با حضور وزیر راه و شهرسازی؛

ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان آغاز شد

زاهدان (پانا) - ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران، استاندار سیستان وبلوچستان و جمعی از مسوولان آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان آغاز شد

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان در حاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران اظهار کرد: خط ریلی چابهار- زاهدان تاکنون 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای آن بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

احمد نوذری با بیان اینکه این خط در آینده‌ای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد، افزود: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یک هزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیر بخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیش‌بینی شده است.

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یک هزار و ۶۴۰ کیلومتر به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری در حال اجراست.

این خط آهن از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، که اکنون از ۲ مسیر زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال ساخت است.

گفتنی است محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح و کلنگ زنی ۲۴ پروژه دریایی و بندی و آغاز ریل‌گذاری راه آهن چابهار - زاهدان امروز چهارشنبه وارد فرودگاه کنارک - چابهار شد.

اسلامی در این سفر ۱۳ پروژه دریایی و بندری با چهار هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار را افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال را آغاز خواهد کرد.

بازدید از پایانه مرزی و بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری، پتروشیمی، حاشیه نشینی شهرهای کنارک، چابهار و دشتیاری و شرکت در نشستی با مدیران و مسولان جنوب سیستان و بلوچستان از جمله برنامه‌های سفر اسلامی به این استان است.

وزیر راه و شهرسازی در این سفر 2 روزه به سیستان و بلوچستان به منظور افتتاح و بازدید از طرح‌های مختلف راه و شهرسازی به شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان و زابل سفر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار