نگاهی به دبیرستان ماندگار امام خمینی در کاشان؛

مدرسه ای که کانون تحولات تاریخی در کاشان بود

کاشان(پانا) - دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) کاشان، با بیش از 90 سال قدمت از معدود دبیرستانهای تاریخی و ماندگار کشور و استان اصفهان است.

کد مطلب: ۱۱۳۴۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه ای که کانون تحولات تاریخی در کاشان بود

در مرکز شهر کاشان و در محدوده میدان 15 خرداد این شهر، دبیرستان ماندگاری با قدمت تاریخ ۹۰ ساله قرار دارد. دبیرستان امام خمینی (ره) پیشینه‌ آن به حوالی دوران مشروطیت و تأسیس مدرسه علمیه بر می‌گردد.

پیشینه‌ای بالغ بر 113 سال مبتنی بر تأسیس مدرسه علمیه قدمتی بالغ بر 90 سال شمسی به عنوان دبستان و دبیرستان، وجود معلمان فرهیخته، تربیت شخصیت‌های بزرگ سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی هنری، وجود بیش از 200 دانش آموز شهید، آزاده، جانباز و ایثارگر، شهادت 110 تن از دانش آموزان در حین تحصیل و در ایام دفاع مقدس آغاز اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم علیه رژیم شاه از دبیرستان امام خمینی (ره) در سال 1357، حمله کماندوهای رژیم‌شاه به دانش‌آموزان بی‌دفاع دبیرستان در حادثه‌تلخ هشتم ‌مهر1357 و تعطیلی دبیرستان تا 29 بهمن 1357، تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس از محل دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) و برگزاری بیش از یکصد هفته نماز جمعه در صحن دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) توسط حضرت آیت الله یثربی (ره) همه نشان از تاریخی و ماندگاری این مرکز آموزشی در دیار تاریخی کاشان است.

این دبیرستان ابتدا با عناوین مدرسه‌ ابتدایی نمره اول، مدرسه علمیه احمدیه، دبستان احمدیه، دبستان و دبیرستان پهلوی، فعالیت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب به دبیرستان امام خمینی (ره) نامگذاری شد.

بسیاری از دانش آموختگان این آموزشگاه، شخصیت‌ها و بزرگانی هستند که بررسی زندگی، مبارزات سیاسی، اجتماعی، خدمات اجرایی و مقام علمی آنان ظرفیت تألیف کتابی مجزا دارد.

از جمله افراد شاخص که در این دبیرستان تحصیل کرده اند می توان به سردار شهید حاج علی فارسی فرمانده ستاد پشتیبانی جنگ استان اصفهان ، سهراب سپهری نقاش و شاعر ، جلال مقامی دوبلور، امین الله رشیدی خواننده موسیقی سنتی و بسیاری از پزشکان و چهرهای علمی و نامدار کشور اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار