تنهاترین «امید» جهان به مازندران رسید

ساری (پانا) - آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سفید سیبری برای سیزدهمین سال به فریدونکنار رسید.

کد مطلب: ۱۱۳۶۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تنهاترین «امید» جهان به مازندران رسید

تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری صبح روز گذشته برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرود مهاجرت کرد.

این پرنده برای سیزدهمین سال است که پس از شکار جفتش به تنهایی پس از طی 3 هزار کیلومتر پرواز از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت می‌کند. درنای امید ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کند.

کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش محیط زیست مازندران گفت: «امید تک درنای سیبری ۱۴ آبان ماه توسط محیط‌بانان هنگام گشت زنی در تالاب سرخرود، مشاهده شد.»

او ادامه داد: «اگر چه امید امسال ۲ هفته دیرتر وارد مازندران شد، ولی پس و پیش شدن ورود و خروج این آخرین بازمانده گله غربی درنای سیبری برای زمستان گذرانی در مازندران همواره به خاطر تغییرات شرایط آب و هوایی در سیبری و ایران وجود داشته است.

ربیعی درباره نگرانی‌های دوستداران محیط زیست نسبت به سرنوشت امید هنگام زمستان گذرانی در مازندران گفت: «از آن جایی که امسال تیراندازی در دامگاه فریدونکنار ممنوع است و با توجه به این که درنا هیچگاه طی چند ماه ماندگاری در مازندران از تالاب فریدونکنار خارج نمی شود، امنیتش محفوظ است و همه روزه تحت حمایت و حفاظت محیط بانان منطقه قرار دارد.»

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و باتوجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده ای در خطر انقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می کند.

امید سال گذشته، ۲۹ مهرماه در تالاب فریدونکنار فرود آمد و پس از ۱۲۹ روز زمستان گذرانی در مازندران، هشتم اسفندماه ۹۷ به سیبری بازگشت.

در فایل زیر می‌توانید فیلم‌ محیط‌بان مجتبی علیزاده از «امید» را در تالاب فریدونکنار ببینید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار