آسیا تایمز: دولت روحانی به دنبال صلح در قره باغ است

تهران (پانا) - شبکه خبری هنگ کنگی «آسیا تایمز» امروز پنجشنبه در تحلیلی تلاش های ایران را در حل مناقشه قره باغ سازنده خواند و افزود که تهران از همان ابتدای امر در نقش یک صلح ساز وارد ظاهر شده است و دولت «حسن روحانی» می خواهد نقشی صلح ساز در منطقه ایفا کند.

کد مطلب: ۱۱۳۶۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آسیا تایمز: دولت روحانی به دنبال صلح در قره باغ است

به گزارش ایرنا به نقل از آسیا تایمز، از زمان شروع جنگ در ۲۷ سپتامبر ، ایران بارها از همسایگان خود در قفقاز خواسته است تا اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند و پیشنهاد داد که میان باکو و ایروان میانجیگری کند.

رسانه هنگ کنگی تصریح کرد که در حقیقت ایران در جستجوی روابط متعادل با هر دو کشور در مرز خود است بی آنکه تلاشی برای مداخله جویی داشته باشد. دیپلمات های ارشد ایران اعم از محمد جواد ظریف وزیر خارجه و معاون وی سید عباس عراقچی مسیر دیپلماسی فعال را برای پایان دادن به این منازعه در پیش گرفته اند.

آسیا تایمز می نویسد که وزیر امور خارجه ایران در حال انجام دیپلماسی با برقراری ارتباطات تلفنی با همتایان آذربایجانی و ارمنی خود بوده است و می کوشد تا به اختلافات میان باکو و ایروان در آینده نزدیک پایان دهد.

گزارش ادامه می دهد که در ۲۷ اکتبر ایران در جهت دیپلماسی صلح ساز خود معاون وزیر امور خارجه سید عباس عراقچی را در یک تور منطقه ای با هدف گشودن راهی به سمت میانجیگری اعزام کرد و او نیز بازدیدهایی را از مناطق مرزی ایران با آذربایجان انجام داد و سپس در اولین ایستگاه در پایتخت آذربایجان باکو متوقف شد جایی که «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان ،از او استقبال کرد.

گزارش تاکید می ورزد که در باکو نیز نماینده ایران با تأکید بر اهمیت تمامیت ارضی آذربایجان ، اظهار داشت که "حقوق اقلیت ها و حقوق بشر" از ارکان ابتکار عمل ایران با هدف صلح پایدار است.

آسیا تایمز نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ، یک روز پس از سفر عراقچی به مسکو ، احتمال بازگشت مناطق تحت اشغال ارامنه به آذربایجان را به عنوان بخشی از فرمول صلح مطرح کرد.

این شبکه خبری اضافه کرد که امروز دولت «حسن روحانی» رییس جمهور ایران تمایلی غیرقابل انکار برای برقراری صلح در منطقه دارد و طبیعتا همزیستی مسالمت آمیز باکو و ایروان برای تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار