محیط کسب و کارهای تعاونی ها در تابستان امسال نامساعد بود

تهران(پانا) - نتایج اجرای طرح پایش محیط کسب و کار بخش تعاون در تابستان امسال نشان می‌دهد که وضعیت کسب و کار نسبت به فصل قبل تفاوت محسوسی نداشته و نامساعد بوده است.

کد مطلب: ۱۱۳۴۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
محیط کسب و کارهای تعاونی ها در تابستان امسال نامساعد بود

به گزارش اتاق تعاون، امروزه بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود. هر چه محیط کسب کار شرایط بهتری داشته باشد، بهره‌­مندی از فرصت‌های کارآفرینی بیشتر خواهد شد که نتیجه آن خلق ارزش و ثروت برای جامعه است.

محیط کسب و کار شامل مجموعه عواملی است که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند. عواملی همچون قوانین و مقررات، میزان بارندگی و فرهنگ کاری که در هر منطقه جغرافیایی و در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند.

طبق ماده چهار قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق‌ها موظفند برای اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت محیط کسب و کار کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و سالیانه و فصلی به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، سنجش و اعلام کنند. بر همین اساس اجرای طرح پایش شاخص‌های ملی محیط کسب با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف از پاییز ۹۵ اجرا و گزارش آن بصورت فصلی منتشر می‌شود.

براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب ‏وکار ایران در تابستان ۹۹، رقم شاخص ملی بخش تعاون،۶.۰۱ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شد که تفاوت محسوسی نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۹ با میانگین ۶.۰۲) نشان نمی‌دهد و همچنان وضعیت کسب و کار در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

در طرح پایش تابستان ۹۹، تعداد ۲۶۲ فعال اقتصادی بخش تعاون در تمامی رشته فعالیت ها و در همه استان‌ها مشارکت داشتند.

براساس این گزارش، نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در تابستان۹۹ شامل بی‌‏ثباتی و غیرقابل پیش‏‌بینی بودن قیمت‌‏ها، دشواری تامین مالی از بانک‌ها و بی‏ثباتی سیاست‏‌ها، مقررات و رویه‏‌های اجرایی بوده است.

همچنین مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در تابستان امسال شامل محدودیت‌ دسترسی به آب، محدودیت‌ دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت و نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول می شود.

براساس این برآورد کشاورزی، بهترین محیط کسب و کار و خدمات بدترین محیط کسب و کار(با توجه به محدودیت ها جهت کنترل ویروس کرونا، در دو فصل اخیر بیشترین آسیب را رشته های خدمات دیده است.) بوده‌اند.

براساس این گزارش استان‌های مازندران، گیلان و کردستان به ترتیب بهترین محیط کسب و کار و استان‌های سمنان، تهران و چهارمحال و بختیاری به ترتیب بدترین محیط کسب و کار را ثبت کرده‌اند.

فعالیت‌های حمل و نقل و انبارداری، بهترین محیط کسب و کار و استخراج معدن، بدترین محیط کسب و کار را بر اساس پایش محیط کسب و کار بخش تعاون بر اساس رشته فعالیت‌ها داشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار