در نشست با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛

حاجی میرزایی: استعدادهای برتر مناطق محروم شناسایی شوند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با اشاره به اینکه توسعه استعدادهای برتر، باید به نحو موثر در جامعه بسط پیدا کند، گفت که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید با برنامه ریزی، بتواند استعدادهای برتر مناطق محروم را شناسایی و پرورش دهد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: استعدادهای برتر مناطق محروم شناسایی شوند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد، ضمن تشکر از ارائه گزارش اقدامات انجام شده اظهار کرد: لازمه داشتن نگاه یکپارچه در سازمان، طراحی سنجیده نیروهای آن سازمان است. طراحی سازمان فراتر از ساختار های اداری آن بوده و برای طراحی نقش سازمان و کارکنان آن، در ابتدا باید بدانیم اندیشه ما در خصوص طراحی سازمان چیست؟

حاجی میرزایی ادامه داد: طراحی خوب باید توانایی انعطاف سازمانی و اتصال دوباره اجزای آنها به یکدیگر را داشته باشد به صورتی که که همه چیز در این گسستن و پیوستن آن معنادار باشد و پس از اتصال مجدد اجزای سازمان بتوانیم به ترکیب سنجیده ای بین اجزای آن برسیم که با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وجود استعدادهای برتر واقعیتی است که باید مور توجه قرار بگیرد، گفت: توسعه استعدادهای برتر شامل شناسایی، جذب، پرورش و شکل دهی استعداد برتر یک نسل می شود که باید به نحو موثر در جامعه بسط پیدا کند.

وی گفت: همه ارکان آموزش و پرورش باید به این موضوع که چطور می توانیم استعدادهای برتر را شناسایی کرده و پرورش دهیم و با برنامه ریزی و آموزش های مناسب از ظرفیت استعدادهای خاص در زمینه های مناسب استفاده کرده و آنهارا به کار بگیریم، فکر کنیم. مسیر حرکت دانش آموزان دارای استعدادهای برتر از ابتدای آموزش تا انتها و حتی در دوره فارغ التحصیلی باید روشن و واضح باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با یک پدیده پویا روبرو هستیم، تفکرات بسته و قالبی نمی تواند در این سازمان نقشی داشته باشد و باید به تحولات و شرایط موجود را به طور دائمی رصد و پایش کرد.

حاجی میرزایی بهره مندی از امکانات پرورش استعدادهای برتر را حق دانش آموزان برتر مناطق محروم کشور دانست و بیان کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید برنامه ای برای شناسایی استعدادهای درخشان در مناطق محروم داشته باشد و بتواند از بین دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی می کنند استعدادهای برتر را شناسایی و پرورش دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم، گفت: تحقق سند تحول نیازمند تحقق تحول در زمینه تربیت انسان است و باید بتوانیم نمونه های اجرای آن را در مدارس ببینیم. یکی از جاهایی که می تواند نمود اجرایی سندتحول را در آن مشاهده کنیم، حوزه سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان است و انتظار داریم با طراحی مناسب برنامه های سازمان، شاهد اجرای تمام ساحتی اهداف سندتحول باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید با تاکید بر اینکه نیاز به برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در یک راستا برای تمام اهداف داریم، ادامه داد: برای هر برنامه ای که در چشم انداز بلندمدت طراحی می شود باید یک چشم انداز کوتاه مدت هم داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات حال حاضر در مقوله تعلیم و تربیت را حل کرده و انسان های کنونی را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم و باید بتوانیم پاسخی مناسب به مسائل امروز وآینده دانش آموزان داشته باشیم که همه با هم همراستا باشند و در انتها نتیجه را به صورت یکپارچه و هماهنگ دریافت کنیم.

وی گفت: نقش معلمان در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بسیار با اهمیت است و باید با سیاست گذاری مناسب برنامه های آموزشی و سطح دانش آنان ارتقا یابد.

حاجی میرزایی طرح شهاب را در شناسایی استعدادهای برتر کشور موثر دانست و تصریح کرد: فرآیند شناسایی استعدادهای برتر در هر دوره، بسیار گسترده و حساس می باشد و لازم است در مورد روش های شناسایی استعدادهای درخشان بازنگری و تحقیق کرد.

وزیر آموزش و پرورش عملکرد قابل قبول سازمان را منوط به این دانست که هیچ استعداد برتری به دلیل محرومیت، از فرایند انتخاب جا نماند، گفت: پیشنهاد می کنم هر دانش آموزی که شناسایی و وارد سمپاد شد به عنوان محصولی که در حال پرورش است در نظر گرفته شود و پرونده آموزشی وی هیچ گاه بسته نشود. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید در فرایندی مشخص از ابتدای ورود دانش آموزان تا موقعیت آینده آنها در آینده مطلع باشد.

وی تصریح کرد: امسال از هر لحاظ با سال های قبل متفاوت است، کرونا ما را مجبور کرد کارهایی را که تاکنون انجام نداده بودیم، بیاموزیم و مسیرهای جدید را تجربه کنیم. برای پیروزی در شرایط مبهم و عدم اطمینان امروزی باید کاملا هوشیارانه عمل کرده و نظارت ها را از حالت متعارف خارج کرده و دقیق تر از قبل انجام دهیم تا بتوانیم از این شرایط با موفقیت عبور کنیم.

حاجی میرزایی در پایان گفت: به هر منطق روشنی که برای تحقق اهداف ضروری است، کمک خواهیم کرد و انتظار داریم تناسب معقولی بین اندیشه و عمل برقرار کنید. در هر مورد عمیق فکر کنید و دست به کار شوید تا بتوانیم به طور مطلوب به اهداف مورد نظر برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار