۷۵ تا ۹۰ درصد از مقالات علمی در دسترس عموم قرار ندارند

تهران (پانا) - رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه بین ۷۵ تا ۹۰ درصد از مقالات علمی در دسترس عموم قرار ندارند، گفت سیاستمداران اخلاق گریز و دین ستیز باعث می‌شوند بخش عظیمی از بشریت نتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۳۸۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
۷۵ تا ۹۰ درصد از مقالات علمی در دسترس عموم قرار ندارند

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی صلح اسلامی، حجت‌الله ایوبی در کنفرانس علمی صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی که به صورت وبینار برگزار شد، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های کاملاً علمی که تاکنون انجام شده اکثر مردم در کشورهای آسیایی و آفریقایی به اطلاعاتی که در حوزه علوم منتشر می‌شود، دسترسی ندارند و نتیجه آن بسیار واضح خواهد بود، کسی که دسترسی به اطلاعات وعلوم ندارد نمی‌تواند صاحب قدرت باشد.

رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: بسیاری از متخصصان امروزی تصور می‌کنند که شکاف میان کشورهای فقیر و غنی در حوزه اقتصادی یا نظامی است در صورتی که این تفاوت در حوزه دسترسی به اطلاعات، دانش و مقالات علمی است.

ایوبی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اطلاعات و دانش در کشورهای توسعه یافته، توسط مغزهای مهاجری تولید شده که از آسیای مرکزی، ایران، سوریه، عراق و به ویژه افغانستان به آمریکا و اروپا مهاجرت کرده اند، گفت: علت مهاجرت نخبگان علمی گروه‌های افراطی خلق شده توسط غرب به خصوص آمریکا هستند که موجب ناامنی در این کشورها شده اند.

ایوبی، آپارتاید علمی در جهان را ناشی از ناامنی، مهاجرت، نبود حق کپی رایت و سیاستمداران اخلاق گریز و دین ستیزی دانست که باعث می‌شوند بخش عظیمی از بشریت نتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در نتیجه آپارتاید علمی، شکاف‌ها افزایش و اوضاع وخیم‌تر خواهد شد، گفت: سیاستمداران اخلاق گریز و دین ستیز در این روند بسیار تاثیر گذارند و باعث می‌شوند بسیاری از مسلمانان به دانشگاه‌ها دسترسی نداشته و با کوچکترین بهانه مثل داشتن روسری از این مراکز اخراج شوند.

رییس کمیسیون ملی یونسکو به نظریات پیر بوردیو اندیشمند فرانسوی درباره اهمیت سرمایه‌های فرهنگی برای توسعه ملت‌ها اشاره کرد و افزود: این نظریات و مشابه آن را هزار سال پیش فردوسی کبیر در شعر خود سروده بود که «توانا بود هرکه دانا بود».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار