مدیر سازمان دانش آموزی استان کردستان خبر داد:

اجرای کشت گلخانه ای زعفران به روش ایروپونیک (هواکشت) در یک هنرستان شبانه روزی کردستان

سنندج(پانا)- رئیس آموزش و پرورش کلاترزان از اجرای طرح خوداتکایی کشت گلخانه ای زعفران به روش ایروپونیک (هواکشت) در هنرستان شبانه روزی صنعت شویشه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۵۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای کشت گلخانه ای زعفران به روش ایروپونیک (هواکشت) در یک هنرستان شبانه روزی کردستان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، ناصر شفیعی به همراه کوهی کارشناس مسئول مدارس شبانه روزی استان در جریان بازدید از گلخانه کشت زغفران هنرستان صنعت این منطقه گفت: این گلخانه در راستای اجرای طرح خوداتکایی مدارس شبانه روزی که از برنامه های اداره کل است، راه اندازی شده است.

شفیعی روند اجرا و بهره برداری از محصول زغفران به صورت ایروپونیک را بسیار مطلوب و رضایت بخش عنوان کرد و با تشکر از تلاش و زحمات مدیریت هنرستان و کلیه دست اندرکاران امر، گفت: این حرکت ارزشمند در سطح کشور بی نظیر است.

وی ادامه داد: تحقق طرح خوداتکایی مدارس شبانه روزی یا همان طرح خودکفایی مدارس شبانه روزی موجب غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، تقویت روحیه کاری و فرهنگ کار آفرینی در بین دانش آموزان ، اشتغال زایی و بستر سازی خود اشتغالی و استفاده بهنیه از امکانات مدارس شبانه روزی خواهد شد

شفیعی آموزش همراه با تولید و همچنین مهارت آموزی برای دانش آموزان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: روش کشت زغفران به صورت گلخانه ای به گونه ای است که دانش آموزان توام با یادگیری دروس عمومی و تخصصی در رشته های خود، همزمان با روش و اسلوب های اجرای گلخانه آشنا می شوند و کشت و تولید زعفران برابر استانداردهای علمی را فرا می گیرند که در نهایت قادر خواهند بود با اجرای گلخانه در مقیاس های کوچک و بزرگ، لذت شیرین تولید گرانترین محصول کشاورزی و استراتژیک در استان را مزمزه کنند.

به گفته شفیعی تسری طرح مذکور در روستاهای سطح منطقه و شهرستان گامی موثر در راستای رونق تولید است .

رئیس آموزش و پرورش منطقه کلاترزان ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آب و کمبود زمین مرغوب در مناطق کوهستانی، طرح مورد نظر جایگزین مناسبی برای برخی محصولات که مستلزم آب و زمین کافی و قابل توجه می باشند، به حساب می آید.

مجیدی مدیر هنرستان صنعت شویشه نیز به بیان نحوه اجرا طرح پرداخت و با بیان اینکه اجرای کشت زعفران به صورت گلخانه یک اقدام ابتکاری بوده است؛ خاطرنشان کرد: سال گذشته اجرای پروژه مذکور را به صورت پایلوت آغاز کردیم که با داشتن خروجی قابل توجه، در سال جاری به صورت کاملا حرفه ای در هنرستان شبانه روزی صنعت شویشه اجرا شد.

وی روند پشیرفت و بهره برداری از این محصول ارزشمند را بسیار رضایت بخش دانست و از مسئولین آموزش و پرورش منطقه و استان خواست در صورت امکان، جهت آشنایی عموم، به ویژه علاقمندان به این حرفه، زمینه اطلاع رسانی به شهروندان را فراهم کنند.

گفتنی است در حال حاضر 78 کارگاه خوداتکایی در سطح مدارس دوره اول و دوم متوسطه استان فعال هستند که هر کدام از کارگاه ها در زمینه خاصی فعالیت نموده و محصول تولید می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار