رایزنی برای حل مشکلات تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون

تهران (پانا) - رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در دیدار با رؤسای گمرک، پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به بررسی و شناسایی مشکلات این مرز و رفت و آمد کامیون‌ها و رایزنی برای حل آنها پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۳۶۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی برای حل مشکلات تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب، با ارائه گزارشی از وضعیت مرزی دوغارون گفت: مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی کارآمد در مرزها و گمرکات کشور و عدم هماهنگی و نبود فرماندهی واحد باعث ایجاد مشکلاتی در رفت و آمد کامیون‌ها در مرزها شده است.

وی افزود: در صورتی که فرماندهی واحد در مرزهای کشور صورت گیرد، شاهد روند بهتری در مرزها خواهیم بود؛ از همین رو لازم است با هماهنگی کامل بین تمام دستگاه‌های مرزی نسبت به اجرای این مهم و رسیدن به اهداف تجاری کوشش کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: در حال حاضر کامیون‌های زیادی در مرزها معطل هستند که این زیبنده تجارت ایران و افغانستان نیست و لازم است سازمان‌های دخیل در زمینه توسعه زیرساخت‌های تجاری در نقاط صفر مرزی، هماهنگی بیشتری با نهادهایی که در زمینه صادرات و تجارت فعال هستند، داشته باشند.

جوانمرد قصاب ادامه داد: با وجود اینکه مسیرهای ترانزیتی ایران و افغانستان به هیچ عنوان بسته نشده است، اما متأسفانه زیرساخت‌های گمرکات و پایانه‌های ایران در مرزهای مشترک با افغانستان و همچنین زیرساخت‌های گمرکات و پایانه‌های کشور افغانستان، آماده حجم تجارت بین دو کشور نیست و برنامه‌ریزی مناسبی برای گسترش زیرساخت‌های تجاری بین دو کشور چه در بخش گمرک و مرزبانی و چه در بخش حمل و نقل ضروری است.

وی محدودیت‌های ساعت کاری از سوی طرف افغانستانی را از دیگر مشکلات در مرز ایران و افغانستان عنوان کرد و افزود: از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد به دلیل نبودن ارزیاب، کامیون‌ها نمی‌توانند برای ترخیص وارد گمرکات، پایانه‌ها و بازارچه‌های دوغارون شوند و این روند تجارت را با اختلال رو به رو می‌کند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اظهار داشت: با افزایش ساعت کاری و هماهنگی نهادهای مربوطه ایران و افغانستان، ظرف یک هفته مرز از کامیون‌های موجود تخلیه و از خواب کامیون‌ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی کشور و ترانزیتی که وارد کشور افغانستان می‌شود، جلوگیری می‌شود.

جوانمرد قصاب گفت: مشکلاتی از جمله تعطیلی پنج‌شنبه بعد از ظهر و جمعه و نبود شیفت کاری بعد از ساعت ۵ بعدازظهر که باعث دپوی کامیون‌ها می‌شود مربوط به طرف افغان است که باید این هماهنگی از سوی کشور افغانستان در مورد افزایش ساعت کاری صورت گیرد تا تخلیه بارها با سرعت بیشتری انجام شود.

به گفته وی در روزهای گذشته کامیون‌ها در مرزها به ویژه در مرزهای دوغارون و میلک دپو شده بود که با هماهنگی‌هایی که در دوغارون صورت گرفت، ساعت کاری تا ۱۰ شب ایران و ۱۱ شب افغانستان افزایش پیدا کرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در مورد مسئله قاچاق سوخت نیز گفت: یکی از دلایل قاچاق سوخت در این بخش، باک‌های اضافه کامیون‌های افغانستانی است که لازم است با توجه به تفاهمات دو کشور و با هماهنگی مقامات افغانستانی باک‌های اضافه از روی کامیون‌ها برداشته شود و از ورود کامیون‌هایی که باک اضافه دارند، جلوگیری شود تا امکان قاچاق سوخت از بین برود.

جوانمرد قصاب در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر کنترل‌های تکراری و موازی‌کاری‌هایی که در زمینه سوخت در گمرکات صورت می‌گیرد، باعث ایجاد صف‌های طویل موقع خروج شده و لازم است این کنترل‌ها قبل از ورود کامیون‌ها به منطقه اصلی مرزی یعنی پایانه و گمرک و بازارچه صورت گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: مناطق ویژه اقتصادی با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تولید و صادرات ایجاد شده است، این در حالی است که به دلیل کمبودهایی که در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون وجود دارد و همچنین سود بالای حمل و نقل و نبود طرح جامع، کاربری این منطقه به سمت حمل و نقل کامیون‌ها سوق داده شده که در چارچوب اهداف این مناطق نیست.

وی افزود: به گفته رئیس منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با ابلاغ طرح تفصیلی جامع منطقه ویژه اقتصادی، دوغارون به جای حمل و نقل به سمت جذب سرمایه خارجی و تولید، تغییر رویه خواهد داد.

کد خبر 5065953

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار