فراکسیون زنان به دنبال حل مشکلات بانوان

تهران (پانا) - به‌گفته سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی فراکسیون زنان آمادگی هر نوع کمکی به دولت و نهادهای حمایتی دارد تا مسئله زنان سرپرست خانوار بیش از این بغرنج نشود.

کد مطلب: ۱۱۳۵۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
فراکسیون زنان به دنبال حل مشکلات بانوان

به‌گزارش ایسنا، سارا فلاحی در توضیح جلسه امروز فراکسیون زنان گفت: این جلسه پیرامون بررسی وضعیت زنان سرپرست خانوار با حضور مسوولانی از سازمان بهزیستی، کمیته امداد و معاونت زنان ریاست جمهوری و موسسه توسعه حقوق فقر زدایی و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد و در آن در رابطه با بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، ضعف ها و مشکلات ساختاری و محتوایی آن بحث و بررسی صورت گرفت.

وی توضیح داد: در این جلسه میدری معاون وزیر کار، مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی، عوض‌پور مدیرکل سلامت و رفاه برنامه و بودجه، نظری مدیر کل فرهنگی اجتماعی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و ملکشاهی از کمیته امداد درباره وضعیت زنان سرپرست خانوار توضیحاتی ارائه دادند و برنامه هایشان برای بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار که بیش از ۱۲ درصد جامعه را تشکیل می دهند را تشریح کردند.

به گفته فلاحی در این جلسه فراکسیون زنان دغدغه‌های خود را پیرامون وضعیت زنان سرپرست خانوار و چگونگی توانمندسازی آنها مطرح کردند. همچنین به ایرادات بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم اشاره شد که از جمله آن می توان، عدم وجود قانون جامع برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار، عدم توجه به ابعاد قابلیتی و راهکارهای توانمند سازی بانوان خودسرپرست، شعاری ماندن اصول قانون اساسی که مربوط به زنان و رفع تبعیض علیه آنان است و غفلت از برخی حمایت ها و مشکلات ساختاری و محتوایی را نام برد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: همچنین در این جلسه ابرچالش‌های حوزه زنان مانند نبود پنجره واحد حمایتی، ضعف ردیف بودجه پایدار، نبود متولی واحد برای مسئله زنان سرپرست خانوار، نداشتن برنامه الگویی مناسب به‌عنوان مسائل مهمی مطرح شدند که باید حتما مورد توجه جدی قرار گیرند. فراکسیون زنان با انتقاد از عدم توجه جدی به زنان سرپرست خانوار اعلام کرد آمادگی هر نوع کمکی به دولت و نهادهای حمایتی دارد تا مسئله زنان سرپرست خانوار بیش از این بغرنج نشود البته هر چند برای مدیریت مشکلات زنان کارهای خوبی انجام شده و قابل تقدیر است اما متناسب با نیاز آنها برنامه ریزی نشده است.

فلاحی افزود: فراکسیون زنان معترض به نحوه اصلاح لایحه توانمندسازی زنان در معاونت زنان ریاست جمهوری بود و اصرار معاونت بر حذف عبارت "به تصویب مجلس برسد" و "به تایید هیات وزیران" در لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این دلیل رد شد را یک اشتباه فاحش خواند چون یک لایحه اگر به تصویب مجلس برسد به قانون دائمی و پایدار تبدیل می‌شود اما معاونت زنان ریاست جمهوری نتوانست در ارائه برنامه‌های مربوط به اصلاح بند ت ماده ۸۰ به درستی عمل کند و با اصرار بر حذف "تایید هیات وزیران" و "تصویب مجلس" از این لایحه داشتند در حالی که نمایندگان مجلس معتقدند چون بودجه این لایحه را مجلس اختصاص می‌دهد بنابراین مجلس باید بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشد علاوه‌بر این در قانون برنامه ششم به عنوان سند بالا دستی بر دو عبارت "تایید هیات وزیران" و "تصویب مجلس" تاکید شده و حذف آن‌ها خلاف قانون است.

وی در پایان اظهار کرد: در این جلسه فراکسیون زنان به این نکنه اشاره کرد که آمار زنان سرپرست خانوار بر اساس خوداظهاری زنان ثبت می‌شود اما ممکن است برخی به دلائل خاص سرپرست خانوار بودنشان را اعلام نکنند بنابراین نمی‌توانیم به این آمار استناد کنیم و بگوییم تعداد زنان سرپرست خانوار همین تعدادی هستند که مرکز آمار اعلام می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار