وضعیت قرمز اقتصاد بازار آستارا در روزگار کرونایی

رشت (پانا) -بازار ساحلی آستارا در نزدیکی دریای خزر و گمرک این شهرستان همواره از مقاصد مهم گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بوده اما بعد از شیوع ویروس کرونا با کسادی قابل توجه مواجه شده‌ و کاهش مشتری و خرید و فروش، سبب تعطیلی ده‌ها واحد آن شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۶۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت قرمز اقتصاد بازار آستارا در روزگار کرونایی

به گزارش ایرنا، بازار ساحلی آستارا با راهروهای مسقف و متعدد و ۸۶۳ غرفه و واحد تجاری به عنوان قلب تپنده اقتصاد این شهرستان بر سایر بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی تاثیرگذار است و همیشه در تعطیلات پایان هفته، ایام نوروز و تابستان ها خریداران زیادی را از شهرهای مختلف پذیرا بوده و اتباع جمهوری آذربایجان نیز از مشتریان همیشگی آن بوده اند اما شیوع کرونا و محدودیت سیر و سفرها رونق و روند خرید و فروش را در این مجموعه تجاری بزرگ مختل کرده است.

کسادی بازار ساحلی در سایه کرونا

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا در خصوص وضعیت بازار آستارا در این ایام گفت: بعد از شیوع کرونا و کاهش محسوس شمار مشتریان بازار ساحلی، ۳۰ تا ۴۰ واحد تجاری آن تعطیل شده و برخی صاحبان غرفه ها ورشکست شده و چک های تعدادی از بازاریان برگشت خورده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا: اتباع جمهوری آذربایجان از خریداران پر و پا قرص کالاهای بازار ساحلی آستارا بودند و روزانه حدود سه هزار تبعه آن کشور، بدون نیاز به ویزا از مرز آستارا گذر کرده و بعد از خرید مایحتاج خود به کشور خویش بازمی گشتند، اما کرونا سبب قطع رفت و آمد مسافر از مرز و گمرک شد و مشترهای خارجی را فراری داد.

محسن آهنی افزود: محدودیت برگزاری مراسم عروسی در سالن ها و دیگر آیین ها، اعیاد، مناسبت ها و سیر و سفرهای داخلی و خارجی بر کاهش مشتری بازار موثر بوده و اکنون نیز مشغولیت خانواده ها با تحصیل فرزندان هرچند در فضای مجازی و هشدار خطر کرونا در فصول سرد سال بر کسادی بازار افزوده است.

وی اظهار کرد: اتباع جمهوری آذربایجان از خریداران پر و پا قرص کالاهای بازار ساحلی آستارا بودند و روزانه حدود سه هزار تبعه جمهوری آذربایجان بدون نیاز به روادید از مرز آستارا گذر کرده و بعد از خرید مایحتاج خود به کشور خویش بازمی گشتند اما کرونا سبب قطع رفت و آمد افراد از مرز و گمرک شد و مشترهای خارجی را فراری داد.

وی ادامه داد: ضرر و زیان وارده به غرفه های بازار ساحلی جدی است و مشاغل و پاساژهای فعال در محدوده بازار نظیر پوشاک فروشی ها، فروشگاه های کیف و کفش و اغذیه فروشی ها و چایخانه ها نیز متاثر از کرونا دچار ضربه و زیان شده اند اما در راستای تلاش های دولت در شهرستان هم سعی شد به واحدهای آسیب دیده از کرونا کمک شود و اینگونه هم شده متاسفانه تداوم سایه کرونا بر اقتصاد موجب ادامه مشکل و گسترده شدن فشار بر واحدهای صنفی و اقتصادی و بازار شده است.

اقساط کمرشکن و چک های برگشت خورده

رئیس هیات امنای بازار ساحلی آستارا نیز در مورد شرایط اقتصادی بوجود آمده گفت: ۳۵ سال است پروانه کسب دارم و از ۲۲ سال قبل در این بازار به فعالیت اقتصادی مشغول هستم؛ ۸۵ درصد غرفه داران بازار مستاجر هستند و از زمان شیوع کرونا و تعطیلی های اجباری و کاهش مسافر و مشتری عملا حدود ۳۰ واحد تجاری خالی شده و اغلب بازاریان به علت نبود فروش، به تمدید اجاره واحدها تمایل ندارند.

اکبر کارگر افزود: کرکره برخی واحدها از چند ماه قبل بالا نیامده است و خرید و فروشی ندارند و اقساط وام ها و نزول ها کمرشکن شده و هر روز چند فروشنده عمده از تهران برای جبران حسابهای خالی و چکهای برگشتی به دنبال غرفه داران بازار ساحلی آستارا می گردند.

رئیس هیات امنای بازار ساحلی آستارا گفت: ۸۶۳ غرفه داخل بازار و ۷۲۰ واحد تجاری درون پاساژهای اطراف بازار از تعطیلی های کرونا و کاهش مسافر و گردشگر داخلی و خارجی ضرر و زیان دیده اند و اگر قرار است از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا حمایت شود، باید به همه آنها وام داده شود نه به تعداد محدود و معدود.

وی اظهار کرد: هیچ ارگان، نهاد و دستگاه دولتی به معنای واقعی از غرفه داران بازار ساحلی آستارا حمایت نکرده است و غرفه داران برای ثبت نام در سامانه کارا با مشکلات متعدد مواجه شدند و اگر تعداد معدودی نیز وام گرفته باشند، نورچشمی هستند و از ناحیه هیات امنای بازار به اداره ها یا بانک ها معرفی نشده اند.

رئیس هیات امنای بازار ساحلی آستارا گفت: ۸۶۳ غرفه داخل بازار و ۷۲۰ واحد تجاری درون پاساژهای اطراف بازار از تعطیلی های کرونا و کاهش مسافر و گردشگر داخلی و خارجی ضرر و زیان دیده اند و اگر قرار است از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا حمایت شود، باید به همه آنها وام داده شود نه به تعداد محدود و معدود.

کارگر ادامه داد: وضعیت اقتصادی و داد و ستد در بازار ساحلی به معنای واقعی نگران کننده است و با توجه به نامشخص بودن دامنه شیوع و زمان قطعی رفع خطر کرونا، این مجموعه تجاری در لبه پرتگاه قرار گرفته است و انتظار داریم مسئولان شهرستانی و استانی ما را دریابند.

او بیان کرد: متاسفانه سخت گیری های مقابله با کرونا نظیر تعطیلی ها، پلمب کردن ها و لغو فعالیت ها عموما شامل بازاریان و کسب و کارهای خرد می شود و خیلی از آئین ها و گردهمایی ها همچنان در حال برگزاری است.

بهره مندی ۳۰۱ واحد صنفی آسیب دیده کرونا از وام های حمایتی

اما دولت به محض بروز خسارت مالی کرونا به کسب و کارها با تدوین برنامه و راه اندازی سامانه کارا تسهیلات کم بهره و مفیدی را برای جبران خسارات ها در نظر گرفت و این وام ها در سطح گسترده ای به بازاریان آسیب دیده از شیوع کرونا پرداخت شد و فعالان اقتصادی آستارا نیز از این موهبت بی بهره نبودند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا در این خصوص گفت: ۳۰۱ واحد صنفی با اشتغالزایی برای ۳۴۶ نفر که از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده بودند، امسال در مجموع ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت را دریافت کردند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا در این خصوص گفت: ۳۰۱ واحد صنفی با اشتغالزایی برای ۳۴۶ نفر که از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده بودند، امسال در مجموع ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت را دریافت کردند.

محسن آهنی اظهار کرد: این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت شده و میزان آن به ازای هر فرد شاغل در واحدهای صنفی، ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال است و از ۴۳۳ واحد صنفی معرفی شده به بانک ها ۳۰۱ واحد تسهیلات گرفته اند و بانک ها به پرداخت مابقی تسهیلات اقدام می کنند.

وی بیان کرد: تسهیلات حمایتی دولت در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا شامل رستوران، طباخی، قهوه‌ خانه، اغذیه فروشی، تالار پذیرایی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، آموزشگاه رانندگی، آرایشگاه، سالن زیبایی و گرمابه است.

راهکارهای پیشنهادی برای حمایت از کسب و کارها

شیوع کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، باعث تعطیلی و رکود بخش های اقتصادی و خسارت به اصناف و بازاریان در همه کشورها شده است و با وجود اینکه مسئولان ما به تمهید مقدمات و تامین ساز و کارهای اداری و مالی برای جبران خسارت های مالی و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده کمر همت بسته اند اما به نظر می رسد با توجه به دامنه دار بودن شیوع کرونا و تداوم ضربه ها و زیان های اقتصادی آن، تعریف منابع مالی جدید و افزایش تسهیلات بانکی کم بهره ضرورت دارد.

همچنین می توان با حذف یا کاهش مالیات بر درآمد و هزینه تمدید پروانه های کسب و کار، بازاریابی در فضای مجازی و پیوند دادن غرفه داران به مراکز تولید و مصرف عمده کالا، تغییر نگرش جامعه از جنس خارجی به تولید داخلی، حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان داخلی و اختصاص وام به مالکان مغازه ها برای فرصت دادن به مستاجران خود در پرداخت اجاره بها، الزام یا تشویق مردم و اداره ها به خرید از واحدهای تجاری پروانه دار و رعایت کننده پروتکل های بهداشتی، راه اندازی صندوق مالی محلی ویژه کسبه آسیب دیده، چشم پوشی یا تخفیف هزینه های برق، آب و تلفن و بیمه از آنها حمایت کرد.

بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و بازار ساحلی آن در حاشیه دریای خزر و اداره کل گمرک، از مناطق اقتصادی و گردشگرپذیر این شهرستان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار