سیدمحمد مرندی‌*

انتخاب بین بودن و نبودن ترامپ

این انتخابات در ‌واقع انتخاب بین ترامپ و بایدن نبود. انتخابی بود بین بودن یا نبودن ترامپ. بسیاری از کسانی که به بایدن در این انتخابات رأی دادند، کسانی نبودند که رأی واقعی آنها بایدن باشد. بلکه رأی آنها تنها به این بود که ترامپ دیگر بار سکان هدایت امریکا را به دست نگیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

علت آن نیز نفرتی بود که این قشر نسبت به ترامپ داشتند. نفرتی که ماحصل سیاست‌های ترامپ در سال‌هایی است که ریاست جمهوری امریکا را بر عهده داشت. از سیاست‌های مهاجرستیزانه گرفته تا سیاست‌های حمایتی‌اش از گروه‌های افراطی نژادپرست و سیاست‌هایش در مسائل مربوط به بیمه درمان که در بحران کرونا بیشتر از قبل خود را نشان داد. این سیاست‌ها در سال‌های گذشته منجر به نوعی دوقطبی یا حتی بهتر بگوییم سه‌قطبی در جامعه امریکا شده است که نوع آرایش رأی‌دهندگان در انتخابات نیز گواه آن است. در این انتخابات یک سوم مردم عملاً رأی ندادند که همان قطب سومی هستند که همیشه هم بوده‌اند. اما تا پیش از این انتخابات شمار آنها به نیمی از رأی‌دهندگان می‌رسید و اکنون به‌خاطر جو روانی حاکم بر جامعه به یک‌سوم تقلیل یافته است.

این بخش، بخشی بودند که از نظام سرمایه‌داری ناراضی بودند. بین دو قطب دیگر که حدود 65 درصد رأی‌دهنده امریکایی را تشکیل می‌دهند، دودستگی عمیقی بین آنها وجود دارد که حتی می‌توان گفت به نفرت در بین آنها تبدیل شده است. نفرتی که چه در میان مردم عادی و چه بین سیاستمدارانی که این دو قطب را رهبری می‌کردند، مشهود بود. اعلام زودرس پیروزی نیز بر عصبانیت بیشتر طرفین افزوده است. زیرا عملاً هر دو کاندیدا زودتر از موعد مقرر اعلام پیروزی کردند. ولی ترامپ رسماً اعلام پیروزی کرد که این باعث تشدید بحران می‌شود.

بویژه با توجه به بحران‌های عمیق هویتی، سیاسی و اقتصادی و حتی شکافی که در حاکمیت امریکا ایجاد شده، این انتخابات ازحساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است. البته این شکاف از دهه‌ها قبل در امریکا شروع شده است. از زمانی که لیبرالیسم و سرمایه‌داری باعث دلزدگی مردم شد. زیرا لیبرالیسم و سرمایه‌داری جامعه امریکا را به جامعه‌ای دوقطبی تبدیل و مردم آن را دچار بحران هویت کرده است. در جامعه‌ای که مهر نظام سرمایه‌داری را بر خود دارد، نظامی که بر فردگرایی متمرکز می‌شود، بی‌عدالتی‌ها تشدید می‌شود. به عبارتی اتفاقاتی که امروز در جامعه امریکا می‌بینیم، نتیجه ده‌ها سال حاکمیت سرمایه‌داری بر این کشور است که محصول آن افرادی مثل آقای ترامپ هستند. از همین رو زمانی که فردی مثل ترامپ می‌آید و شتاب بیشتری به این سیاست‌ها می‌دهد و شکاف‌ها را تعمیق می‌کند، موجب می‌شود، مردم میل بیشتری به مشارکت در انتخابات پیدا کنند.

نظرسنجی‌ها در این انتخابات نیز خیلی دور از حقیقت نبودند. اما با توجه به اینکه اغلب رسانه‌های امریکایی مخالف ترامپ هستند، نظرسنجی‌هایی که این رسانه‌ها انجام دادند، تفاوت بالای آرای بایدن با ترامپ را نشان می‌داد. همان طور که نظرسنجی‌های معدود رسانه‌های حامی ترامپ عکس این مطلب را نشان می‌داد. رسانه‌های مخالف ترامپ از آن‌رو دست به این نظرسنجی‌های گسترده می‌زدند که جو روانی جامعه را به سمت آقای بایدن متمایل کنند. ضمن آنکه ممکن است، کسانی که مورد نظرسنجی قرار می‌گرفتند، رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کردند.

*کارشناس مسائل آمریکا

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار