ابتکار محققان گیلانی

تبدیل گیاه آزولا به ماده اولیه پالایشگاه ها

رشت (پانا) - محققان گیلانی موفق شدند گیاه مخرب آزولا را به نفت زیستی، گازوئیل، بیوچار و کود زیستی تبدیل کنند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل گیاه آزولا به ماده اولیه پالایشگاه ها

به گزارش صدا و سیما گیلان؛ رئیس پارک علم و فناوری گیلان امروز گفت: گروه تحقیقاتی مهندسان محیط زیست از گیلان، تهران و توکیوی ژاپن، با مشارکت شرکت «خاک، آب، انرژی، زربین» و دانشگاه صنعتی «دلفت» هلند توانستند از گیاه مخرب آزولا، نفت زیستی، گازوئیل، بیوچار و کود زیستی به عنوان ماده اولیه زیست پالایشگاه ها، تهیه کنند.

علی باستی هدف از این کار خلاقانه را حل مشکل زیست محیطی و جلوگیری از آسیب گیاه آزولا به تالاب های گیلان عنوان کرد و افزود: در این طرح تحقیقاتی با استفاده از فناوری نوین، گیاه مضر آزولا همزمان برای تصفیه فاضلاب و تولید سوخت زیستی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه آزولا یک جلبک آبزی است که روی سطح آب شالیزارها، کانال‌ها، استخرها و رودخانه‌ها زندگی می‌کند، افزود : گیاه آزولا یک جلبک غیربومی است که سال 63 با هدف تهیه علوفه برای دام و طیور و کود سبز برای مزارع برنج گیلان از کشور فیلیپین ‌وارد گیلان شد و به تالاب انزلی راه یافت.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه این گیاه سازگاری زیادی با محیط زیست دارد گفت: آزولا با رشد سریع و پوشش سطح آب، علاوه بر مسدود کردن کانال‌های آبیاری و آبراه‌ها، مانع قایق‌سواری و ماهی گیری شده و با جلوگیری از ورود نور خورشید به آب، سبب کاهش اکسیژن آب شده و حیات آبزیان را به خطر می اندازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار