نقش ویتامین و پروبیوتیک در بهبود کرونا

رشت (پانا) - یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه هنوز ویژگی های ویروس کرونا شناخته شده نیست و نمی توان با قاطعیت درباره عوارض آن سخن گفت، اظهار کرد مصرف خودسرانه مکمل های ویتامینی و پروبیوتیک ها برای تقویت سیستم ایمنی توصیه نمی شود.

کد مطلب: ۱۱۳۶۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
نقش ویتامین و پروبیوتیک در بهبود کرونا

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، مرجان مهدوی روشن با اشاره به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی به ویژه در ایام کرونا، اظهار کرد: سیستم ایمنی فرد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کرونا ضعیف می شود و بدنش تحلیل می رود و در چنین شرایطی باید دریافت مناسب مواد غذایی داشته باشد.

وی اولین و مهمترین راهکار برای بیمار مبتلا به کرونا را مصرف مایعات و نوشیدنی های گرم دانست و افزود: مایعات باید به صورت آب جوشیده گرم، چای، شیر گرم و سوپ مصرف شود تا بتواند به بهبودی بیمار کمک کند. در واقع افزایش حجم دریافت مایعات در این ایام خیلی مهم است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا به ویژه مبتلایان از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنند، گفت: مصرف چربی ها و روغن ها و سرخ کردنی ها در برنامه غذایی محدود شود و سعی کنید غذاهای پخته شده و یا کم روغن استفاده کنید.

مهدوی روشن، بی اشتهایی را یکی از عوارض بیماری های ویروسی مانند کرونا دانست و تصریح کرد: افراد مبتلا به دلیل شرایط بیماری اشتهایی برای خوردن وعده های غذایی ندارند و توصیه می شود در طول روز حجم وعده ها را کم و تعداد وعده ها بیشتر شود و همان مقدار مواد غذایی روزانه در چندین وعده صرف شود. همچنین مایعات، میوه و سبزی جات نیز در طول روز پخش شود و به یکباره در حجم زیاد مصرف نشود.

وی با اشاره به تاثیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا بر روی مسیرهای تنفسی و تارهای صوتی، عنوان کرد: در ایام بیماری از مصرف غذاهای ترش و چرب اجتناب کنید و بیشتر حبوبات پخته شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف مایعات سرد و خنک نیز توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه، یکی از عملکردهای ویتامین «C» را در تقویت سیستم ایمنی دانست و اضافه کرد: اگر فردی دچار بیماری کرونا شود، سیستم ایمنی او تحت تاثیر قرار می گیرد و مصرف ویتامین«C» می تواند در به دست آوردن سلامتی فرد کمک کند، اما افراد سالم سعی کنند مکمل نخورند و نیاز بدنشان را از طریق منابع غذایی دریافت کنند.

وی منبع دریافت ویتامین «C» را هم قرص های مکمل و هم مواد غذایی دانست و ادامه داد: مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی و... سرشار از ویتامین «C» هستند و فردی که وضعیت تغذیه ای مناسبی دارد و می تواند مواد غذایی مذکور را مصرف کند، مکمل مصرف نکند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه هنوز ویژگی های ویروس کرونا شناخته شده نیست و نمی توان با قاطعیت درباره عوارض آن سخن گفت، اظهار کرد: مصرف خودسرانه مکمل های ویتامینی و پروبیوتیک ها برای تقویت سیستم ایمنی توصیه نمی شود.

وی از دیگر عوارض بیماری کرونا را اختلالات گوارشی دانست و تصریح کرد: پروبیوتیک ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به دستگاه گوارش کمک می کنند، بنابراین بهتر است از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده کنیم و به سمت مکمل آن نرویم.

مهدوی روشن افزود: استفاده از لبنیاتی که پروبیوتیک به آنان اضافه شده، توصیه می شود، اما هنوز یافته های علمی نظری درباره تاثیر مصرف مکمل پروبیوتیک بر تقویت سیستم ایمنی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم مصرف مناسب میوه و سبزی و لبنیات کم چرب در طول روز، خاطرنشان کرد: در این ایام از مصرف لبنیات سنتی پرهیز کنید، زیرا این نوع لبنیات آلودگی هایی به همراه دارند که مصرف آنان ضعف سیستم ایمنی را ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه مواد غذایی خام به دلیل تماس با آلودگی های تنفسی و دستی امکان انتقال ویروس کرونا را دارند، عنوان کرد: کرونا بر اثر حرارت بالای ۷۰ درجه سانتی گراد از بین می رود، اما اگر ماده غذایی در تماس با فرد آلوده باشد، می تواند موجب انتقال ویروس شود، بنابراین مواد غذایی قابل حرارت دادن را حتما قبل از مصرف گرم کنید؛ البته فریز کردن مواد غذایی نیز موجب از بین رفن کرونا نمی شود، زیرا این ویروس در سرما ماندگاری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار