مدیرکل آموزش و پرورش فارس: گسست اجتماعی، حاصل فروپاشی فرهنگ در جامعه است

فرزندان ما بیش از پیش نیازمند کمک برای حضور در اجتماع هستند

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس عنوان کرد فرهنگ در تعاریف به مجموعه‌ای پیچیده‌ از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عاداتی گفته می‌شود که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد. وقتی فرهنگ از انسجام خود خارج شود، چون فرد آن را از اجتماع می‌گیرد، فروپاشی جامعه را در پی دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: گسست اجتماعی، حاصل فروپاشی فرهنگ در جامعه است

آموزش و پرورش فارس و سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شیراز امروز در یک دیدار رسمی با امضای تفاهم‌نامه‌ای، پیمان بستند تا همکاری های مشترکی در زمینه فرهنگ و ارتقای مهارت‌های اجتماعی با شعار "آینده را باید ساخت" داشته باشند و در گام نخست امضای این تفاهم‌نامه، از 4 کتاب شهر فرزانگان، در این دیدار رونمایی شد.

فرهاد اسماعیلی در آیین امضای این تفاهم نامه و رونمایی از 4 کتاب شهر فرزانگان، گفت: عمده فرهنگ برمبنای مذهب و ایدئولوژی شکل می‌گیرد و البته اقلیم و آب و هوا و بسیاری مسائل دیگر نیز بر آن موثر است و اشکال ما آن است که به گفته مرحوم دکتر شریعتمداری، مقوله فرهنگ و تربیت را یکی می‌دانیم، در حالی که این دو مقوله‌ای کاملا جداست.

او با اشاره به آنچه که مسئله را در زمینه فرهنگ سخت می‌کند یافتن مصادیق و مقوله‌های زیرساختی و روبنایی مرتبط با آن است، ادامه داد: ارتباط آموزش و پرورش با حوزه‌های فرهنگی خیلی راحت‌تر است چون نسبت به مصادیق فرهنگ تقریبا همنواتر و هماهنگ‌تر است و وظایف و فعالیت‌های آموزش و پرورش بیشتر در انتقال مسائل فرهنگی نقش دارد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، امروز بیش از هر زمان، فرهنگ ما تحت خطر است و دانش‌آموزان و فرزندان نیازمند کمک ما هستند، چرا که اتفاقی که الان در حال رخ دادن است و می‌تواند بر فرهنگ ما موثر باشد نکته‌ای است که اتاق فکرهای بسیاری در حال کار کردن بر روی ایدئولوژی و مسئله فرهنگ ما هستند تا فرهنگ و آداب و آیین ما را عوض کنند و فرهنگ را دچار مشکل کنند.

او تاکید کرد: وقتی فرهنگ از انسجام خارج شد، چون فرد آن را از اجتماع می‌گیرد موجب فروپاشی جامعه می‌شود و این گسست اجتماعی، همان چیزی است که برای کشور ما می خواهند و نیاز است تا برای جلوگیری از این اتفاق خودمان بنشینیم و مسئله فرهنگ را برای خود شفاف‌سازی کنیم تا بتوانیم مانع از گسست اجتماعی شویم.

او با بیان اینکه آموزش و پرورش از ظرفیت تمام نهادها و دستگاه‌ها برای انجام امور مشترک و به ویژه کمک به حوزه فرهنگ استقبال می کند گفت: ولی نهادهای علاقمند به همکاری مشترک باید بدانند که خواسته‌های آنان باید در آموزش‌وپرورش سازگار شود و بومی سازی انجام شود تا از جنس این نهاد شود و بتواند به طرز موثری اجرا شود.

او بر تشکیل یک اتاق فکر فنی مشترک بین سازمان فرهنگی شهرداری و آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: همیشه می‌گویند خرد جمعی اما در ادامه این جمله باید گفت خرد جمعی با جمعی خردمند و در این صورت است که یک اتاق فکر می‌تواند خروجی موثری داشته باشد که قطعا در پیگیری و اجرای موثر این تفاهم نامه نیز باید اینگونه پیش رویم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در ادامه این دیدار با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حوزه فرهنگ، گفت: قطعا اگر ما در شرایط اقتصادی خوبی بودیم اولویت کشور قبل از اقتصاد و امنیت، حوزه فرهنگ بود.

مرتضی جعفری، افزود: فرهنگ مقوله‌ای است که حضور و وجود آن مثل اکسیژن حیات بخش و برای جامعه نیاز است ولی بصیرت و درایت هستند که اهمیت فرهنگ و تاثیرگذاری آن را می‌توانند درک کنند و می‌تواند در حیات معنوی و اخروی نسل بشر تاثیرگذار باشد.

برخی از کلمات تبدیل به مجاز عام به خاص می‌شود و همانطور که با شنیدن کلمه پیامبر و یا مثنوی، حضرت محمد (ص) و یا مولانا را در ذهن تجسم می‌کنیم، کلمه فرهنگ هم طوری است که با شنیدن این کلمه، ذهن‌ها به سوی آموزش و پرورش می‌رود و این کلمه عجین شده و منتسب به آموزش و پرورش است و واقعیت هم همین است چرا که شما در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنید.

او افزود: فرزندان ما که در آموزش و پرورش مشغول تحصیلند، همان سرمایه‌هایی هستند که فردای کشور را خواهند ساخت و زحمات شما دیربازده است و حاصل کار امروز را فرداها می‌بینند و جامعه قدردان زحمات همه مسوولان در آموزش و پرورش است و اثرات اجرای این تفاهم نامه نیز قطعا امری دیربازده است که مطمئنا آیندگان به تاثیر فعالیت‌های امروز پی خواهند برد و قدردانی خواهند کرد.

او در پایان گفت: تفاهم نامه‌ها وقتی ارزش پیدا می‌کند که عملیات اجرایی آن مکتوب و استخراج و پیگیری شود و ما در شهرداری مشتاق عملیاتی کردن این طرح هستیم.

در پایان این دیدار ضمن امضای تفاهم نامه مشترک بین سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز و اداره کل آموزش و پرورش فارس از 4 جلد کتاب شهر فرزانگان با نام "کارگاه کنجوکو" رونمایی شد.

شهر فرزانگان، نام طرحی است که در چند سال اخیر در شیراز در حال پیگیری است و از جمله اهداف بلندمدت آن، آموزش و پرورش مهارت‌های اجتماعی در بین 30 هزار کودک و نوجوان شهر شیراز است و موضوعات 4 جلد کتاب شهر فرزنگان با عنوان "کاراگاه کنجکو" مواردی از جمله آداب گفت‌وگو، آداب معاشرت، مهارت کسب اعتماد به نفس، مهارت نه گفتن، مهارت و سواد مالی، آداب و نشاط اجتماعی و شادمانی کردن، سواد بومی و مهارت و سواد رسانه است که با شعار «آینده را باید ساخت» در اختیار کودکان و نوجوان قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار