بایدن چگونه پیروز شد؟

تهران (پانا) - جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مهم 2020 توانست با انواع و اقسام روشها و تکنیک‌ها آمریکایی‌ها را متقاعد کند تا سرنوشت دیگری برای خود رقم بزنند.

کد مطلب: ۱۱۳۶۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
بایدن چگونه پیروز شد؟

به‌گزارش خبرآنلاین،‌ ترامپ باید به زودی از کاخ سفید خداحافظی کند. او ناباورانه تلاش دارد تا با طرح ادعای تقلب و بازداشتن ایالت‌های آمریکا از شمارش آرای پستی، از پذیرش واقعیت سر باز بزند. اما شواهد نشان می‌دهد که کار تمام است و بایدن از بیستم و ژانویه سکان ریاست جمهوری را در ایالات متحده به دست خواهد گرفت. بایدن و ترامپ در انتخابات 2020 توانستند رکورد بزنند و میلیون‌ها آمریکایی را به پای صندوق رای بکشانند.

در این‌باره با کورش احمدی کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

آرای جو بایدن تقریبا کار را تمام کرده است. در ایالت‌های مهمی که بحث اصلی بر سر آنها بود، کاندیدای دموکرات‌ها توانسته از ترامپ جلو بزند. اوضاع کلی رای‌گیری را چطور می‌بینید؟

قاعدتا باید کار را تمام شده فرض کرد. در پنسیلوانیا که بایدن حالا از ترامپ جلو زده است، آرای باقی مانده عمدتا برای کاندیدای دموکرات خواهد بود. چرا که این آرا پستی یا زودهنگام است و رویه دموکرات‌ها و توصیه بایدن این بوده که حامیان او به دلیل بیماری کرونا ترجیحا به صورت پستی و زودهنگام رای دهند. برعکس، در طول چند ماه گذشته، جمهوری خواهان از طرفداراهایشان خواسته بودند تا حضوری و در روز انتخابات رای بدهند. لذا، اکثر آراء ترامپ که در روز رای‌گیری داده شد، سریعا توسط ماشین خوانده و اعلام شد. حال آنکه آراء پستی باید با دست باز و دسته‌بندی و چک می‌شد و به این دلیل خواندن و اعلام آنها طول می‌کشید. خاصه آنکه مطابق قوانین برخی ایالات مثل پنسیلوانیا شمارش آراء پستی باید بعد از روز رای‌گیری انجام می شد. لذا، اعلام نتیجه آرای پستی که اکثرا به نفع بایدن است با تاخیر انجام شده. مثلا بخشی از آخرین آراء در پنسیلوانیا در عصر جمعه به وقت تهران که اعلام شده تا 87 درصد به سود بایدن بوده، در بقیه ایالات هم که هنوز نتایج اعلام نشده تقریبا شاهد وضع مشابهی هستیم.

ترامپ ادعای تقلب را مطرح کرده و دو تن از نمایندگان جمهوری خواه حتی گفته‌اند که کمک مالی خواهند کرد تا او بتواند شکایت کند. آیا این شکایت ممکن است راه به جایی ببرد؟

خیلی بعید است که شکایت تیم ترامپ به جایی برسد. او فقط خیلی کلی ادعا کرده که تقلب انجام گرفته اما سندی ارائه نکرده، حتی جزئیاتی از کم و کیف تقلب را هم نداده. فقط می گوید در چند ایالت شمارش آرا را متوقف کنید و در برخی ایالات‌های دیگر به شمارش ادامه دهید. هیچ بحث خاصی مطرح نشده که بگوید چرا و در کجا و چطور تقلب صورت گرفته است. لذا، با توجه به این موضوع بعید است که جمهوری خواهان هم پشت سر این ادعا بایستند، کما اینکه تا کنون حمایتی از ناحیه جمهوریخواهان کنگره از این ادعای ترامپ ندیده‌ام. با توجه به روندی که طی می‌شود و مشخص می‌شود که آرا به کدام سمت می‌رود، جایی برای ادعای تقلب وجود ندارد و جمهوری خواهان اصلی و سردمداران این حزب هم می‌دانند که با توجه به شفافیت کامل و حضور وکلای دو حزب در همه حوزه‌های رای گیری و نیز حضور خبرنگاران بعید است تقلب گسترده‌ای اتفاق افتاده باشد. البته افراد منفرد و خاصی که با تیم ترامپ نزدیکند طبیعتا ممکن است حمایت مالی کنند.

برخی هم موضوع دیوان عالی را مطرح می‌کنند که ترامپ با اتکا بر اکثریت جمهوری خواه این ارگان، ممکن است بخواهد از این مسیر تقلب را پیگیری کند...

از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ایالتی است و بر اساس قوانین ایالتی برگزار می‌شود، شکایت باید بدوا در سطح ایالت مربوطه مطرح شود. بعد با توجه به رای دادگاه و در در برخی شرایط خاص ممکن است امکان رجوع به دیوان عالی را هم داشته باشد.

رفتار رسانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اغلب آنها موافق پیروزی بایدن بوده‌اند. حتی برخی سخنرانی ترامپ را قطع کرده بودند.

اکثریت بزرگ رسانه‌های آمریکایی علیه ترامپ بوده اند و از ابتدا هم همینطور بوده. فقط در بین شبکه‌های تلویزیونی سراسری آمریکا می‌ فاکس نیوز را متمایل به ترامپ دانست وگرنه بقیه علیه او عمل کرده‌اند. ترامپ هم همیشه و در جهت تخریب آنها از این رسانه‌ها به عنوان فیک نیوز نام برده و همیشه می‌گفته که تکیه اش به شبکه‌های اجتماعی است. ظرف روزهای اخیر حرف‌های ترامپ در مورد تقلب، با برخورد بسیار منفی این رسانه‌ها مواجه شد تا آنجا که برخی از آنها حتی سخنان او را قطع کردند. حتی توئیتر هم در بسیار موارد برچسب "گمراه کننده" بر روی توئیت‌های ترامپ قرار داده است.

برخی نگران عکس‌العمل طرفداران ترامپ پس از اعلام پیروزی بایدن هستند. ظرفیت چنین چیزی تا چه اندازه در جامعه آمریکا وجود دارد؟

بعید است که طرفداران ترامپ بتوانند کاری جدی و خطرناک انجام دهند. حفظ امنیت و ثبات در جامعه برای همه از جمله حزب جمهوریخواه موضوع بسیار مهمی است. البته گروه‌ها و باندهایی مثل "پسران مغرور" Proud Boys و بعضی گروه‌های نژاد پرست در دوره ترامپ تشویق شدند و تشکل‌هایی ایجاد کردند و دست به فعالیت‌هایی زده‌اند. اما نیروی زیادی که پای کار باشند، ندارند و زمینه‌ای هم برای فعالیت انها وجود ندارد. پلیس هم در آمریکا ایالتی و شهری و محلی است و کاملا غیر متمرکز و تحت امر فرمانداران و شهرداران و بخش داران قرار دارد. این واحدهای پلیس و نیز اف بی آی طی ماه‌های گذشته نسبت به این فعالیت‌ها حساس شده و برای مقابله با آن تدارکاتی دیده‌اند. واکنش سریع اف بی آی در مورد توطئه ربودن فرماندار میشیگان در ماه گذشته که توسط یک گروه افراطی هوادار ترامپ انجام شده بود، نمونه جالبی در این رابطه بود.

در روز اول انتخابات ترامپ به پیروزی خود مغرور شده بود و امید کمی وجود داشت که بایدن بتواند آرای کافی را برای برد جذب کند. چه اتفاقی افتاد که بایدن ناگهان بالا آمد؟

قابل پیشبینی بود که چنین اتفاقی بیافتد. این پدیده به کرونا و رای‌گیری پستی و زودهنگام مربوط می‌شود. طرفداران بایدن توجیه شده بودند که حدالامکان پستی یا زودتر رای بدهند و به دلیل کرونا از امکان رای‌دهی پستی استفاده کنند. اما تیم ترامپ تاکید داشت که رای دهندگان حضوری و در همان روز سوم نوامبر به پای صندوق بروند. چون آنها ماشینی رای دادند، خیلی زود آرا شمارش شد و به نظر رسید که ترامپ دست بالا را دارد. این پدیده "سراب سرخ" نام گرفت ولی آرای دموکرات‌ها که پستی بود یا زودتر رای داده بودند، خواندنش وقت‌گیرتر بود و به تدریج خوانده شد.

بایدن توانست رکورد آرا را بشکند و استقبال از او حتی از اوباما جلو زد. چرا چنین اتفاقی در مورد این کاندیدای دموکرات‌ها افتاد؟

قبل از اینکه این موضوع به بایدن ربط داشته باشد به شرایط ایالات متحده مربوط است. مطابق آرایی که تا کنون خوانده شده، مشارکت در این انتخابات تا کنون 67 درصد اعلام شده که ممکن است به 70 درصد هم برسد. این در حالیست که این رقم در سال 2016، تنها 56 درصد بود. این مشارکت در 120 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در حقیقت این انتخابات عملا به رفراندومی در مورد ترامپ تبدیل شد. هم ترامپ به دلیل تنش و دو قطبی موجود در جامعه توانست کسانی به نفع خود پای صندوق بیاورد و هم بایدن در جلب بسیاری از افراد بی تفاوت و تشویق آنها به رای دادن موثر عمل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار