وقتی فضای مجازی بستری برای استکبارستیزی می شود

زاهدان (پانا) -  همه ساله دانش آموزان سیستان و بلوچستان برای نشان دادن روحیه استکبارستیزی خود در راهپیمایی یوم الله 13 آبان شرکت می کردند اما امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا این راهپیمایی برگزار نشد، دانش آموزان با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی سعی کردند از طریق فضای مجازی جلوه ای متفاوت از استکبارستیزی را به نمایش بگذارند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
وقتی فضای مجازی بستری برای استکبارستیزی می شود

در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران ۱۳ آبان جایگاهی ویژه ای دارد؛ روزی تاریخی که به یک رویداد ختم نمی شود، بلکه در طول سال های مختلف در این روز اتفاق های گوناگونی رخ داد تا 13 آبان به عنوان یک روز تاریخی و تاثیرگذار در تقویم ایران اسلامی ماندگار شود.

سیزدهم آبان ۱۳۴۳ خورشیدی را باید به عنوان نخستین ۱۳ آبانی دانست که در تاریخ معاصر ایران برجسته شد زیرا در این روز مأموران رژیم پهلوی با صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام خمینی(ره) در قم حمله ور شدند و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که ۱۴ سال بعد به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی انجامید .

چرا 13 آبان به روز دانش آموز معروف است؟

دومین حادثه تاریخی در ۱۳ آبان، مربوط می شود به سال ۱۳۵۷ خورشیدی که در این روز دانش آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند به طرف دانشگاه تهران حرکت کردند تا بار دیگر پیوندشان را با رهبر بت شکن خویش به جهان اعلام کنند. این جوانان پرشور گروه گروه داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. مأموران رژیم، دانشگاه را به محاصره خود درآورده بودند تا چنانچه فریاد حق طلبانه از گلویی برخاست آن را با گلوله پاسخ دهند. دانش آموزان در کناره نرده ها و زمین چمن اجتماع کرده بودند و فریاد مقدس «الله اکبر» فضا را پر کرد. این حرکت تا ساعت ۱۱ صبح طول کشید که ناگهان مأموران ابتدا چند گلوله گاز اشک آور در میان دانش آموزان و دانشجویان پرتاب کردند. اجتماع کنندگان صدای خود را رساتر کردند و با فریاد «الله اکبر» شروع به اعتراض کردند تا اینکه تیراندازی شروع شد و لاله های انقلاب یکی پس از دیگری در خون غلتیدند؛ جوانانی که با فریاد الله اکبر و با شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر شاه به شهادت می رسیدند تا انقلاب اسلامیشان را تداوم ببخشند .

در این زمان امام خمینی (ره) که در پاریس به سر می بردند در پیامی به همین مناسبت فرمودند: عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. ایران امروز جایگاه آزادگان است. من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام. صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم .
از آن تاریخ به بعد، سیزدهم آبان ماه با عنوان روز دانش آموز، به عنوان حماسه خونین لاله های انقلاب در جریان نهضت اسلامی گرامی داشته می شود.

13 آبان نماد استکبارستیزی مردم ایران است

اما نقطه اوج حوادث این روز مربوط به ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ است که جمعی از دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر سفارت آمریکا که به لانه جاسوسی تبدیل شده بود، گام بزرگی در راستای قطع چنگال شیطان بزرگ و ایادی اش از کشور برداشته شد که به تعبیر امام خمینی(ره) انقلاب دوم لقب گرفت و همین رویداد سیاسی مهم سبب شد این روز در ایران اسلامی به روز استکبارستیزی شناخته شود.

استمرار استکبارستیزی دانش آموزان با وجود کرونا

در سال های گذشته دانش آموزان استان با حضور در راهپیمایی 13 آبان فریاد انزجار خود از ایادی استکبار را سر می دادند اما امسال با شدت گرفتن بیماری کرونا این راهپیمایی پرشور برگزار نشد و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان شب گذشته با صدور بیاینه ای اعلام کرد: با وجود همه پیش بینی ها برای برگزاری تجمع مردمی و اجرای آیین این روز با حضور کم افراد در گلزار شهدای زاهدان، با توجه به وضعیت کرونا در استان، این مراسم لغو شد .

با این وجود روحیه استکبارستیزی دانش آموزان سیستان وبلوچستان سبب شد تا این روز تاریخی که امسال با با میلاد پربرکت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) مصادف شده است، در بستر فضای مجازی پرشور گرامی داشته شود و دانش آموزان انزجار خود از ایادی استکبار را به شکلی متفاوت و با شرکت در پویش دانش آموزی 13 آبان نشان دهند.

مدیر سازمان دانش آموزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا از آغاز اجرای پویش دانش آموزی 13 آبان همزمان با سراسر کشور در این استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و برگزار نشدن مراسم راهپیمایی یوم الله 13 آبان فضای مجازی به ویژه شبکه شاد بهترین فرصت برای حضور حداکثری دانش آموزان در این رویداد بزرگ ملی است .

محمود همت افزود: اجرای سرود 13 آبان، معرفی اسناد به جامانده از لانه جاسوسی آمریکا، معرفی فهرست جنایات ضد بشری آمریکا، معرفی 13 آبان و نهضت انقلابی دانش آموزان، معرفی الگوهای دانش آموز انقلابی همچون شهید حسین فهمیده، بهنام محمدی و سایر شهدای دانش آموز، معرفی ویژگی های امت پیامبر (ص) با تاکید بر محور اخلاق، مهرورزی و حفظ وحدت مسلمین از محورهای این پویش سراسری است .

مدیر سازمان دانش آموزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دانش آموزان برای شرکت در این پویش براساس محورهای اعلام شده محتوای تصویری تولید و از طریق سازمان دانش آموزی شهرستان ها و منطقه خود به سامانه ارتباطی پیشتازان (ساپ) کانال سازمان دانش آموزی ارسال کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار