پرندگان مهاجر به تالاب هامون رسیدند

زاهدان (پانا) - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل از ورود پرندگان مهاجر زمستان گذران به تالاب هامون خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
پرندگان مهاجر به تالاب هامون رسیدند

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کوچ پرندگان زمستان گذران به تالاب هامون رسیده و هم اینک این تالاب میزبان پرندگان مهاجر زمستان گذران است .
وی افزود: این پرندگان از انواع پلیکان، فلامینگو، اردک سر سبز، چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع کاکایی، کشیم، وانواع پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل افزود: با شروع فصل مهاجرت پرندگان به تالاب هامون و پایش شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست زابل، از دو تیم شکارچی سه قبضه سلاح و مقادیر قابل توجهی فشنگ و چهار اردک شکار شده کشف شد .
سراوانی اول ادامه داد: متخلفین دستگیر شده به همراه ادوات کشف شده پس از تکمیل پرونده به مقام قضایی شهرستان جهت پیگیری موضوع تحویل شدند .

گفتنی است تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از د ریاچه خزر و د ریاچه ارومیه ، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذ خیره گاه های زیست کره در ایران است. این تالاب در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌ و از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچهٔ مشترک هامون میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند .

وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی 5 هزار و 660 کیلومتر مربع است که از این مقدار 3هزار و 820 کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد .

از بهمن ماه سال گذشته با افزایش بارندگی ها در افغانستان و سرریز شدن سدهای ایجاد شده بر بستر رودخانه هیرمند سیلاب غیرقابل کنترل وارد این رودخانه شد و به تالاب هامون در منطقه سیستان رسید اما با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و وزش بادهای 120 روزه و همچنین دمای بالا این آب خشک شد اما برای زنده نگه داشتن بخش هایی از تالاب از ابتدای امسال تا کنون حق آبه داخلی تالاب هامون از محل چاه نیمه های منطقه سیستان طی چهار مرحله رهاسازی شده است.

براساس معاهده میان ایران و افعانستان حق آبه ایران از رودخانه هیرمند در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) است که از سوی کشور افغانستان اجرا نمی شود که این موضوع خشکسالی های 20 ساله منطقه سیستان را در پی داشته است. در طول سال های اخیر تنها سیلاب غیرقابل کنترل ناشی از بارندگی های سیل آسا در حوضه آبریز تالاب هامون وارد رودخانه هیرمند و تالاب هامون در ایران شده است که این میزان آب بعد از مدت کوتاهی در تالاب تبخیر شده و خشک می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار