اعتیاد جدید قرن را بشناسید

تهران (پانا) - به‌گفته یک روانشناس امروزه دنیای رایانه هویت‌یابی و هویت‌جویی نسل جوان را تا جایی در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده که آسیب‌های اجتماعی رابطه تنگاتنگی با مقوله فناوری و انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
اعتیاد جدید قرن را بشناسید

به‌گزارش ایسنا، مهدی رضایی اظهار کرد: نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و کمبودهای عاطفی خود را در بازی‌های پرهیجان و بی‌محتوای رایانه‌ای، موسیقی‌های مبتذل غربی و فضای پُرخطر و مجازی اینترنت جستجو می‌کنند، آن‌ها در یک گمان واهی بر این باوراند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است.

وی با اشاره به این‌که دغدغه هر پدر و مادری داشتن فرزند یا فرزندانی سالم و تندرست است، عنوان کرد: والدین بیش‌از هر چیز نگران خورد و خوراک، پوشاک، درس و مشق بچه‌ها هستند و برای برآورده کردن این نیازهاست که شب و روز تلاش می‌کنند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند، اما آیا هیچ با خود اندیشیده‌اید که دلبندانمان علاوه‌بر غذای جسم به غذای روح و روان هم احتیاج دارند که اگر چنانچه این غذا در فضای گرم و صمیمی و در محیط خانواده براو فراهم نشود خود را برای تهیه این غذاها به هر در و دیواری می‌زنند یا با هر طناب پوسیده‌ای به قعر چاه می‌روند و آینده خود را تباه می‌سازند.

رضایی با بیان این‌که امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی متأسفانه نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و کمبودهای عاطفی خود را در بازی‌های پرهیجان و بی‌محتوای رایانه‌ای، موسیقی‌های مبتذل غربی و فضای پرخطر و مجازی اینترنت جستجو می‌کنند، عنوان کرد: آن‌ها بر این باورند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است و ما به‌عنوان والدین اگر لحظه‌ای غفلت کنیم فرزندان خود را غرق در خطر می بینیم و اگر مدیریتی صحیح و نظارتی دقیق بر کارها و رفتار آن‌ها نداشته باشیم نوجوانان‌مان همچون ماهی از دستمان سُر می‌خورند و در دریای پُرتلاطم امواج ماهواره و اینترنت غرق می‌شوند.

این روانشناس بیان کرد: امروزه دنیای رایانه هویت‌یابی و هویت‌جویی نسل جوان را تا جایی در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده که آسیب‌های اجتماعی رابطه تنگاتنگ با مقوله فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است.
وی با بیان این موضوع که رایانه موجب بروز پدیده جدید «اعتیاد نو و مدرن» و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده، افزود: استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت باعث وابستگی شدید روانی و فکری کاربر می‌شود به‌طوری‌که بعضی از کاربران به یک فضای غیرواقعی پناه برده و در آن زندگی می‌کنند.

رضایی بیان کرد: در این میان سودجویان نیز از طریق اینترنت به راحتی کالاهایشان را تبلیغ می‌کنند، خبرهای دروغین و پیام‌های ‌مورد نظرشان را برای جوامع می‌فرستند، ابهت فرهنگی و دینی خانواده‌ها را می‌شکنند و زمینه‌های آشفتگی هویت را برای نوجوانان فراهم می‌کنند.
این روانشناس تأکید کرد: آنان در این بین با کوچک‌ترین غفلت و ناآگاهی والدین، راه را برای انواع انحرافات و آسیب‌های اخلاقی و فرهنگی فرزندان جامعه باز کرده و موجب سقوط از درجات بلند معنویت خواهند شد.

وی در رابطه با راهکارهای برخورد با این مشکلات و مناسب‌ترین برخورد والدین با نوجوانان و جوانان با شروع تعریفی از آسیب، گفت: عواملی که باعث دور شدن فعالیت‌های اجتماعی نوجوانان از مسیر تربیت و حضور در رفتارهایی که می‌تواند به او در پیدا کردن مسیری مناسب صدمه بزند، آسیب نامیده می‌شود.

رضایی ادامه داد: آسیب‌های نوپدید از ارتباط نوجوانان با ابزار و تکنولوژی‌های جدید ممکن است برای او پیش آید و مسیر تحصیل، تربیت و آینده او را از جهت اصلی دور کند، بنابراین یکی‌از راه‌های پیشگیری از بروز این‌گونه آسیب‌ها در نوجوانان توجه ویژه به تربیت و تقویت مسائل دینی و مذهبی آن‌ها از سوی مسئولان آموزشی و تربیتی و مخصوصاً خانواده‌هاست، حال این‌که نقش مدیریتی والدین را در نحوه استفاده صحیح از این ابزار نباید نادیده گرفت.

این روانشناس با اشاره به این‌که خودباوری ضعیف در نوجوانان و عدم توجه به نیازهای عاطفی و احساسی در سنین بلوغ از سوی خانواده زمینه گرایش آن‌ها را به سوی اعتیاد فراهم می‌کند، افزود: اگر اولیا و مربیان آموزشی این اجازه را به نوجوان بدهند که هرکدام با توانمندی‌هایی که دارند به موقعیت‌های مناسب و صحیحی دست یابند و این احساس «من می‌توانم خوب باشم» را در خود ببینند، اعتماد به نفس و باور جوان و نوجوان از خودش در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد و اگر نوجوانی خود را باور داشته و ارزش خاصی برای خود قائل باشد کمتر تحت تأثیر دیگران، عوامل بیرونی و فضای مجازی قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار