امرایی: نظر نهایی وزیر علوم و شورای سنجش درباره تمدید کنکور نظام قدیم باصراحت اعلام شود

تهران (پانا) – عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور خواستار پاسخ وزیر علوم به نامه کمیسیون آموزش مجلس در مورد تمدید کنکور نظام قدیم شد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
امرایی: نظر نهایی وزیر علوم و شورای سنجش درباره تمدید کنکور نظام قدیم باصراحت اعلام شود

داوطلبان نظام قدیم آموزش کشور این روزها چشم‌براه خبری هستند که به آنها اجازه می‌دهد یک بار دیگر متناسب با منابع درسی زمان تحصیل خود در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند. طی ماه‌های اخیر خبرهای مثبت و منفی بسیاری در این زمینه منتشر شد که باعث افزایش اضطراب ناشی از بلاتکلیفی در این بخش از دیپلمه‌های کشور شد.

سازمان سنجش به عنوان مخالف تمدید کنکور نظام قدیم عقیده دارد این داوطلبان فرصت کافی برای ورود به دانشگاه داشته‌اند و از این به بعد در صورت شرکت در کنکور باید طبق منابع نظام جدید آموزشی آزمون بدهند. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان تمدید کنکور نظام قدیم تا امروز در جلسات متعدد خود این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و در آخرین نشست مرتبط خود که هفته گذشته برگزار شد، با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم خواستار برگزاری کنکور سال 1400 با دو نوع سوال ویژه داوطلبان نظام قدیم و جدید شد. این در حالی است که وزیر علوم تا امروز واکنشی به نامه مذکور نشان نداده است و بلاتکلیفی داوطلبان کنکور تا امروز ادامه یافته است.

علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور که خواهان تمدید کنکور نظام قدیم است، در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین رویدادهای این حوزه اظهار کرد: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پی خواست جمعیت کثیری از داوطلبان کنکور سال 1400 که طبق منابع و برنامه درسی نظام قدیم آموزش متوسطه تحصیل کرده اند، با تمدید کنکور نظام قدیم فقط برای سال 1400 موافقت کرد و بعد از جلسه مهمی که به همین موضوع اختصاص یافته بود، اعضای کمیسیون با ارسال نامه‌‌ای به وزیر علوم خواهان تمدید کنکور نظام قدیم شدند.»

وی در توضیح این خواسته کمیسیون آموزش گفت: «یکی از دلایل کمیسیون برای این درخواست وضعیت اقتصادی کشور و ناتوانی بسیاری از خانواده‌ها در تامین منابع درسی جدید و البته آموزش‌های متناسب با آن برای فرزندان دانش‌آموز است و با توجه به رقم بالای داوطلبان کنکور 1400 که طبق منابع نظام قدیم درس خوانده اند رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.»

داوطلبان نظام قدیم در انتظار پاسخ وزیر علوم هستند

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: «نظر به اینکه تصمیم‌گیری درباره تمدید یا عدم تمدید کنکور نظام قدیم برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو به ریاست وزیر علوم قرار دارد و با توجه به زمان محدودی که تا برگزاری کنکور سال آینده داریم، این داوطلبان در انتظار پاسخ وزیر علوم و صدور مصوبه‌ای از شورای سنجش هستند تا بر اساس آن برای این آزمون سرنوشت ساز برنامه‌ریزی کنند. قطعا این انتظار و بلاتکلیفی برای داوطلبان بسیار سخت و طاقت‌فرساست.»

امرایی با اشاره به فعالیت کمپینی در دفاع از حق این داوطلبان اظهار کرد: «دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز با راه‌اندازی کمپینی خواستار تمدید کنکور نظام قدیم برای سال 1400 است و با رایزنی‌های مختلف و شرکت در نشست‌های مرتبط سعی در احقاق حق آن بخش از داوطلبان کنکور سراسری دارد که خواهان برگزاری آزمون کنکور متناسب با منابع درسی نظام آموزشی خود هستند. همچنین با توجه به اینکه عده کثیری از داوطلبان همچنان چشم به اخبار و تصمیم شورای سنجش دارند، امیدواریم نظر نهایی وزیر علوم و شورا صراحتا و هرچه سریعتر اعلام شود تا این افراد بتوانند با آرامش به برنامه‌ریزی درسی بپردازند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «چنانچه شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تمدید کنکور نظام قدیم موافقت کند، این آخرین سالی خواهد بود که داوطلبان نظام قدیم آموزشی با سوالات متناسب با منابع آموزشی زمان تحصیل خود کنکور می‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار