سخنگوی سازمان انتقال خون:

استان تهران بزرگترین مصرف کننده خون در کشور است

تهران ( پانا)- سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید استان تهران با دارا بودن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، بزرگترین مصرف کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۶۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
استان تهران بزرگترین مصرف کننده خون در کشور است

به گزارش ایرنا، بشیر حاجی بیگی افزود: از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال یک میلیون و ۹۰۶ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور توزیع شده که ۴۰۰ هزار واحد آن مربوط به استان تهران است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۹۳ نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کردند. از این تعداد مراجعه کننده یک میلیون و ۸۸ هزار و ۲۲۶ واحد خون اهدا شده و همچنین از این تعداد مراجعه نیز ۱۶۳ هزار و ۳۹۶ نفر اول اهداکننده بار اولی بودند.
حاجی بیگی افزود: از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه، بیشترین میزان خون اهدایی در کشور مربوط به استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران بود. ۱۵ درصد خون اهدایی در کشور نیز مربوط به استان تهران است.
وی ادامه داد: میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور پنج درصد است. همچنین در هفت ماه گذشته بانوان استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری به اهدای خون داشته اند و به طوری که شاخص اهدای خون بانوان در خراسان جنوبی هشت درصد بود.

۳۴ درصد اهدا کنندگان خون از گروه خونی O مثبت هستند
حاجی بیگی گفت: ۳۴ درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی o مثبت هستند که فراوان ترین گروه خونی در کشور است. همچنین یک درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی AB منفی هستند که این گروه خونی به عنوان کمیاب ترین گروه خونی در کشور محسوب می شود. باید توجه کرد که ۹۰ درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و فقط ۱۰ درصد از اهداکنندگان دارای گروه خونی منفی هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

وی ادامه داد: از هر فرد سالم بالای ۵۰ کیلوگرم وزن و سن بالای ۱۸ تا ۶۰ سال ۱۰.۵ سی سی یا میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می شود. حجم کیسه های خون اهدایی ۴۵۰ سی سی یا میلی لیتر است و ۶۳ سی سی ماده ضد انعقادی درون کیسه ها خون موجود است.

حاجی بیگی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

وی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.

حاجی بیگی افزود: همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار