پای درد و دل معلمان زن که با مشکلات زیادی برای آموزش مجازی روبه رو هستند؛

معلمانی که این روزها وقت سرخاراندن هم ندارند

بهارستان یک(پانا)-9 ماه از شیوع بیماری همه‌گیر کووید19 می‌گذرد و تأثیرات و تغییراتی که این ویروس بر زندگی همه مردم ایجاد کرده، بسیار قابل توجه است، اما مشکلات پیش روی معلمان و به ویژه معلمان زن و تاثیرات آموزش مجازی بر زندگی خانوادگی آن‌ها بسیار چشمگیر است تا حدی که به گفته خودشان وقت سر خاراندن هم ندارند.

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
معلمانی که این روزها وقت سرخاراندن هم ندارند

طبق گزارشی که تیرماه امسال از مرکز آمار ایران اعلام شده بود، بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٨)، ٣.٧ درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود دو میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از یک میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند و این گزارش به خوبی نشان میدهد که شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، تاثیر منفی بیشتری بر زندگی زنان شاغل که وظایف بیشتری مانند خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان را نیز به عهده دارند گذاشته است.

چالش‌های کار کردن در شرایط کرونایی موضوعیست که زیاد به آن پرداخته شده و آشکار است که این ویروس که تعطیلی مدارس را به دنبال داشت تاثیر زیادی بر زندگی خانوادگی معلمان زن که در کنار وظایف خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان، فعالیت‌های آموزشی خود را در این شرایط باید به صورت مجازی دنبال کنند و با حجم چندبرابری مشکلات نسبت به شرایط عادی رو‌به‌رو شده‌اند؛ گذاشته است.

به همین منظور پانا پای صحبت برخی از این همکاران زحمت‌کش نشسته و گزارشی از فشارهای مضاعف کار تدریس غیرحضوری و پرداختن به امورات منزل و فرزندان آن‌ها تهیه کرد.

رسنی، دبیر فیزیک دبیرستان موفقیان شهرستان بهارستان، که با یک فرزند و همسر خود زندگی را می‌گذراند، می‌گوید: در اوایل شیوع ویروس کرونا، تولید محتوا بسیار سخت و زمان‌بر بود اما با گذر زمان و به کمک دیگران تخته وایت‌بردی تهیه کردم تا بتوانم به راحتی تدریس کنم و فیلم آموزش‌هایم را ضبط کنم و با توجه به قانون دست راست باید در قسمت‌هایی دانش‌آموزان چهره من را ببینند که به سختی کار اضافه می‌کرد. بعد از همه این‌ها نوبت این بود که فیلم‌ها را فشرده کنم تا دانش‌آموزان بتوانند راحت‌تر آن‌را دانلود کنند.

دبیر فیزیک دبیرستان موفقیان از تجربه‌اش برای خرید قلم‌ نوری گفت که با هزینه سه میلیون تومان توانست تدریس را برای خود در این شرایط راحت‌تر کند.

رسنی در رابطه با مشکلات شبکه شاد ادامه داد: با توجه به اینکه دستور دادند فقط از نرم‌افزار شاد استفاده شود و شبکه آموزشی شاد نیز مشکلات زیادی داشت، من و همکارانم مجبور شدیم تا در نرم‌افزار‌های دیگر گروه‌هایی تشکیل دهیم تا هر زمان که شبکه شاد قطع شد، بتوانیم در نرم‌افزارهای دیگر تدریس را ادامه دهیم.

او در جواب این پرسش که آموزش‌های مجازی چه تاثیری بر روی زندگی خانوادگی شما گذاشته است، گفت: از صبح که بیدار می‌شوم در گروه‌های درسی مشغول تدریس و پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان هستم که تا عصر درگیرم و در این میان باید به کارهای خانه و همسرداری و بچه‌داری بپردازم تا کم‌وکسری حس نشود، بعد از آن منتظر می‌مانم تا فرزند و همسرم به خواب بروند تا فضای ‌آرامی شکل بگیرد و بتوانم به ضبط فیلم‌ها بپردازم که گاه تا ساعت 4 صبح طول می‌کشد.

مشکل اصلی از نظر این دبیر این است که هیچکس حجم مشکلات و قدر زحمات شبانه‌روزی آنها را درک نمی‌کند و بعضا بی‌مهری‌هایی از دیگران شاهد هستند. به‌طور مثال به معلم‌ها گفته می‌شود قبلا کار نمی‌کردید و الان هم که در تعطیلی به سر می‌برید در حالی که اولیا و دانش‌آموزان تنها 20 دقیقه از تدریس را می‌بینند و نمی‌توانند مشکلات پشت صحنه را درک کنند.

مارال اشک‌زاد، دبیر دبیرستان شهید علوی و دانشجوی ارشد روانشناسی با 18 سال سابقه تدریس در آموزش‌وپرورش، در گفت و گو با پانا می‌گوید: دو فرزند دارم که یکی از آنها در دوره ابتدایی تحصیل می‌کند و با کلاس‌های دانشگاه و کلاس‌های مدارسی که در آنها تدریس میکنم تداخل دارد و چون او نیاز به رسیدگی دارد، باید بعد از پایان کلاس‌های خودم به او آموزش بدهم و با توجه به وظایفی که هر زن دارد مانند همسرداری و خانه‌داری، زندگی با شرایط سختی می‌گذرد.

اشک‌زاد ادامه داد: همسرم من را درک می‌کند، اما فرزند کوچکم برای جلب توجه بهانه‌گیری می‌کند و من نمی دانم که چه کاری باید انجام دهم تا بتوانم به همه کارهای زندگی روزمره‌ام برسم.

او با اشاره به آرزوی فرزندش برای در کنار مادر بودن گفت: یکی از مزایایی که تدریس‌مجازی برایم داشت، همین حضور فیزیکی در کنار فرزندم است.

یکی دیگر از همکارانی که معاون یکی از مدارس بهارستان و دارای همسر و سه فرزند است در گفت و گو با پانا گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمده ما مجبوریم خدمت به دانش‌آموزان را در شبکه شاد ادامه دهیم و سرعت شبکه شاد بسیار پایین است. در برنامه شاد آپلود و دانلود عکس‌ها و ویدئوها بسیار کند است و با وارد شدن به برنامه شاد، سرعت اینترنت خانگی بسیار کاهش پیدا می‌کند و اعضای دیگر خانه نمی‌توانند از اینترنت به راحتی استفاده کنند‌. ‌این مشکل در خانواده‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند عذاب‌آور است.

او در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولین که با همت و پشتکار موفق شدند شبکه شاد را راه‌اندازی کنند نهایت سپاسگزاری را دارم اما خواهشمندیم با همان پشتکار و همت به رفع مشکلات این نرم‌افزار بپردازند تا دانش‌آموزان و همکاران با دغدغه کمتری در کلاس‌های مجازی حضور یابند.

از دیگر مشکلاتی که معلمان به آن اشاره کردند می‌توان به مشکل هزینه و سرعت اینترنت، کند بودن سرعت شبکه آموزشی شاد، پاسخگویی 24 ساعته به دانش‌آموزان و اولیا، ایجاد بیماری‌هایی همچون آرتروز گردن، استرس، سردرد و چشم‌درد، درک نکردن شرایط توسط اولیا و دانش‌آموزان و گاها داشتن توقعات بالا از معلم، تمسخر اشتباهات لفظی آموزگاران زحمت‌کش که موجب خنده می‌شود؛ اشاره کرد.

جا دارد که همه ارگان‌های جامعه برای رفع مشکلات آموزش فرزندان این مرز و بوم دست به دست هم داده و تلاش کنند به ویژه همراهی وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات با معلمان بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

خبرنگار: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار