد.


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در هشداری به افراد جاعل گواهی های پزشکی قانونی نیز گفت: با توجه به ارتباط الکترونیک ادارات پزشکی قانونی با قوه قضاییه (سامانه CMS)، همه گواهی ها به صورت دیجیتال نیز ارسال می شود که این موضوع خود امکان جعل نظرات کارشناسی را به حداقل ممکن رسانده است.

وی تعداد کل مراجعان صدمات ناشی از تصادف به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ را ۱۵ هزار و ۹۷۵ نفر اعلام کرد که از این بین ۳ هزار و ۷۷۷ نفر زن و ۱۲ هزار و ۱۹۸ نفر مرد بودند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳.۳ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین، رییس سازمان پزشکی قانونی در جریان بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از این سازمان گفته بود: در سال ۹۸، یک‌ هزار و ۱۶۰ پرونده تصادف ساختگی شناسایی شد.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است: ‌در نیمه نخست سال جاری ۷ هزار و ۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۹ هزار و ۳۵۷ نفر بود، ۱۵.۷ درصد کاهش یافته که از کل تلفات تصادفات در ۶ ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۴۴۶ نفر مرد و هزار و ۴۴۵ نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با ۵۹۷، فارس با ۵۸۵ و خراسان رضوی با ۵۱۷ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۵۱، کهگیلویه و بویراحمد با ۹۳ و چهار محال و بختیاری با ۱۱۴ فوتی کمترین آمار تلفات را داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار