معاون پژوهش،برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شهر تهران در گفتگو با پانا:

باید موضوع بازنشستگی اولویت ذهن مدیران مناطق شود

تعداد بازنشستگان شهر تهران دو برابر شاغلین است

تهران (پانا) - محسن بهارلو، معاون پژوهش،برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه بازدید از اداره بازنشستگی آموزش و پرورش شهر تهران درباره اهم و روند فعالیت های انجام شده برای بازنشستگان تهران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
باید موضوع بازنشستگی اولویت ذهن مدیران مناطق شود

بهارلو درباره ضرورت توجه به بازنشستگی فرهنگیان گفت: یکی از دلایل اهمیت اداره بازنشستگی شهر تهران این است که طیف وسیعی از فرهنگیان را دربر می گیرد. در شهر تهران روند بازنشستگی صعودی بوده و در حال حاضر تعداد بازنشستگان ما دوبرابر شاغلین است و تا سال ۱۴۰۱ به این تعداد افزوده می شود. تهران محل مهاجرت است و بخشی از بازنشستگان استان های دیگر هم به شهر تهران می پیوندند و این مساله یک روند صعودی دارد.
بهارلو افزود: ما خود را در آینه بازنشستگان می بینیم و نمی توانیم خودمان را از این مهم مبرا بدانیم. در واقع همه افرادی که امروز شاغلند روزی در مجموعه بازنشستگان قرار خواهند گرفت. صندوق بازنشستگی کشوری هم برای رسیدگی به امور بازنشسته هاست، اما این صندوق که بیشترین اعضایش را فرهنگیان بازنشسته تشکیل می دهند، پتانسیل و اهتمام لازم را ندارد که در تمامی جوانب، بازنشستگان فرهنگی را حمایت کند. (با علم به اینکه بازنشسته فرهنگی به نسبت سایر بازنشستگان از بسیاری از خدمات و مزایا محروم تر است) از این رو سالهاست در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اداره مستقلی برای خدمت رسانی به بازنشستگان داریم که بسیاری از خدماتی که صندوق باید ارائه کند، را فراهم و تامین می کند.

وی افزود: اگر ما در مناطق پیش و پس از بازنشستگی کار خود را خوب و قاعده مند انجام دهیم خدماتی که صندوق به بازنشستگان می دهد نیز قاعده مند خواهد شد. بنابراین امکان کنار گذاشتن این موضوع وجود نداشته و بایدمتناسب با نیازهای این قشر عزیز حرکت کرده و پاسخ گو باشیم.

ایجاد حس ارزشمندی برای بازنشستگان اولویت است

محسن بهارلو یکی از مهمترین اولویتها را رسیدگی به امور بازنشستگان و ایجاد حس ارزشمندی در این قشر دانست و افزود: ایجاد حس تعلق، دیده شدن و ارزشمندی در بازنشستگان باعث می شود که نیرویی که اکنون شاغل است آینده خود را روشن ببیند و حتی برای دوران بعد از اشتغال و در زمان بازنشستگی به دنبال اثرگذاری باشد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع شهر تهران افزود: یکی از مهمترین سیاست هایی که اداره کل شهر تهران دنبال می کند این است که تا حد امکان بازنشستگان را در حوزه مدیریت امورشان دخیل کند. این موضوع را در قالب کانون بازنشستگان یا سمن هایی که داوطلبانه بازنشستگان در آن فعالیت دارند، دنبال می کنیم. نوع فعالیت بازنشستگان از هر جنسی می تواند باشد، اعم از: تربیت بدنی، تغذیه، مشاوره های گوناگون، صنایع دستی یا تدوین و تالیف کتاب های حوزه مورد تخصص و علاقه شان و غیره.

راه اندازی صندوق هایی با مشارکت بازنشستگان

بهارلو درباره اهم کارهای انجام شده با مشارکت فعال بازنشستگان در شهر تهران گفت: صندوقی میان ما و سازمان مردم نهادی که به همت بازنشستگان فرهنگی راه افتاده است وجود دارد به نام وام ضروری حضرت امام جواد (ع). در واقع بخشی از این صندوق را بازنشسته ها خودشان مدیریت می کنند و بخشی را هم ما مدیریت می کنیم. این صندوق ماهیانه 1500فقره وام پرداخت می کند. این تعداد در بازنشستگی شهر تهران و حتی در سطح کشور قابل توجه است و به همت خود بازنشسته ها ایجاد شده و خدمات خوبی ارائه می دهد.
وی افزود: همچنین واحد امداد و همیاری برای بازنشستگان راه اندازی شده است که تسهیلاتی به صورت وام و کمک بلاعوض پرداخت می کند و مختص بیماران خاص و صعب العلاج است تا اندکی از هزینه بیماریهای گران درمان را بکاهد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شهر تهران درباره ایده راه اندازی خدمات الکترونیک به بازنشستگان فرهنگی شهر تهران، گفت: مشورت کردیم تا ببینیم چه کارهایی می توان انجام داد تا بازنشسته ها رفت و آمد کمتری داشته باشند و بصورت غیرحضوری و الکترونیکی یا اینترنتی برخی از خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند. در نتیجه ایده خدمات الکترونیک شکل گرفت تا بازنشستگان بتوانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت در نزدیک منازل خود و با کمترین رفت و آمد خدمات استانداردی دریافت کنند.

اداره بازنشستگی شهر تهران پیشرو در خدمات الکترونیکی

معاون پژوهش،برنامه ریزی و توسعه منابع شهر تهران افزود: سن سالهای بازنشستگی در افراد مختلف متفاوت است و این به این معنی نیست که پاسخگوی حضوری فردی که سنتی است یا به دلیل کهولت سن نمی تواند به هردلیلی از خدمات از راه دور استفاده کند، نباشیم. در واقع روند بازنشستگی در حال توسعه است. با توجه به بحث تعدیل نیرو هم در دولت امکان گسترش ساختار اداره بازنشستگی وجود ندارد درحالیکه افراد بازنشسته در حال اضافه شدن هستند. بنابراین باید بگردیم دنبال اینکه خدمات و فرآیندها را استاندارد شده ارایه کنیم. از دستگاهها کمک بگیریم و تحقیق کنیم تا اعمال سلیقه شخصی کم شود. اکنون حوزه پیش روی ما در خدمات الکترونیک مربوط به موضوع مهم بازنشستگی است. البته ناگفته نماند در همین اداره بازنشستگی فضای فیزیکی آماده شد تا بازنشسته ها در صورت تمایل برای دریافت خدمات حضوری هم مشکلی نداشته باشند.
بهارلو با اشاره به تلاش اداره بازنشستگی شهر تهران برای کاهش فاصله قطع حقوق زمان شاغلی تا دریافت حقوق بازنشستگی گفت: سالهای قبل فاصله ای چندین ماهه بین قطع حقوق فرد شاغل و برقراری حقوق بازنشسته وجود داشت.
در شرایط سخت اقتصادی اینکه فرد یک ماه یا چندین ماه حقوق نگیرد، ساز و کار زندگی اش را به هم می ریخت. این اتفاق به این دلیل این بود که در تهیه و تنظیم پرونده های زمان بازنشستگی دقت لازم نمی شد و فرد بدون اینکه نقصان پرونده اش برطرف شود، حقوقش قطع می شد. از طرف دیگر می خواستند حقوق را برقرار کنند نقایص پرونده ها مانع می شد که الحمدلله به همت آقای میرزایی، رییس اداره بازنشستگی شهر تهران و همکاران ساعی ایشان این مهم مرتفع شد و اشکالات پرونده ها به حداقل رسید و با تعامل صندوق بازنشستگی کشوری برای اولین بار بررسی پرونده ها زودتر از فصل تابستان آغاز شد تا مشکلات اداری تا زمان بازنشستگی فرد برطرف شود. حدود ۸۵ درصد پرونده ها به این شکل سامان پیدا کرده اند و فاصله ای میان قطع حقوق و برقراری حقوق بازنشستگی شان وجود ندارد.

پیوند بازنشسته و آموزش و پرورش هر منطقه باید حفظ شود

محسن بهارلو درباره حضور فعال مناطق در امور بازنشستگان گفت: در بحث تفویض، من معتقدم اگر مدیری در سطح پایین تر می تواند کاری انجام دهد، منطقه نباید ورود کند و اگر اداره ای در هر منطقه می تواند، اداره کل نباید وارد شود و تا وزارتخانه این قاعده تفویض جریان دارد. تفویض باید باعث سهولت کار شود. اکنون یکی از کارهایی که در مناطق دنبال می کنیم ایجاد کانون ها و باشگاه های بازنشستگی است. در هر منطقه فرد بازنشسته برای چندنسل آن منطقه کار کرده و بازنشسته شده پس این حس تعلق کمک می کند تا ترغیب شود. باید پیوند بازنشسته با آموزش و پرورش هر منطقه حفظ شود. باید مناطق با همکارانی که قبلا کار کرده اند گپ و گفت داشته باشند و برپایی کانون ها هم در جهت نیل به همین موضوع است. حتی در همانجا خدمات به اصطلاح رستورانی و فعالیت های دیگر ارائه شود. در واقع بخشی از نیاز آدم ها نیاز عاطفی و روانی است که با این اقدام می توانیم حس تعلق و ارزشمندی را در بازنشسته ها زنده کنیم.

وی افزود: تلاش می کنیم در واقع بخش اداری و سخت افزاری امور بازنشستگان را در قالب خدمات الکترونیک تسهیل کنیم و مناطق را در بخش نرم و جنبه عاطفی مسایل بازنشستگان، یعنی حس خوب تکریم و تعلق و حرمت و شانیت و پذیرش و قدردانی درگیر کنیم. برای مثال در قالب کانون ها و باشگاه ها و ورزشگاه و معاینات اولیه و پیش بینی مکانی برای خواندن کتاب و غیره به این موضوع جامه ی عمل بپوشانیم.

باید سیستمی خلق شود که ذی نفع مطالبه گر آن است

بهارلو گفت: وقتی سیستمی طراحی می شود، یک خلق و تولد است. مثل همین خدمات الکترونیک برای بازنشستگان و این باید توسط هر منطقه مراقبت شود. باید ذینفعان خودشان در آن درگیر و سهیم باشند و هر خدمتی که می شود حتما مطالبه و خواسته ذی نفع باشد. اگر نتوانیم سیستمی خلق کنیم که ذی نفعان حس خوبی از آن دریافت نکنند و مطالبه گر آن نباشند، بعد از مدتی فرسوده و مستهلک می شود و می میرد چون کسی دنبالش نیست. در اداره بازنشستگی فعالیت های خوبی در حال انجام است و راه درستی در پیش گرفته شده است. این امور مطالبه گر خواهد داشت فقط باید لذت کار به ذی نفع چشانده شود. ناگفته نماند که متاسفانه ما به موضوع کرونا برخورد کردیم و گرنه فعالیت های خوب دیگری در دست اقدام است.
بهارلو در مورد اهمیت دغدغه مندی مدیران مناطق نسبت به موضوع بازنشستگی کارکنان شان گفت: باید باور مدیران را نسبت به موضوعات تغییر دهیم. من معتقدم در سیاستگذاری نیاز نیست قالب خاصی طراحی شود بلکه باید چشم انداز گفته شود. برای مثال ما مساله تکریم بازنشستگی را به عنوان سیاست مهم اداره کل شهر تهران بیان کردیم و در سال گذشته دیدیم که برای اولین بار در مناطق مراسم تجلیل و تعظیم باشکوهی انجام شد. در واقع برای انجام بهتر امور بازنشستگان در مناطق باید موضوع بازنشستگی اولویت ذهن مدیران مناطق شود.
بهارلو با تاکید بر اینکه اکنون موضوع بازنشستگی از اولویت های اداره کل شهر تهران است، گفت: من معتقدم مسایل اداری و مالی که قاعده مندی خاصی دارد باید استاندارد شود و به دستگاه داده شود تا سلیقه شخصی و شرایط روحی شخص روی کار اثر نگذارد اما در حوزه نرم، آموزش و پرورش سرمایه فکری بزرگی دارد که باید فعال باشد. پس باید افکار را تغییر دهیم و باید مدیر که به بخش جاری شاغلین توجه دارد نیم نگاهی به مسایل بازنشسته ها داشته باشد. برای مثال در مناطق میز داشته باشیم که مدیران به صورت ویژه به مسایل بازنشستگان بپردازد. ناگفته نماند که هر خدمت و حمایتی از بازنشستگان وقتی مستمر و اثرگذار است که به کمک خود بازنشستگان انجام شود تا کار خوبی بیرون بیاید. امیدوارم خدمات مورد رضایت بازنشسته ها قرارگیرد و بازخورد و پیشنهادهای خوبی دریافت کنیم.

بهارلو در پایان ضمن تاکید بر تسریع در امور و تکریم بازنشستگان باحضور در واحدهای اداره ی بازنشستگی اداره کل شهر تهران از زحمات کارمندان این اداره قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار