درگفت‌و گوی پانا با رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مطرح شد:

سرانه سالانه مصرف گوشت در ایران 8 کیلوگرم کاهش یافته است

قمیت گوشت قرمز در دو هفته گذشته ۱۵ هزار تومان کاهش یافت / تهرانی‌ها مصرف کننده گوشت لوکس در کشور هستند /باید با تمهیدات ویژه از قاچاق دام در زمستان جلوگیری شود / شرایط برای صادرات گوشت مساعد نیست

تهران(پانا) - رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش 15 هزار تومانی گوشت قرمز در دو هفته گذشته می‌گوید افزایش قیمت گوشت در ابتدای ماه ناشی از تعطیلات چند روزه و نداشتن مجوز بود که سبب تشنج بازار شد، اما طی دو هفته اخیر این نرخ تا 20 هزار تومان کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
سرانه سالانه مصرف گوشت در ایران 8 کیلوگرم  کاهش یافته  است

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که بخشی از تولید دام کشور از مرزها خارج می‌شود ایا موضوع قاچاق یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت گوشت در هفته‌های اخیر بوده است،گفت:‌« قاچاق دام از کشور نسبت به سالهای گذشته بسیار محدود شده است و امسال نیروهای مرزبانی کشور توانستند به شکل خاص قاچاق دام را کنترل کنند اما مرز مشترک ما در غرب کشور زیاد استو همه جا قابل رصد نیست و این مقدار از قاچاق هم چشمگیر نیست.»

وی افزود: «در ابتدای ماه شاهد افزایش قیمت خاصی در بازار گوشت بودیم که آنهم به خاطر نیامدن ماشین، تعطیلات و نداشتن مجوز بود که باعث شد بازار متشنج شود. اما طی دو هفته اخیر 15تا 20 هزار تومان کاهش قیمت داشتیم.»

کیفیت گوشت عرضه‌شده در میادین شهرداری با سطح شهر متفاوت است

ملکی در پاسخ به این سوال که تفاوت قیمت گوشت از میادین تا بازار آزاد چقدر است، گفت:«گوشتی که در میادین عرضه می‌شود گوشتی نیست که در مغازه‌ها عرضه می‌شود. در میادین گوشت به صورت انبوه توزیع می‌شود و تیراژ بالاست و شاید بتوانند در قیمت‌ها تعدیل ایجاد کنند. اما گوشتی که وارد مغازه می‌شود یقینا کیفیت بالاتری دارد و مشتری پسندتر است.»

وی افزود:«تهران جزو شهرهایی است که مردم گوشت لوکس مصرف می‌کنند .همه افرادی که به میدان بهمن مراجعه می‌کنند یقینا افرادی نیستند که از کل تهران به آنجا مراجعه ‌کنند بلکه ساکنین محدوده همان منطقه هستند که برایشان هم قابل پسند است.»

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: «در سطح شهر مغازه‌دارها شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه را بین 105 تا 110 هزار تومان تهیه می‌کنند و با 10 درصد سود در حدود 120 تا 125 هزار تومان در نقاط مختلف تهران به مشتری‌ها عرضه می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که چقد کمبود تولید گوشت در کشور وجود دارد و این افزایش قیمت گوشت در ابتدای ماه چقدر در کاهش توان خرید مردم و کاهش تقاضا موثر بوده است، افزود: «قیمت گوشت در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند در مواردی که عرضه بیشتر باشد یقینا در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و قیمت کاهشی است و اگر عرضه کم باشد معمولا کمی بازار را به چالش می‌کشد.»

سرانه جهانی مصرف گوشت 12 تا 12 و نیم کیلو در سال است

ملکی افزود: «استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به 8 کیلو در سال رسیده است.»

وی در ادامه گفت: « البته ممکن است برخی از مناطق مرفه‌نشین توان بیشتری در خرید گوشت داشته باشد و برخی از مناطق محروم توان خرید گوشت شان کمتر باشد.»

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:‌«در تهران یک مرکز به نام میدان بهمن وجود دارد که مرکز پخش است و فقط مردم برای خرید به آنجا مراجعه نمی‌کنند بلکه بسیاری از مغازه‌دارها هم خریدشان را در انجا انجام می‌دهند. ممکن است همه مشتری‌ها از خرید در آن مرکز راضی نباشند. هر مغازه‌داری مشتری خاص خودش را دارد که مشتری به شکل فله‌ای از مغازه‌دار گوشت را تهیه می‌کند و راضی هم هست.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا با برودت هوا قیمت گوشت افزایش می‌یابد یا خیر گفت: «در سه ماه آینده با توجه به شواهد هواشناسی هوای سردی را خواهیم داشت. پس بهتر است که داشته هایمان را حفظ کنیم و از مرزبانی کمک بگیریم تا گوشت از مرزها خارج نشود. امور پشتیبانی دام، دام‌های مازاد دامداران را خریداری کند و ذبح کند و برای ماه‌های آینده ذخیره کنند تا اگر اتفاقات خاصی مانند زلزله و سیل و .. پیش آمد ذخایرمان پر باشد و در آن مقطع که نیاز داریم از آنها استفاده کنیم.»

ملکی افزود:« افرادی هستند که می‌خواهند کار صادرات انجام دهند. شرایط برای صادرات گوشت به هیچ عنوان مساعد نیست و قطعا نیاز کشور به گوشت در چند ماه آینده زیاد است. از طرفی اگر بخواهیم گوشت وارداتی وارد کشور کنیم، قیمتش نزدیک قیمت داخلی کشور است. بهتر است که داشته‌هایمان را حفظ کنیم چون مدعی هستیم که بهترین نوع گوشت گوسفندی دنیا در ایران تهیه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار