صالحی: در ایام کرونا ۲۲میلیون ایرانی از سایت‌های مذهبی برای عزاداری بهره بردند

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه آمارهایی از برگزاری مراسم‌های مذهبی گفت در ماه محرم در حدود ۹۵۰سایت برنامه‌های مذهبی برگزار کرده که در حدود ۲۲ میلیون ایرانی بازدیدکننده داشته و این آمارها بیانگر آن است که شرایط کرونا نه تنها به تضعیف دین منجر نشده بلکه در بسیاری از موارد تقویت دین را هم به همراه داشته است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
صالحی:  در ایام کرونا ۲۲میلیون ایرانی از سایت‌های مذهبی برای عزاداری بهره بردند

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی بعدازظهر امروز در وبینار «جهان پساکرونا و سناریوهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام» با تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و با اشاره به اینکه در شرایطی هفته وحدت را برگزار می‌کنیم که جهان را ویروس کرونا تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: در این شرایط اتفاقات متعددی را می‌بینیم، این ویروس تمام انسان‌ها و مشاغل را در جهان تحت تاثیر قرار داده و اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه از انتشار این ویروس تمام انسان‌ها به یک چیزی می‌اندیشند و شاید هیچ اتفاقی تا به این اندازه بشریت را به خود مشغول نکرده بود و این ویروس سبب دلهره تمام انسان‌ها شده است.

وی با بیان اینکه انتشار این ویروس اقتصاد، فرهنگ، دین، سلامت جسم و روح و ... تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: شاید در ابتدا انتشار این ویروس برخی با خود فکر می‌کردند این ویروس فضای دین‌داری اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ما در ایران تحقیقات و پیشمایش‌ها و مطالعاتی را داشته‌ایم که نشان داد انتشار این ویروس نه تنها دینداری افراد جامعه را تضعیف نکرده بلکه جایگاه خداوند و دین را نیز در بین مردم بالاتر برده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ارائه بخشی از آمارها و پیمایش‌های مطالعه شده در چندماه گذشته در اثر انتشار ویروس کرونا در مورد مسائل دینی، خاطرنشان کرد: سوالات در سه گزینه در اختیار افراد مورد مطالعه قرار داده شد که براساس آن ۴۷درصد از آمارها تقویت دین‌داری، ۴۸ درصد بدون تغییر در دین‌‎داری و ۳.۵درصد با کمتر شدن درجه دینداری مواجه شده بودند.

صالحی تاکید کرد: در مورد دعا و نیایش نیز پیمایش‌هایی صورت گرفت و بیش از ۶۰درصد جامعه ایرانی در ماه‌های اولیه به دعا و نیایش روی آوردند و همچنین از ۸مرکز دینی تحقیقاتی صورت گرفت که از مردم در رابطه با بازگشایی مراکز زیارتی و مذهبی سوال شده بود که براساس نتایج تحقیقات این اماکن زیارتی و مذهبی برای مردم در ردیف مراکز خرید و تجاری قرار داشت که این نشان از اهمیت اماکن مذهبی دارد.

وی افزود: در مناسک مذهبی و دینی در ماه رمضان آمارها نشان می‌دهد در شب‌های احیاء بیش از ۵۰درصد مردم از این مراسم استفاده کرده‌اند و یا در ماه محرم در حدود ۹۵۰سایت برنامه‌های مذهبی برگزار کرده است که در حدود ۲۲میلیون نفر بازدیدکننده داشته و این آمارها بیانگر آن است که شرایط کرونا نه تنها به تضعیف دین منجر نشده بلکه در بسیاری از موارد تقویت دین را هم به همراه داشته است.

علمای دین در دوران کرونا به اقتصاد و سلامت روح و روان جامعه بیشتر بپردازند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئولیت دین‌داران و علمای جوامع اسلامی در شرایط گسترش این ویروس، گفت: مسئولیت اول دین‌داران در این شرایط در حوزه اقتصادی است زیرا کرونا زندگی اقتصادی مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است و طبق آمارها بیش از نیم میلیارد مردم جهان در دوران کرونا زیر خط فقر رفته و این نشان از آن دارد که برای نخستین بار در قرن بیستم شاهد یک فقر جهانی هستیم.

صالحی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز ۶۸درصد نیروی کار جهان تحت تاثیر این ویروس هستند، به خصوص در مشاغل و کارهای غیررسمی، حوزه افتصادی به شدت متاثر از کرونا است زیرا هم کاهش درآمد و هم بیکاری وسیع را در نقاط مختلف جهان از جمله جوامع اسلامی را در برگرفته است.

وی ادامه داد: مسئولیت نخست این است که در این امور به صورت بسیجی وارد کار شویم و رسیدگی به امور خیر را در فضای مساوات و ایثار اقتصادی و همدلی اجتماعی بیش از گذشته در جهان اسلام گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار به موضوع اقتصاد در این دوران اشاره ویژه‌ای داشتند و فرمودند «برخی افراد در این دوران بیکار شده و خیرین می‌توانند از طریق بیمه بیکاری به آنها کمک کنند و این عمل بالاترین عبادت و صدقه در این دوران است».

صالحی با اشاره به مسئولیت دوم دین‌داران در این دوران خاطرنشان کرد: مسئولیت دوم دین‌داران و علما سلامت روحی و روانی مردم به خصوص در جهان اسلام است، نگرانی‌ها و اضطراب‌ها باید کاهش پیدا کند، متاسفانه هر روز شاهد اخبار ناخوشایند و گسترش این ویروس هستیم، از سوی دیگر شاهد سوگ‌های خاموشی هستیم که به عقده روحی منجر می‌شود، همچنین عوارض ناشی از انزوای قرنطینه هم نباید نادیده گرفته شود، تعطیل شدن مراسم‌های جشن و سرور در سلامت روح و روان تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که دو قشر در این شرایط بیش از سایرین آسیب می‌بینند که نباید از آنها غافل شد، گفت: کودکان و نوجوانان و کسانی که در جوامع دچار اختلافات روحی و روانی هستند نباید در این شرایط فراموش شوند، این‌ها مجموع از مسائل پزشکی و دین‌داری را می‌طلبد اما به طور خاص مساله روح و روان را باید جدی‌تر بگیریم و تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: نباید فراموش کرد که دوران کرونا فرصتی برای تقویت ارتباط با خداوند و بازگشت به گوهر وجود خویش است، در جوامع متدین علمای دین‌دار باید بیش از همیشه این مساله را تقویت و به آن بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار