در گفت‌وگو با پانا:

خنیفر: در صورت 3 ساله شدن تحصیل در دانشگاه فرهنگیان آسیبی به محتوای دوره نمی‌رسد

سناریوهایی با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش مطرح می‌شوند

تهران (پانا) – رئیس دانشگاه فرهنگیان با اعلام این مطلب که طرح‌های مربوط به کوتاه‌ترشدن دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هنوز در حد پیشنهاد هستند گفت که در صورت عملی شدن طرح آسیبی به محتوای دوره تحصیلی وارد نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: در صورت 3 ساله شدن تحصیل در دانشگاه فرهنگیان آسیبی به محتوای دوره نمی‌رسد

جذب نیروی انسانی در دستگاه آموزش و پرورش کشور همواره از موضوعات پراهمیت و استراتژیک در دولت‌های مختلف بوده است و به دلیل بالا بودن جمعیت دانش‌آموزان و معلمان، دستگاه قانون‌گذاری کشور نیز توان و توجه فراوانی برای رفع کمبودهای این حوزه و نیز پاسخگویی به خواسته‌های همه اقشار شاغل و محصل در نظام آموزش عمومی نشان داده است.

طی سال‌های اخیر بازنشسته‌شدن جمعیت بالایی از معلمان و به تبع آن کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبدیل به یکی از دغدغه‌های بزرگ در این وزارتخانه شده است به طوری که هر سال مجوز قانونی برای جذب و استخدام معلمان از مراجع ذیصلاح صادر و به اجرا گذاشته می‌شود؛ با این حال مشکل کمبود نیرو در نظام تعلیم و تربیت بسیاری از مسئولان و صاحبنظران مرتبط با این حوزه را به ارائه راهکارهای متعدد سوق داده است که از میان آن می‌توان به پیشنهاد کوتاه شدن دوره‌های دانشگاه فرهنگیان یا احیای مراکز تربیت معلم اشاره کرد.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با پانا درباره اظهارنظرهایی که از طرف برخی مدیران بلندپایه آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره احیای مراکز تربیت معلم کشور یا کوتاه‌شدن دوره‌های دانشگاه فرهنگیان به منظور جبران کمبود نیروی انسانی دستگاه آموزش و پرورش، که طی سال‌های اخیر همواره از معضلات نظام آموزشی کشور بوده است، می‌شود اظهار کرد همانطور که مطلع هستید دانشگاه فرهنگیان در سال 1390 جایگزین مراکز تربیت معلم کشور شد و طی آن 302 مرکز تربیت معلم در قالب 98 پردیس دانشگاه فرهنگیان ادغام شد و این دانشگاه برای دوره‌های 4 ساله اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

وی ادامه داد این روزها به دلیل مشکلات مرتبط با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، سناریوهای مختلفی مطرح شده است که همه آنها سناریوهای پیشنهادیِ خیرخواهانه‌ای هستند که هدفی جز رفع مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور ندارند. یکی از این پیشنهادها 3 ساله‌کردن دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان برای کوتاه‌مدت است.

خنیفر گفت البته 3 ساله شدن دوره تحصیل به معنای حذف واحدهای درسی نیست بلکه بر اساس آن قرار است از 3 فصل تابستان برای گذراندن واحدها استفاده شود تا به این ترتیب یک سال از طول مدت حضور در دانشگاه کاسته شود. یعنی با عملی شدن این پیشنهاد طولِ دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان آسیبی نمی‌بیند بلکه به شکل فشرده برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که چه قدم‌هایی در جهت عملی کردن ایده فشرده سازی تحصیل در این دانشگاه برداشته شده است گفت: «فعلا موضوع در حد پیشنهاد است و زمانی به مرحله عمل خواهد رسید که تغییرات لازم در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان لحاظ شود و این تغییرات تنها در هیئت امنای دانشگاه و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار