طرح عربستان برای جلب توجه بایدن چیست؟

تهران (پانا) - یک منبع سعودی فاش کرد که دیوان پادشاهی نشستی محرمانه و چندین ساعته برگزار کرده و طی آن، نحوه تعامل با رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد بحث قرار داده است و خروجی این نشست، طرحی برای جلب دوستی "جو بایدن" بوده که شامل مشوق‌هایی از جمله قراردادهای میلیارد دلاری است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح عربستان برای جلب توجه بایدن چیست؟

به گزارش العالم، برخی از کشورهای عربی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وحشت‌زده و مضطرب شده‌اند؛ چرا که این نامزد دموکرات‌ها در جریان کارزار انتخاباتی خود متعهد شد در صورت پیروزی روابط واشنگتن با ریاض را مورد ارزیابی و بازنگری قرار خواهد داد.

بر همین اساس، یک منبع سعودی در گفت‌وگو با "ویکیلکس السعودیه" فاش کرد که دیوان پادشاهی، روز گذشته با "ریما بنت بندر" سفیر این کشور در واشنگتن، برای شرکت در نشستی که در آن مقامات سابق و فعلی سعودی حضور داشتند، تماس برقرار کرد.

به گفته همین منبع، "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی از شخصیت‌های دیپلماتیک برای حضور فوری و اضطراری در این نشست دعوت به‌عمل آورد و آنها در این نشستی که چندین ساعت به طول انجامید، راه‌های جلوگیری از بروز بحران دیپلماتیک با رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد بررسی قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد، رایزنی‌ها درباره نحوه تعامل با رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، به‌ویژه که او در اظهاراتش بارها به حکومت سعودی و شخص بن‌سلمان تاخته است، دلیل تاخیر دیوان پادشاهی در ارسال پیام تبریک به بایدن بود.

در حالی‌که بلافاصله پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قطر، امارات، بحرین و پادشاهی عمان پیروزی بایدن در این انتخابات را تبریک گفتند ولی عربستان سعودی تا اواخر یکشنبه‌شب موضع سکوت اختیار کرده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) یکشنبه‌شب گزارش داد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولی‌عهد او طی پیامی پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفته‌اند. بر اساس این گزارش، آن دو همچنین انتخاب "کاملا هریس" را به عنوان معاون معاون رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا تبریک گفته‌اند.

منبع مذکور در ادامه به "ویکیلیس السعودیة" تأکید کرد در این نشست محرمانه تصمیماتی گرفته شده از جمله:

1- ملک سلمان و پسرش به رئیس‌جمهور آمریکا پیام تبریک بفرستند

2- سفیر سعودی در واشنگتن درخصوص اظهارات بایدن موضع سکوت داشته باشد و از گفت‌وگو با رسانه‌ها اجتناب ورزد

3- اظهارات رسانه‌ای مقامات سابق (سعودی) محدود و صحبت‌ها درخصوص اهمیت این کشور پادشاهی در منطقه متمرکز شود

در نشست مذکور همچنین دستور داده شد کمیته‌ای سعودی- بلندپایه- برای تعامل آرام با دولت جدید آمریکا تشکیل گردد و ریما بنت بندر نیز به گفت‌وگو با شخصیت‌های نزدیک به بایدن مکلف شد.

لذا اظهارات اخیر شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون "اسکای نیوز عربی" را می‌توان از بازتاب‌های طرح سعودی و تقلای این رژیم برای جلب دوستی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا ارزیابی کرد.

ترکی الفیصل با بیان اینکه عربستان بزرگترین شریک راهبردی آمریکا در منطقه است، بر تقویت روابط میان عربستان سعودی و آمریکا در همه سطوح تأکید کرد و گفت که عربستان با همه دولت‌های آمریکا اعم از جمهوری‌خواه یا دمکرات روابط دیپلماتیک خوبی داشته است.

در حالی‌که همین شاهزاده سعودی پیش تر در اظهاراتی گفته بود که نگرانی او از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل تعهد نامزد دموکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

طبق این گزارش، بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خواستار پایان حمایت کشورش از جنگ یمن شده و از ریاض خواسته بود در قبال مرگ جمال خاشقجی مسوولیت بیشتری را برعهده گیرد.

جو بایدن در پاسخ به این پرسش که آمریکا چگونه باید با عربستان درباره مساله جنگ یمن و خاشقجی رفتار کند، تأکید کرد که باید کمک‌های نظامی به عربستان را متوقف و این کشور را در سطح بین‌المللی مطرود و منزوی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار