محمدی: خانواده و مدرسه در طرح کوچ نقش اساسی دارند

تهران (پانا) _ حسن محمدی، معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در منطقه ۱۹، عوامل مدرسه و خانواده را دارای نقش اساسی در طرح کوچ دانست.

کد مطلب: ۱۱۳۶۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
محمدی: خانواده و مدرسه در طرح کوچ نقش اساسی دارند

به گزارش کارشناسی روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش منطقه 19 تهران، حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در منطقه 19، به صورت تصویری و آنلاین در بستر شبکه شاد با مدیران مدارس و دبیران و آموزگاران تربیت بدنی این منطقه صحبت کرد.

محمدی در این جلسه ضمن تجلیل از زحمات دبیران و آموزگاران تربیت بدنی و مدیران مدارس منطقه 19 در سال تحصیلی گذشته و امسال با تاکید بر اهمیت کنترل چاقی در جامعه امروزی، بیان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده، حدود ۲۱ درصد دانش‌آموزان در سنین 6 تا 18 سالگی در کل کشور اضافه وزن و چاقی دارند و این آمار زنگ خطری برای حوزه سلامت جامعه است.

معاون تربیت بدنی اداره کل شهر تهران افزود: اطلاعات آماری نشان می‌دهد حدود 1.5 درصد از درآمد ملی کشورها صرف هزینه‌های عوارض ناشی از چاقی و اضافه وزن می‌شود. با پیشگیری و ترویج سبک زندگی فعال و پویا می‌توان هزینه‌های درمان آن‌ها را کاهش داد.

محمدی با اشاره به عوارض مهم ناشی از چاقی و اضافه وزن خاطر نشان کرد: بزرگترین عامل مرگ در جوامع امروزی بیماری‌های قلبی و عروقی است که اکثرا بخاطر اضافه وزن و چاقی به وجود می‌آید. دیابت، التهابات کبدی، بیماری‌های ستون فقرات و سکته از جمله عوارض دیگر اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح کوچ در ۳ فاز اجرایی خواهد شد؛ گفت: در فاز اول غربالگری اولیه را داریم که قد و وزن دانش‌آموزان اندازه گیری می‌شود. پس از ثبت اطلاعات دانش‌آموزان، کارنامه‌ای صادر خواهد شد و در فاز دوم، دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه وزن به بخش مشاوره تغذیه ارجاع داده می‌شوند و از خدمات مشاوره‌ای و آموزش‌های مرتبط با سبک زندگی سالم استفاده می‌کنند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند. در پایان و در فاز سوم طرح، غربالگری انجام می‌شود و قد و وزن دانش‌آموزان اندازه‌گیری وداده‌های به دست آمده در اختیار مسئولین قرار می‌گیرد.

محمدی افزود: ‌عوامل مدرسه و خانواده در اجرای این طرح نقشی اساسی دارند و امسال نقش خانواده‌ها بسیار مهم‌تر است؛ زیرا به دلیل شیوع کرونا، حضور فیزیکی دانش‌آموزان را در مدرسه نداریم. در این خصوص مباحث آموزشی برای گروه‌های مختلف از جمله مجریان طرح، دانش‌آموزان و والدین در نظر گرفته شده‌است. خانواده‌ها باید متقاعد شوند که داشتن دانش‌آموزان چاق مزیت نیست و چاقی و اضافه وزن برای آن‌ها مضر است. هدف کمی طرح کوچ، این است که در هر سال 3 درصد از میزان چاقی دانش‌آموزان کاسته شود. همچنین اگر دانش‌آموزی لاغری مفرط داشته‌ باشد نیز شامل این طرح می‌شود.

وی در پایان جلسه با تاکید بر ابتکارهای مدیران و دبیران تربیت بدنی در سوق دادن دانش آموزان به فعالیت های تربیت بدنی در منزل افزود: در کانال‌های تربیت بدنی و سلامت در شبکه‌ شاد، پیام‌های مربوط به سبک زندگی فعال و پویا تبلیغ می‌شوند. با توجه به عدم حضور فیزیکی دانش‌اموزان در مدرسه، از طریق شبکه‌ شاد مطالب و پیام‌ها ارسال می‌شوند. همچنین فعالیت‌های معلمین تربیت بدنی و مراقبین سلامت از این طریق رصد خواهند شد. امیدواریم خانواده‌ها در این زمینه خود را مسئول بدانند و برای کمک به خودشان با ما همکاری داشته باشند تا نتیجه‌ خوبی حاصل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار