عضو سابق شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی :

اقبال به زیبا نویسی در فرهنگ عمومی تقویت شود

شیروان(پانا)- به مناسبت گرامی داشت 14 آبان روز فرهنگ عمومی با استاد علی رحیمی مدرّس و رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان و یکی از اعضای سابق شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی به گفتگو نشسته ایم تا دغدغه های ایشان را نسبت به توجه اقشار جامعه و متولیان امر نسبت به توسعه، آموزش و فراگیری "خط ملی" مورد بررسی قرار دهیم.

کد مطلب: ۱۱۳۶۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
اقبال به زیبا نویسی در فرهنگ عمومی تقویت شود

جناب رحیمی ضمن تقدیر و تشکر از جنابعالی بابت فرصتی که برای این گفتگو در اختیار خبرنگار خبرگزاری پانا شهرستان شیروان قرار دادید.

لطفا بفرمایید منظور از فرهنگ عمومی چیست؟

بنده هم از تلاش های شما خبرنگار محترم خبرگزاری پانا در جهت توسعه فرهنگ و هنر این سرزمین صمیمانه سپاسگزارم و اما فرهنگ عمومی یک مفهوم بسیار گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و شامل عقاید،‌ ارزشها و هنجارهاست که مورد قبول کلیت جامعه است که در شرایط مختلف همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است، گاهی سیاست ها وگاهی بسترهای فراهم شده در جامعه، حساسیت یا بی توجهی به آن، منجر به ضعف و قوت برخی از مولفه های فرهنگ عمومی می شود.

چه عواملی باعث تهدید برای فرهنگ عمومی یک کشور محسوب می شود؟

چنانچه جریانی، بخشی از فرهنگ عمومی را تهدید کرده و یا به خطر کمرنگ و یا حذف شدن نزدیک کند، ضروری است تا با واکنش های مختلفی از سوی اقشار مختلف جامعه مواجه شود. به عنوان مثال خط زیبا یک ارزش در فرهنگ عمومی محسوب می شود، اما رفته رفته به بهانه های مختلف جایگاه کاربردی خود را از دست داده است اگرچه ارزش آن در اظهار و بیان مورد قبول کلیت جامعه است اما باید این باور در عمل مورد توجه قرار گیرد و درکارکردها و کاربردهای روز مره، عموم جامعه باید نسبت به این ارزش بی تفاوت نباشند .

استفاده از تکنولوزی در توسعه خط ملی که یکی از بخش های مهم فرهنگ عمومی محسوب می شود چقدر ضرورت دارد؟

اگرچه امروز استفاده از تکنولوژی برای سرعت در امور ضروری به نظر میرسد اما بایستی بگونه ای مدیریت شود تا قداست و هویت چنین ارزش هایی حفظ شود. زبان و خط بخش مهمی از فرهنگ عمومی و هویت و شناسنامه کشور محسوب می شوند، اگر از سر غفلت بگونه ای رفتار شود که اقبال به زبان و خط ملی کم رنگ شود، در واقع به یکی از عناصر هویتی کم توجهی شده است.

چه انتظاری از اقشار مختلف جامعه دارید؟

انتظار می رود در چنین شرایطی که وقتی به بعضی از ارزش ها کم توجهی می شود و رفته رفته کم رنگ شده و به حاشیه رانده می شوند، عموم جامعه در خصوص حفظ و تقویت آن ارزش عکس العمل مناسب را نشان بدهند.

چه انتظار ویژه ای از خانواده ها و افراد تحصیلکرده جامعه در این بخش دارید؟

خانواده ها چرا نسبت به کم توجهی در سیستم آموزشی کشور نسبت به ترویج زیبا نویسی در مراکز آموزشی عکس العملی نشان نمی دهند؟ چرا خانواده ها برای فرزندان خود برای کلاس های مختلف برنامه ریزی دارند اما حساسیت لازم را برای زیبا نویسی فرزندان خود ندارند؟ چرا خواندن کتاب هایی چون حافظ و گلستان به خط نستعلیق و خط ملی ایران برای دانش آموزان و دانشجویان مشکل به نظر می رسد؟ چرا خیلی از افراد تحصیل کرده جامعه که اگر سوال شود که نام "خط ملی " ایرانی چیست؟ قادر به پاسخگویی نیستند و خیلی چراهای دیگر...

حرف پایانی؟

اینها زنگ خطری برای فرهنگ عمومی است که ناشی از بی تفاوتی و غفلت است که بحث زیبا نویسی یک جزء از فرهنگ عمومی بود که اشاره کردم و بسیاری از اجزای دیگر فرهنگ نیازمند توجه است که بایستی توسط متولیان حساسیت نشان داده شود.

انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان واقع در خیابان شفای 5 پلاک 47 با بیش از 36 سال سابقه و تجربه مفید در زمینه آموزش خوشنویسی و تربیت شاگردان بسیار زیادی که هم اکنون این افراد به عنوان مدرسان و اساتید این هنر در سطح استان و منطقه مشغول به آموزش و خلق آثار زیبای هنر خوشنویسی هستند آمادگی خود را در جهت گسترش و آموزش این هنر ملی دارد.

با تقدیر و تشکر از استاد علی رحیمی مدرّس و رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان

گفتگو حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار