نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

پرورش استعدادهای پنهان، رسالت اصلی معلمان است

زاهدان (پانا) - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد پرورش و تربیت استعدادهای نهفته دانش آموزان رسالت اصلی معلمان است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
پرورش استعدادهای پنهان، رسالت اصلی معلمان است

آیت الله مصطفی محامی در نشست هم اندیشی با مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلو چستان و شورای اداری مکران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره گنج پنهان چابهار گفت: همانطور که از چابهار به عنوان گنج پنهان یاد می شود یکی از محورهای اصلی این گنج مردمان صبور و فرهیختگان این منطقه هستند که نیاز است در مورد فرهنگ و آموزش این قشر توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: برای شکوفا شدن استعدادهای هر منطقه نیاز به خردجمعی و تلاش فرهنگیان است که در این زمینه دستگاه تعلیم و تربیت نقش شایسته‌ای را ایفا کرده و رسالت خود را به درستی انجام داده است.

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: بینش و بصیرت اسلامی ناب محمدی باید در دانش آموزان نهادینه شود و این امرزمانی محقق می شود که احکام دین و معارف قرآنی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

وی بر عملی کردن سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: در این راستا حوزه های علمیه، روحانیون و ائمه جماعات همانند گذشته در کنار دستگاه تعلیم وتربیت خواهند بود.

تلاش همگانی برای اجرا شدن سند تحول بنیادین

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان نیز در این نشست اظهار کرد: تلاش همگانی در راستای عملیاتی شدن و اجرای سند تحول بنیادین در کف کلاس و مدرسه در تمام استان در حال انجام است و با تمام توان به دنبال بهره جستن از ظرفیت های پیدا و پنهان نظام تعلیم و تربیت در مسیر بهبود کیفیت و ارتقای شاخص های آموزشی و تربیتی هستیم.

حمیدرضا رخشانی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان نظام تعلیم و تربیت و تلاش همگانی در مسیر اجرایی شدن سند تحول بنیادین یک ضرورت است و با تمام توان به دنبال تحقق آن هستیم.

وی افزود: همراهی و همدلی مجموعه‌های مختلف بویژه مسوولان استانی و شهرستانی با برنامه‌ها و اقدامات دستگاه تعلیم و تربیت قابل تقدیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین در کف کلاس و مدرسه، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش استان بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان نظام تعلیم و تربیت در مسیر بهبود کیفیت و ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی است.

وی بیان کرد: با تمام توان بدنبال تحقق عدالت آموزشی در همه ابعاد و سطوح آموزش و پرورش هستیم و در این عرصه توجه توامان مسوولان ستادی به اهداف کیفی و کمی برنامه‌ها یک اصل مهم است.

رخشانی ادامه داد: ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی با هدف افزایش پوشش تحصیلی، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد و بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی آموزش و پرورش در راستای اجرای هر چه بهتر و موفق تر فعالیت‌ها و برنامه‌ها از دیگر اقدامات و اولویت‌هاست.

وی مسیر توسعه هر جامعه‌ای را از آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه این دستگاه مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: هدف سند تحول بنیادین تربیت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف شخصیتی است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم درک مشترک از شرایط موجود و حرکت به سمت مطلوب، اظهار کرد: شفاف‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و لزوم ایجاد حساسیت و دقت نظر در فرآیند اجرایی شدن اقدامات و برنامه‌های گوناگون مورد انتظار است.

وی با تشریح و تبیین اقدامات صورت گرفته در مسیر اجرایی شدن سند تحول بنیادین، گفت: خوشبختانه برش استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای این سند آماده و در حال پیاده شدن در مدارس است.

رخشانی با اشاره به جایگاه دانشگاه فرهنگیان در بحث تربیت نیروهای متخصص و ماندگار گفت: یکی از نیازهای جنوب استان استقلال دانشگاه فرهنگیان است ولی برای تحقق این امر نیار به شاخص هایی است که امیدواریم به زودی مرتفع و دانشگاه فرهنگیان چابهار مستقل شود.

وی یکی از مشکلات آموزش و پرورش را بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و افزود: آموزش کاربردی، توسعه هر منطقه را به همراه دارد و در بحث بازماندگان از تحصیل مهاجرت، مسایل فرهنگی، مالی، باورهای مذهبی و... نقش دارند.

وی درادامه گفت: برای کل استان 30هنرستان جدید در نظرگرفته که مقدمات این کار انجام گرفته و 10 میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی نیز برای این امر تدارک دیده شده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اجرای 900 طرح روستای مرکزی، ایجاد 50 کارگاه مهارتی، ساخت 92 مدرسه شبانه روزی از مهمترین اقدامات اجرا شده و یا در حال اجرا برای افزایش نرخ نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان است.

ضرورت استقلال دانشگاه فرهنگیان در چابهار

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار در این نشست گفت: برای حل مشکل نیروهای متخصص، کارآمد و ماندگار باید دانشگاه فرهنگیان در چابهارمستقل شود.

رحمدل بامری افزود: در این زمینه تمامی مقدمات اولیه فراهم شده و برای تحقق پیگیرهایی مرکز را می طلبد که این یکی از انتظارات بحق مردم جنوب سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به جایگاه چابهار در حوزه صنعت افزود: تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای که بتوانند نیروهای مورد نیاز حوزه اقتصادی این منطقه را فراهم کنند کم است و این امر نگاه ویژه ای را می طلبد.

نرخ ماندگاری دانش آموزان در چابهار 24 درصد است

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش چابهار نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش می تواند دانش آموزان متعهد، دلسوز و کارامد را تحویل جامعه دهد و این امر نیاز به خرد جمعی دارد.

همایون امیری در ادامه به نرخ ماندگاری دانش آموزان در چابهار اشاره کرد و افزود: نرخ ماندگاری در کشور 70 درصد و در چابهار 24 درصد است که برای رساندن این نرخ به حد استاندارد نیاز به همکاری وهمراهی تمام افراد جامعه داریم.

وی راه برون رفت از مشکلات اشتغال در منطقه چابهار را ساخت هنرستان ها و سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: چابهار یکی از قطب های صنعتی و گردشگری در استان و کشور است که باید نیاز بازار کار در این منطقه را با همکاری سایر ارگان ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین تصریح کرد: صداوسیما، علما ومتنفذین ومردم در کنار هم می توانند در عملی کردن این سند در کنار آموزش و پرورش باشند.

خبرنگار: قادر شیخ زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار