مجلس با یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافقت کرد

طرح مجلس یازدهم برای لغو تحریم‌ها؛ از افزایش غنی‌سازی تا توقف اجرای پروتکل الحاقی

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
طرح مجلس یازدهم برای لغو تحریم‌ها؛ از افزایش غنی‌سازی تا توقف اجرای پروتکل الحاقی

به گزارش روابط عمومی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس تقاضای بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت یک فوریتی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۹۶ رای موافق با این تقاضا موافقت کردند. پس از تصویب یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

هدف مجلس شورای اسلامی برای تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، وادارسازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها است. تکلیف دولت به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد، راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲m در بخش زیر زمین تاسیسات نطنز، نصب و راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام از جمله مهم‌ترین بخش‌های این طرح راهبردی است.

نکات مهم این طرح راهبردی که لحظاتی پیش با 196 رای نمایندگان به تصویب رسید، به شرح زیر است:

*سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

*در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد.

*سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

*سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-6 را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال 1399 به 1000 ماشین توسعه دهد.

*سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می باشد، ظرف مدت 4 ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.

*دولت موظف است براساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند.

*پس از 3 ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

*چنانچه پس از 3 ماه از تصویب این قانون طرف های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

*مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات 4 تا 7 طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 محکوم می‌شوند.

نوش آبادی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تشریح کرد

از غنی سازی ۲۰ درصد تا توقف دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جزئیات مهم و تاثیر گذار طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تشریح کرد. حسین نوش آبادی با اشاره به تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» در صحن علنی امروز 12 آبان ماه، گفت: طرح یک فوریتی است که از طرف اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد، در صورت تصویب نهایی، مجلس سازمان انرژی اتمی کشور را موظف کرده است که ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات فردو تولید و در داخل کشور برای نیازمندی‌های صنایع صلح‌آمیز ذخیره کند.

وی ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود سازمان انرژی اتمی وظیفه دارد ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به انباشت و نگهداری مواد غنی شده در کشور و مصرف معین اورانیوم غنی شده اقدام کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین در این طرح پیش بینی شده است که سازمان انرژی اتمی ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل هزار عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز آغاز کند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس تاکید کرد: در همین بازه زمانی عملیات غنی سازی تحقیق و توسعه را به تاسیسات فردو را منتقل کند و عملیات غنی سازی را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز کند و همچنین دولت موظف است بر اساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

نوش آبادی بیان کرد: در ارتباط با طرف های مقابل در زمینه بازگشت کامل به تعهداتشان و اینکه تحریم‌های رفع شود، باید تعهداتشان عمل کند و چنانچه تا 3 ماه پس از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به بدعهدی طرف‌های مقابل مخصوصا خروج آمریکا، سهل انگاری سایر اعضای برجام و بی‌توجهی‌شان به حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، عدم تعهد آنها به مفاد موافقتنامه برجام و اینکه روند فعلی ممکن است موجب خسارت بیشتر به صنعت هسته‌ای کشور وارد شود و به نوعی کشور متضرر شود این طرح دولت و سازمان انرژی اتمی را موظف می کند کار را شروع کند و خیلی منتظر این نباشیم که موافقتنامه برجام چه سرانجامی پیدا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار