مخالفت مجلس با بررسی دو و یک فوریتی طرح حمایت معیشتی از ۵ دهک پایین جامعه

تهران (پانا) - نمایندگان مردم در خانه ملت با مخالفت با دو فوریت و یک فوریت طرح حمایت معیشتی از خانوارهای ۵ دهک پایین جامعه، رأی به بررسی آن به صورت عادی دادند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت مجلس با بررسی دو و یک فوریتی طرح حمایت معیشتی از ۵ دهک پایین جامعه

به گزارش روابط عمومی مجلس، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بررسی دوفوریتی طرح حمایت معیشتی از خانوارهای 5 دهک پایین جامعه با 58 رأی موافق، 125 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان در ادامه با 49 رأی موافق، 126 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن با بررسی یک فوریتی این طرح نیز مخالفت کردند.

براساس این گزارش مقرر شد طرح حمایت معیشتی از خانوارهای 5 دهک پایین جامعه به صورت عادی در صحن علنی مجلس بررسی شود.

سیدعلی موسوی به عنوان درخواست کننده دوفوریت بررسی طرح مذکور گفت: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم نامطلوب بوده، این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی، گرانی، تورم افسارگسیخته، افزایش قیمت‌ها، عوارض و تبعات بحران کرونا، فشارهای تحریمی، بخش زیادی از مردم در تامین کالاهای اساسی با مشکل مواجه شده‌اند و سرپرست خانواده‌ای که تنها درآمدش مستمری اندک نهادهای حمایتی است، قادر به تامین نیازهای اولیه خانواده نیست، بنابراین باید برای بهبود معیشتی ولی نعمتان انقلاب تلاش کرد و اقدام جدی داشته باشیم.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز قشر ضعیف و نیازمند جامعه که نورچشمی‌های انقلاب هستند، نمی‌توانند همزمان در سفره خود غلات، حبوبات و پروتئین داشته باشند. همانطوری که رهبر معظم مجلس یازدهم را مجلس امید و انتظار نامیدند، مردم هم از ما انتظار دارند در شرایطی که برخی دولتمردان به فکر معیشت آنها نیستند، به موضوع معیشت آنها ورود کنیم. در همین راستا برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر این طرح تدوین شده که از 5 دهک پایین جامعه که حدود 45 درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، حمایت خواهد شد. در این طرح تامین کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، روغن، ماکارونی، مرغ و تخم مرغ باقیمت حمایتی عرضه می‌شود و همچنین به منظور کاهش هزینه های عمومی خانوارهای نیازمند بهای برق، آب و گاز آنها در صورت رعایت الگوی مصرف، به صورت رایگان محاسبه می‌شود. همچنین ودیعه مسکن هزینه دارو درمان هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

مهدی عسگری در مخالفت با طرح دو فوریتی مذکور، گفت: این طرح با طرح کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تداخل دارد و افکار عمومی نیز چنین اقداماتی را نمی‌پذیرد.

نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس باید به انجام امور حکیمانه و سنجیده شناخته شود از این رو انجام اقدامات هیجانی دردی از مردم دوا نمی‌کند.

وی افزود: هزینه اجرای این طرح پیش بینی نشده و محل تامین اعتبار آن نامشخص است که این امر سبب ارسال موج منفی به بازار ارز می‌شود.

در ادامه محمود احمدی بیغش در مخالفت با طرح دو فوریتی یاد شده، گفت: بدون شک همه نمایندگان از وضعیت اقتصادی مردم ناراحت هستند و در دیدارهای چهره به چهره مردم نیز از آن ها سوالاتی را در خصوص نحوه رفع مشکلات می‌پرسند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح 30 هزار میلیارد تومانی را برای کمک به معیشت مردم ارائه داده است از این رو طرح مذکور نمی‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد می‌توان در بودجه سال آینده درخصوص مفاد این طرح بحث و بررسی صورت گیرد تا شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار