معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی

باسوادی مردان رازوجرگلان خراسان شمالی از میانگین استان بیشتر است

بجنورد (پانا ) -معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت باسوادی مردان شهری و روستایی شهرستان مرزی و ترکمن‌نشین رازوجرگلان از میانگین استان بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
باسوادی مردان رازوجرگلان خراسان شمالی از میانگین استان بیشتر است

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، مهدی مودی افزود: درصد باسوادی مردان خراسان شمالی در بخش روستایی ۹۲.۱۶ درصد و در بخش شهری ۹۷.۶۹ درصد است که این ارقام در بخش روستایی و شهری رازوجرگلان به ترتیب ۹۳.۹۰ درصد و ۹۷.۹۰درصد است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی ۱.۸۸ درصد از میانگین با سوادی کشور عقب تر است، اظهار کرد: اگر کرونا همچنان مانع فعالیت های سواد آموزی نشود، در راستای اجرای طرح جامع سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال، برنامه ریزی ها و تدابیر برای باسوادی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در رازوجرگلان اندیشیده شده است.

مودی با اشاره به راه اندازی سه مرکز محلی سواد آموزی در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: با راه اندازی این مراکز در شهرستان های مانه و سملقان و بجنورد، تعداد مراکز محلی سواد آموزی به عدد ۱۰ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هدف این مراکز افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های سوادآموزان است، تصریح کرد: مراکز یادگیری سوادآموزی با توجه به نیاز سنجی های هر منطقه به فعالیت می پردازند به گونه ای که علاوه بر سواد آموزی، مهارت های فنی و حرفه ای چون نوغانداری و قالی بافی نیز به افراد آموزش داده می شود.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع شده است.

این شهرستان سه بخش و شش دهستان با جمعیت ۷۰ هزار نفر دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵، در خراسان شمالی، ۹۲.۸۵ درصد از افراد ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند که این رقم در کشور ۹۴.۷ درصد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار