توسعه، در واقع یک فرهنگ است

کاشان (پانا) - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اعلام کرد توسعه در واقع یک فرهنگ است که اگر حاکم شود جامعه به سمت آن حرکت می‌کند اما جامعه‌ای که جوان و کارآفرینی را نبیند و تکیه‌اش بر نیروی انسانی نباشد، نمی تواند به توسعه برسد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
توسعه، در واقع یک فرهنگ است

سورنا ستاری در سفر به کاشان اظهار کرد: نیروی انسانی خلاق، عاشق و با اعتماد به نفس باید حمایت شود و این امر باید از داخل جامعه اتفاق بیافتد و اگر این امر از داخل جامعه باشد و زایش به طور طبیعی در داخل سیستم اتفاق بیفتد، شرایط درست می‌شود.
وی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان یک فرهنگ است و باید روی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که در جامعه داریم، با همین ساختمان‌ها و نیروهای انسانی موجود حرکت کنیم. ساختار دانش‌بنیانی در کشور شکل گرفته است که احتیاج دارد چیزهایی به آن اضافه شود و جامعه باید پذیرای این جوانان باشد.
وی توسعه را امری نرم‌افزاری و مقوله‌ای فرهنگی دانست و تصریح کرد: چیزی که تلاش کردیم تا در هفت سال گذشته نهادینه کنیم، همین فرهنگ و زیست‌بوم است که بخشی از آن دانشگاه‌ها هستند که باید به سمت حل کردن مشکلات مردم حرکت کنند.
وی تاکید کرد: جوانان ما باید باور کنند که درس می‌خوانیم تا مشکلات مردم و مسائل جامعه را برطرف کنیم و بر این اساس مسائل کاشان را باید تحصیل کردگان دانشگاه‌های کاشان حل کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تولید فرش ماشینی در کاشان تصریح کرد: همه فرهنگ و زیست‌بوم صنعت فرش، خارجی است و در واقع اسم آن کارخانه است و نمی‌توان صنعت گفت.
وی با تاکید بر حمایت از واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کرد: وارد کردن خط تولید احتیاجی به دانشگاه ندارد که این در واقع کارخانه‌سازی است اما در بحث صنعت کارهای طراحی، ماشین‌سازی و بهینه‌سازی صورت می‌گیرد که نیاز به دانش دارد.
ستاری افزود: تغییر رویه نیاز به یک فرهنگ جدید دارد که خوشبختانه به این سمت حرکت می کنیم که یکی از علت‌های تحریم‌های سنگینی است که در این سال‌ها بر ما تحمیل شده است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: منطقه کاشان، مرکز تولید فرش ماشینی است اما تجهیزات آن با قیمت‌های بالا به کشور وارد می‌شوند بنابراین معاونت علمی و فناوری بر تولید ماشین‌آلات و تجهیزات فرش ماشینی در داخل کشور متمرکز شده است.
سورنا ستاری در سفر یک روزه خود به کاشان اظهار کرد: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع نرم و خلاق مستقر در کاشان، ظرفیت‌های خوبی برای تولید این قطعات و تجهیزات دارند.
وی افزود: باید روی قیمت‌های بالای خرید این تجهیزات از دیگر کشورها حساس باشیم و با حمایت از تولید داخل، نیازهای این شهر به قطعات و تجهیزات تولید فرش ماشینی را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: در سفر امروز شاهد پیشرفت خوبی در شکل‌گیری مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع نرم و خلاق شهر کاشان هستیم. بیشتر این پیشرفت‌ها در حوزه صنایع خلاق این شهر اتفاق افتاده است؛ صنایع خلاقی که ظرفیت بالایی در این شهر دارد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین بیان کرد: باید بر روی تولید گل محمدی و اسانس‌های مختلف در شهر کاشان تمرکز کنیم. استان اصفهان شرایط مساعدی برای توسعه صنایع خلاق مختص منطقه خود دارد.
رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: تولید نخستین دستگاه ژاکارد الکترونیک در کاشان، یکی از اتفاقهای خوب فناورانه در این شهر است. ما باید تلاش کنیم تجهیزات مورد صنایع فرش ماشینی که از دیگر کشورها وارد می‌شود توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع نرم و خلاق خودمان تامین شود.
ستاری در مورد شرایط شرکتهای دانش‌بنیان برای تولید واکسن کرونا گفت: تلاش‌ در این حوزه با ورود شش شرکت ادامه دارد. نتیجه های خوبی هم در این زمینه داریم، اما همه اطلاعات در زمینه تولید واکسن کرونا تنها از کانال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تحقق هدف‌ها افزود: ایران اسلامی البته دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده صنعتی است که می‌تواند کل تجهیزات و قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کند.
دیدار با امام‌جمعه کاشان، بازدید از پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی و رصدخانه ملی ایران از دیگر برنامه‌های سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به شهرستان کاشان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار