علی میرزایی *

آتش افروز اقلیمی چیست و آیا ترامپ یکی از آنهاست؟ 

امیلی هولدن خبرنگار محیط زیست گاردین بررسی می‌کند که چرا جو بایدن از رقیب خود به عنوان «آتش افروز اقلیمی» یاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

در سال 2020، بیشتر از همیشه ناممکن است تا نسبت به اتفاقات جاری خوشبین بوده و تصور کرد که تغییر آب و هوا مشکلی ایجاد نمی‌کند. بالاترین درجه حرارت را در بسیاری از نقاط جهان داشته‌ایم، به عنوان مثال، در ایالات متحده به دمای 54 درجه سانتیگراد رسیده‌ایم. آتش‌سوزی در سواحل غربی این کشور روی داده و طوفان‌هایی در ساحل گلگ اتفاق افتاده است؛ در واقع، هیچ بخشی از امریکا وجود ندارد که تحت تأثیر این بحران قرار نگرفته باشد.

هیولای اقلیمی شمالگان بیدار شد

هیولای متان، خفته در شمالگان (ناحیه پیرامون قطب شمال) بیدار شده است. این نتیجه بررسی گروهی بین‌المللی از دانشمندان است که با یک کشتی روسی به شمالگان رفته‌اند تا کف اقیانوس را مطالعه کنند. آنها شواهدی از رها شدن متان از ذخایر متان یخ‌زده در کف اقیانوس سابقا منجمد شمالی پیدا کرده‌اند. اثر گلخانه‌ای متان ۸۰ برابر کربن‌دی‌اکسید است و متان در عمر ۲۰ ساله‌اش در جو، می‌تواند به شدت دمای سیاره را افزایش دهد. آغاز انتشار گسترده متان از شمالگان یکی از ماشه‌های انفجار گرمایش ‌جهانی است که دانشمندان همواره نگران آن بوده‌اند. نتایج بررسی‌های این تیم بین‌المللی نشان می‌دهد که شره‌های متان از کف اقیانوس به سمت بالا در جریان است. این گروه هنوز تخمین دقیقی از میزان متان آزاد شده ندارند و باید با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده میزان متانی که در اقیانوس رها می‌شود را محاسبه کنند. اما برای مثال در عمق «دریای لاپتف» غلظت متان را ۱۲۰۰نانومول اندازه‌گیری کرده‌اند که ۴۰۰برابر بیش از آن چیزی است که باید باشد. غول بیدار شده متان کف اقیانوس شمالگان، ممکن است همین امروز اثر چندانی بر وضعیت گرمایش جهانی نداشته باشد اما نشانه‌ای بسیار خطرناک از چرخش اوضاع به سمت یک بحران غیرقابل جلوگیری است. انتشار وسیع متان از شمالگان وخامت اوضاع را چنان بالا خواهد برد که دانشمندان حتی دیگر نخواهند توانست پیش‌بینی کنند در آینده، اقلیم سیاره چگونه تغییر می‌کند. این یعنی نخواهیم توانست ایده‌ای از آینده ممکن داشته باشیم تا حتی بتوانیم برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

چگونه ترامپ از علم در مورد بحران آب و هوا سرپیچی کرده است؟

ترامپ در مورد آنچه بارها در مورد تغییر اقلیم گفته، عقب و جلو می‌کند. قبل از انتخاب او آن را حقه خوانده بود: «همه این حرفها در رابطه با گرم شدن کره زمین یک حقه است. چه کسی به گرم شدن کره زمین اعتقاد دارد؟ قرار است امروز 70 درجه باشد؛ ما داریم یخ می‌زنیم، گرما کجاست... ما به گرم شدن کره زمین نیاز داریم و اخیراً، زمانی که او برای دیدار با مقامات محلی در مورد آتش سوزی‌های ویرانگر به کالیفرنیا رفته بود، گفت وقتی درختان می‌افتند، به مرور مانند چوب کبریت بسیار خشک می‌شوند و در نهایت منفجر می‌شوند و همانطور که می‌توانید حدس بزنید، چند ساعت بعد او برگشت و گفت: « شروع به سردتر شدن می‌کند. شما فقط تماشا می‌کنید.»

و وقتی خبرنگاری به او می‌گوید: « کاش علم با شما موافق باشد.»

ترامپ در جواب و با حالت تمسخر می‌گوید: «من ، در واقع فکر نمی‌کنم علم چیزی بداند.»

من فکر نمی‌کنم، بتوانیم همه چیزهایی را که او در مورد علم تغییر اقلیم گفته، جمع آوری کنیم و در هر صورت مطمئن هم نیستم که موضع‌گیری در مورد آن برای او از اهمیت خاصی برخوردار باشد. اگر چهار سال دیگر در کاخ سفید به یک آتش‌سوزی اقلیم فرصت داده شود، جای تعجب نخواهد بود اگر تعداد بیشتری از آتش‌سوزی در آمریکا داشته باشیم. ترامپ نادیده گرفته که تغییرات آب و هوایی باعث آتش‌سوزی‌های شدیدتری شده و برای کالیفرنیایی‌ها مقابله با آن، به مسئله‌ای بزرگتر بدل شده است و همین موضوع نه تنها هوای کالیفرنیا، بلکه بالا و پایین ساحل غربی و واقعاً در سراسر غرب ایالات متحده را آلوده‌تر می‌کند.

جو بایدن و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر

«تأثیرات تغییر اقلیم، این موضوع را انتخاب و مورد توجه قرار ندهید زیرا این یک پدیده حزبی نیست، بلکه علم است.»

جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور ایالات متحده، بحران آب و هوا را به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کنونی کشور، در کنار بیماری همه‌گیر کووید 19 می بیند: «من می‌دانم که تغییر اقلیم چالشی است که مسیر آینده آمریکای ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. من می‌دانم که برآورده کردن این چالش فرصتی برای دوران ماست تا حیات جدیدی برای اقتصاد ما به بار بیاورد.» بنابراین بایدن می‌گوید که این یکی از اولین کارهایی است که وی انجام داده و مبلغ هنگفتی را در جهت گسترش انرژی تجدیدپذیر، ایجاد اشتغال و ایجاد زیرساخت‌های سبز برای حل مشکل تغییر اقلیمی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. «ما می‌توانیم مشاغل خوب و سختی را ایجاد کنیم، با اطمینان از اینکه محیط پاک بوده و همه از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.»

چرا دیدگاه ترامپ در مورد سوخت های فسیلی بسیار خطرناک است؟

من فکر می‌کنم این موضوع به خاطر صحبت‌های قبلی اوست، وقتی از ترامپ در مورد تغییر اقلیم پرسیده شد، جوابش این بود که: «آب و هوای تمیز کریستالی می‌خواهد.» که البته همه ما به دنبال آن هستیم. اما مسئله این است که دولت او اساساً تمام اقدامات خلافی که لازمه داشتن هوا و آب تمیز و کریستالی هستند را انجام داده است. تحت مدیریت ترامپ، ایالات متحده تولید نفت امریکا 3.1 بشکه در روز افزایش یافته است. این، فقط یک نمونه است. سیاست‌های او به صنایع نفت و گاز کمک کرده تا به طور جدی، در ایالات متحده رونق بگیرند، به شکلی که ایالات متحده به صادر کننده نفت و گاز، بدل شده است. در حالی که رئیس جمهور دموکرات ممکن است کارهایی را به منظور تلاش برای محدود کردن توسعه سوخت‌های فسیلی و محدود کردن صادرات نفت و گاز انجام داده باشد، در حالی که ترامپ سعی در گسترش آن دارد.

چرا نقش امریکا در جنگ اقلیمی بسیار حیاتی است؟

در واقع امریکا، 15٪ از مشکلات جهان را تشکیل می‌دهد، اما می‌بایست در کنار باقی کشورهای جهان بایستد؛ به همین دلیل الزام‌آور است که دوباره به توافق‌نامه پاریس برگردد.

«توافق‌نامه پاریس؟ من از آن بیرون آوردیم زیرا مجبور بودیم سالانه تریلیون‌ها دلار هزینه کنیم و بسیار ناعادلانه با ما رفتار می‌شد.» این جملات ترامپ برای توجیه خروج از توافقی بین المللی است. توافق‌نامه پاریس این تلاش عظیم کشورهای مختلف در سراسر جهان( بیشتر جهان)، برای بررسی تغییرات اقلیمی است که می‌گوید: ما یک بحران داریم و هر کدام برای کمک به مبارزه با آن کاری انجام می دهیم. ترامپ در هنگام خروج از توافقنامه پاریس، با به کار بردن طنز و استفاده از نام ایالتی که اکثریت آرای آنهای مربوط به کلینتون بوده و مخالف خروج از این توافق هستند: «من به نمایندگی از مردم پیتسبرگ انتخاب شده‌ام نه پاریس.» او فکر می‌کند توافق‌نامه پاریس یک شوخی است که اساساً کشورهای دیگر ما را فریب داده و آن را امضا می‌کنند؛ این برای ما بد و برای دیگران خوب است.

و بایدن فکر می‌کند که آغاز مذاکره اساسی برای همه کشورهای جهان است که باید سهم خود را برای حرکت به جلو و مبارزه با این بحران انجام دهند: «فقدان یک استراتژی ملی در مورد آب و هوا، درمورد تغییرات آب و هوایی به طور کلی ما را با مجموعه‌ای از راه حل‌های متناقض مواجه می‌کند؛ این مسئله در واقع، با تغییراتی که این دولت ایجاد کرده، بدتر هم شده است.»

چهار سال دیگر رئیس جمهور ترامپ می‌تواند نه تنها امریکا، بلکه جهان را در بدترین وضعیت اقلیمی غرق کند.

ترامپ: «من بیشتر از شما درباره باد می‌دانم، بسیار گران است، همه پرندگان را می‌کشد.»

خبرنگار: « یک دانشمند اقلیم شناس نام ببر.»

مکث ترامپ و در ادامه: «من خورشید را دوست دارم، اما انرژی خورشیدی، هنوز به آن توانایی که باید نرسیده است.»

دشوار است تصور کنید که یک کشور بتواند چنین تأثیر بزرگی داشته باشد اما ایالات متحده بزرگترین انتشار دهنده تاریخی گازهای گلخانه‌ای است که باعث بروز این مشکل شده و بعد از آنها و با فاصله، چین در جایگاه دوم قرار گرفته است.

امریکا در واقع نقش رهبری مهمی، در متقاعد کردن سایر کشورها برای حرکت به جلو به سمت اهداف بزرگ تر دارد. بنابراین اگر کاری انجام ندهد و در واقع، رئیس جمهوری داشته باشد که توسعه سوخت‌های فسیلی را تشویق می‌کند، می‌خواهد در زمین‌های عمومی حفاری کرده و خود را نجات دهنده زغال سنگ ببیند؛ تأثیری در سرتاسر جهان خواهد داشت، این سخت خواهد بود که انتظار داشته باشیم که مردم کشورهای دیگر مسئولیت بیشتری به خرج دهند، همانطور که ممکن است انجام دهند؛ در حالی که امریکا این مشکل را ایجاد کرده‌ایم، اصلاً کاری انجام ندهد.

کارشناس ریسک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار