حمیدرضا نعیمی: شرایط تخیل و پرسش را برای هنرمندان تئاتر مقاومت فراهم آوریم

تهران (پانا) - کارگردان، نویسنده و بازیگر برجسته تئاتر کشور درباره تئاتر مقاومت سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۴۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حمیدرضا نعیمی: شرایط تخیل و پرسش را برای هنرمندان تئاتر مقاومت فراهم آوریم

به‌گزارش روابط عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، حمیدرضا نعیمی؛ کارگردان و نویسنده تئاتر کشور در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره گفت: من اصولا با خط‌کشی‌های موضوعی و ارتباط آن با مفهومی به‌عنوان تئاتر مشکل دارم و به نظرم تئاتر مقاومت همان تئاتر جنگ است و با تغییر کلمات نمی‌توان اصل موضوع و ماجرا را تغییر داد. به هر صورت در تاریخ این مرزوبوم جنگ هشت‌ساله‌ای رخ داده و با تمام فرازونشیب‌ها و ماجراها و حوادث، دو جبهه مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. ما در موضوع جنگ دو مقوله داریم؛ جنگ و دفاع. در تمام دنیا وقتی از جنگ حرف می‌زنیم صحبت از ویرانی، فجایع و پلیدی‌های بشری است که تقبیح می‌شود اما در نقطه مقابل، ما شاهد دفاع، مقاومت و پایداری نیز هستیم که سرشار از حس غرور و میهن‌پرستی است که تقدیس می‌شود و به نظر من هر دو سوی این رخداد قابل‌اعتنا و توجه است.
ما در جنگ هشت‌ساله عراق و ایران، شاهد خلق حماسه‌ها توسط انسان‌هایی هستیم که شاید در دنیا نظیر نداشته باشند؛ مثل شهید تک‌تیراندازی که با ثبت بیش از سه‌هزار تیراندازی دقیق و هدفمند، نام خود را در تاریخ جنگ جهان جاودانه ساخت. ثبت و خلق آثار هنری از این موضوعات بکر و جذاب برای تاریخ و نسل امروز می‌تواند بسیار جذاب و پرفایده باشد.
نویسنده و کارگردان نمایش سقراط افزود: ما برای خلق درام، دور از فضای شعارپردازانه جنگ باید به ذهن هنرمند اجازه دهیم که در مفاهیم و گزاره‌های جنگ تخیل کند و باید شرایطی را برایش فراهم آوریم که با آزادی کامل سوال کند تا بتواند بر شک‌های ذهن خودش فائق آید و خلق اثری مبتنی بر واقعیت را رقم بزند؛ این مهم، نیازمند سعه صدر و شکیبایی مسئولین و فرماندهان است که این شرایط را فراهم کنند.
وی افزود: من به‌شخصه با مناسبتی کردن تئاتر جنگ در ایام خاص مثل هفته دفاع مقدس و ایام آزاد‌سازی خرمشهر و ... موافق نیستم و بر این باورم که تئاتر جنگ باید در تمام ایام سال به‌عنوان یکی از شقوق و گونه‌های تئاتری جاری و ساری باشد. امروزه ما به دورانی رسیده‌ایم که می‌توانیم پس از فاصله‌گرفتن از سال‌های پایانی جنگ و آتش‌بس، با نوعی نگاه که حالا دیگر به مرز پختگی و عقلانیت رسیده‌است به روزگاران و سال‌های جنگ نگاه کنیم و این نوع نگاه باید در آثار هنری به‌خصوص تئاتر و سینما و رمان بیش از پیش تقویت شود.
نعیمی اضافه کرد: من خودم از نزدیک با وقایع فاجعه‌بار جنگ تحمیلی آشنا هستم و آن را لمس کرده‌ام. جنگ به غیر از حماسه و رشادت، آوار، درد، ناامیدی، فشار اقتصادی و خونریزی هم دارد که البته طبیعت جنگ است، ولی من امروزه این نوع نگاه و ارائه این دست مضامین را در تئاتر دفاع مقدس کمتر می‌بینم.
وی در پایان با ارائه پیشنهاد به مدیران جشنواره و سیاست‌گذاران و متولیان اصلی این جریان گفت: من به متولیان و دست‌اندرکاران این جریان قدیمی فرهنگی و هنری که هم اینک جشنواره را دارای هویتی مستقل، با بودجه و امکانات مناسب کرده‌اند پیشنهاد می‌کنم که با هدف بهره‌گیری از تجربیات نمایش در دنیا و عرصه درام‌نویسی در جهان، برای نخستین‌بار کلیه نمایش‌نامه‌هایی که با موضوع جنگ در سراسر دنیا چاپ و ترجمه شده‌است را در دبیرخانه گردآوری کنند و سپس با نظارت و بررسی توسط کارشناسان مجرب، امکانات لازم برای کارگردانان برجسته کشور با هدف به روی صحنه آوردن این آثار فراهم کنند. با تحقق این کار، آثار زیادی را که در مقیاس جهانی در حکم میراث معنوی ادبیات نمایشی جهان هستند، در سطح و معیاری حرفه‌ای به روی صحنه می‌بریم و دوم اینکه می‌توانیم با این حرکت آثار هنرمندان داخلی خودمان را در مقیاس و معیار کلاس جهانی و بین‌المللی محک بزنیم.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار