بیگدلی، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

مشارکت گسترده مردم در انتخابات؛ ناراضی از ترامپ، امیدوار به بایدن

آیا جامعه آمریکا بعد از انتخابات، صحنه شورش و اعتراضات خیابانی خواهد شد؟ دلیل حمایت مسلمانان و یهودیان و زنان از جو بایدن چه بود؟/ سناریوهای احتمالی انتقال قدرت

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل امریکا دلیل مشارکت گسترده مردم در انتخابات این کشور را تشریح و از احتمال وقوع بحران در شمارش آراء و نیز انتقال قدرت از سوی هر کدام از نامزدهای این انتخابات خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت گسترده مردم در انتخابات؛ ناراضی از ترامپ، امیدوار به بایدن

از ساعت 14:30 دقیقه روز سه شنبه 13 آبان به وقت تهران، آمریکایی‌ها برای تعیین رئیس‌جمهور چهار سال آینده این کشور پای صندوق‌های رای رفتند و رای‌گیری تا ساعاتی دیگر نیز ادامه خواهد داشت. بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، تاکنون مشارکت در این انتخابات 67 درصد بوده است که نسبت به میزان مشارکت در انتخابات سال 2016 با 55 درصد، در دوره فعلی میزبان مشارکت مردم رشد 12 درصدی داشته است. در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها آرایی که در فاصله چند از روز انتخابات از طریق پستی دریافت می‌شود، شمرده خواهد شد. بنابراین تعیین نتیجه تا زمان شمرده شدن آرای پستی طول خواهد کشید، گرچه در این بین شبکه‌های خبری و نظرسنجی‌ها به پیش‌بینی نتایج اقدام خواهند کرد. تایید نتایج ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تاخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) روند تایید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد. بعد از انتخابات عمومی، الکتورها در روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) آرای خود را ارائه کرده و به واشنگتن می‌فرستند. در ششم ژانویه (۱۷ دی) اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن برای شمارش آرا تشکیل جلسه می‌دهند و بعد از آن برنده اعلام خواهد شد. در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ (اول بهمن) رئیس‌جمهور جدید و معاون وی سوگند ریاست‌جمهوری می‌خورند و بعد رئیس‌جمهور سخنرانی مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد.

براساس آمار منتشرشده از تارنمای "پروژه انتخابات" تا این لحظه و زمان انتشار این خبر، در این دوره از انتخابات آمریکا، ۱۰۱ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۴۰ نفر آرای خود را پیش از موعد به صندوق‌ها انداخته‌اند. ۳۵ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۵۳ نفر آنها به صورت حضوری و ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۸۷ نفر هم به صورت پستی در این انتخابات مشارکت کرده‌اند و هنوز آرای درخواستی پیش از موعد ۲۶ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۲۶ نفر بازگردانده نشده است.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل آمریکا درباره میزبان مشارکت مردم در این انتخابات و دلایل این مشارکت به پانا گفت: «در دوره ترامپ ارزش‌های سنتی جامعه آمریکا متزلزل شد و وی جامعه را دچار دوقطبی کرد و این دو قطبی باعث شکل‌گیری رقابتی عمیق بین دو نامزد شد. این دو رقابت هم باز هم به عمق گسل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دامن زد. از سوی دیگر در جامعه آمریکا در دوره ترامپ تضاد طبقاتی به وجود آمد. بنابراین اینها اصلی‌ترین دلایل بالارفتن سطح مشارکت سیاسی است که به حضور نزدیک به 72 درصد تخمین زده می‌شود و آمریکا کمتر شاهد چنین مشارکتی بوده است و یا اصلا سابقه نداشته است.»

وی ادامه داد: «میزان نارضایتی عمومی نسبت به وضعیت دوره ترامپ، عمق بیشتری را به گسل‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در امریکا داده است. از طرف دیگر قواره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری چند دهه اخیر در ایالات متحده آمریکا، خیلی در قالب آن روسای سنتی جامعه آمریکا نیست و به این دلیل است که جامعه آمریکا برای اینکه خود را رها کند یک رقابت غیرواقعی را بین این دو نامزد شاهد است و جامعه را تحریک کرده است به اینکه هر کدام به دنبال اهداف خود بروند.»

این تحلیگر مسائل بین‌الملل گفت: «جمهوری‌خواهان یک جامعه سنتی تشکیل داده‌اند و پایبندی شدیدی به سنت‌ها و مذهبشان دارند و می‌خواهند حلقه‌های خود را حفظ کنند بنابراین تحریکاتی را شکل داده‌اند ولی حزب زقیب وی می‌خواهد جلوی این رفتارهای سنتی و جهان‌گریزی و بی‌تعهدی به سازمان‌های بین‌المللی را بگیرد و یک مرتبه دیگر آمریکا را به آن مقصد اصلی که صاحب یک منصب بین‌المللی بود، برساند. همه این موارد باعث شده است تا مردم آمریکا به صورت جدی و گسترده پای صندوق‌های رای بیایند.»

این مورخ و پژوهشگر معاصر درباره نحوه انتقال قدرت در صورت پیروزی هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز گفت: «همیشه سابقه داشته که انتقال قدرت همواره با مشکلاتی همراه بوده است. در آمریکا دو نوع رای داریم، اول رایی که از مردم و در ایالات گرفته می‌شود و دوم رای الکترال. برخی از این ایالات‌ها مانند پنسیلوانیا و فلوریدا چون رای الکترال بالایی هم دارند از اهمیت بیشتری نیز برخوردارند. برای مثال کالیفرنیا 39 و فلوریدا 29 کارت الکترال دارند. این کارت‌ها هستند که برنده نهایی را مشخص می‌کنند نه رای مردم. بنابراین اکنون نمی‌توان قضاوت کرد چه کسی به پیروزی می‌رسد اما اگر آرای دو نامزد به هم نزدیک باشد حتما انتقال قدرت از سوی دو نامزد به ویژه ترامپ، با مشکلات وسیعی همراه خواهد بود و از طرف بایدن هم ممکن شورش‌ها و اعتراضاتی را شاهد باشیم.»

این استاد دانشگاه و مدرس ارشد روابط بین‌الملل درباره دلیل حمایت مسلمانان و برخی از یهودیان از جو بایدن نیز افزود: «جامعه یهودیان آمریکا به دو دسته تقسیم می‌شوند و دو ایالت هست که بیشتر یهودیان در آنجا زندگی می‌کنند یکی نیویورک و یکی هم فلوریدا. گروه‌هایی که در فلوریدا جضور دارند تعداد زیادی هستند و چیزی بالای 1میلیون یهودی فقط در فلوریدا زندگی می‌کنند. اینها طرفدار دموکرات‌ها هستند چون معتقدند جمهوری‌خواهان سرمایه‌دار هستند و در فعالیت‌های اقتصادی هستند بیشتر از کشورهای عرب طرفداری می‌کنند. به همین دلیل بیشترین سهم کمک به اردوگاه بایدن را همین یهودیان فلوریدا ریخته‌اند. مسلمانان هم به این خاطر که جزو اقلیت‌ها هستند و حزب دموکرات هم برخلاف حزب جمهوری‌خواه که از ثروتمندان حمایت می‌کند، از گروه‌های اقلیت حمایت می‌کند. به طول کلی دموکرات‌ها بر روی مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند و جمهوری‌خواهان تاکیدشان بر روی دولت فدرال است. جمهوری‌خواهان همچنین با زنان ارتباط زیادی ندارند و به همین خاطر زنان هم جزو اقلیت‌هایی هستند که از حزب دموکرات حمایت می‌کنند.»

بیگدلی درباره حضور گروه‌های فشار در این انتخابات و نسبت آنها با ترامپ هم توضیح داد: «یک سری گروه‌های سفیدپوست جوان، متعصب و مذهبی وجود دارند که ثروتمند هستند و در شمال شرقی آمریکا مانند بوستون و دیگر شهرها زندگی می‌کنند. اینها بیشتر به تعصبات و ارزش‌های خودساخته‌شان پایبند هستند و احساس سروری نسبت به جهان دارند، همان تفکری که در طول این چهار سال در ترامپ هم وجود داشت. اگر ترامپ با شکست مواجه شود، به طور قطع این افراد و گروه‌ها حتما دست به شورش‌های اجتماعی خواهند زد. به همین خاطر است که در واشینگتن همه مغازه‌ها را با چوپ پوشانده‌اند تا مورد هجمه قرار نگیرند.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل درباره نتایج انتخابات آمریکا نیز گفت: «به نظر می‌رسد انتخابات آمریکا در این دوره با بحران‌هایی مواجه باشد و صرفا به این موضوع خاتمه پیدا نمی‌کند که رای‌ها را در کالج‌های الکترال بشمارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار