شناسایی 50 مورد مشکوک به سل در بین اتباع خارجی مقیم خاش

زاهدان (پانا) - رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش اعلام کرد در طرح غربالگری بیماری سل ویژه اتباع خارجی مقیم شهرستان خاش 50 فرد مشکوک و دارای علائم سل شناسایی و برای تشخیص نهایی به مراکز جامع سلامت ارجاع شدند.

کد مطلب: ۱۱۳۶۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 50 مورد مشکوک به  سل در بین اتباع خارجی مقیم خاش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، علی نقی زاده اظهار کرد: تا کنون نزدیک به ۱۱ هزار نفر از کل جمعیت غیر ایرانی و اتباع و مهاجرین بیگانه شهرستان خاش در ۹ منطقه ناصری، بیلری، شیرآباد، اسماعیل آباد، سبزگز، اسلام آباد، نجف آباد و پایگاه های کهن مولاداد و وحدت مورد غربالگری سل قرار گرفتند.

وی افزود: طرح غربالگری سل ویژه اتباع و مهاجرین به صورت فعال و خانه به خانه با مشارکت ۳۸ نفر در قالب ۲۴ تیم بهداشتی در حال اجراست.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش ادامه داد: این پروژه بر پرسشگری خانه به خانه در رابطه با علایم و نشانه های بالینی بیماری (شامل سرفه، خلط ،کاهش وزن، تب، تعریق شبانه ،درد قفسه سینه و تنگی نفس) و عوامل خطر ( شامل سابقه تماس با بیمار مسلول، سابقه بیماری سل در گذشته) آن متمرکز است و نهایتا منجر به تعیین تکلیف وضعیت سلامتی فرد از نظر شک به سل و درمان به صورت رایگان ختم می‌شود.

گفتنی است سیستان و بلوچستان بالاترین میزان ابتلاء به سل در کشور را دارد . به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سالیانه حدود 600 مورد بیمار مسلول در استان شناسایی می شوند که نیمی از این افراد مبتلا به سل ریوی هستند . مجاورت سیستان و بلوچستان با 2 کشور مشکل دار در زمینه بیماری سل یعنی پاکستان و افغانستان یکی از دلایل بالا بودن آمار این بیماری در استان سیستان و بلوچستان است. از طرفی بیماری سل ارتباط مستقیمی با شاخص های توسعه دارد و علاوه بر دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان، وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در میزان ابتلاء تاثیرگذار است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار