بزرگترین مناره های دنیا در مسجد جامع یزد

یزد(پانا)_مسجد جامع یزد یکی از شاهکار های معماری ایران است که در مدت حدودا 100 سال و دوره های مختلف بنا شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین مناره های دنیا در مسجد جامع یزد

اسناد به جا مانده از گذشته نشان دهنده این است که مسجد جامع یزد در دوران های مختلف تاریخی ساخته و تکمیل شده است؛ از مهم ترین این دوره ها میتوان به سلطنت ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان و... اشاره کرد. غلت این تعدد دوره ها این است که هر قسمت از این بنای تاریخی به مرور زمان و توسط بانیان متعددی ساخته شده است. بر اساس آنچه از اسناد تاریخی به نظر میرسد اولین بانی این بنا عمرو لیث صفاری بوده است؛ اما مشهورترین آنها علاالدوله کالنجار است که مدتی هم به عنوان حاکم یزد فعالیت داشته است. بعد از وی دختران فرامرزبن علی که از خاندان کاکویی به شمار می آیند، بخش های جدیدی به ساختمان مسجد اضافه کردند.

این بنای خارق العاده از یک ایوان، دو شبستان، دو گرم خانه، دو مناره، گنبد خانه، دو پایاب، یک صحن بزرگ به شکل مستطیل و شش ورودی تشکیل شده است.

گنبد مسجد جامع یزد از دو پوسته‌ی متصل به هم تشکیل شده است که با طرح زیبایی از گل صابونکی، با ساقه‌ای مزین به نام الملک‌الله، که به خط کوفی تکرار شده، عنوان یکی از ممتازترین و یگانه‌ترین آثار معماری جهان را از آن خود ساخته است.

مناره های این مسجد که توسط آقا جمال الدین محمد، وزیر یزد در دوره شاه طهماسب صفوی، ساخته شده است؛ با داشتن ارتفاعی به طول 52 متر توانسته است؛ لقب بلندترین مناره در بین مساجد تاریخی را به دست آورد.

گردآورنده: امیرحسین امیری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار