هوش مالی فرزندان خود را افزایش دهید

تهران (پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است اینکه والدین برای آینده فرزندان خود، مبلغی را پس انداز کنند، کار بدی نیست، اما کار ارزشمندتر این است که مهارت‌های مالی فرزندانشان را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
هوش مالی فرزندان خود را افزایش دهید

به‌گزارش ایسنا، سمیه یزدان‌پناه درباره هوش مالی کودکان گفت: هوش کودکان تحت تاثیر عواملی مثل وراثت و ژنتیک قرار دارد، اما باز هم عوامل محیطی، تاثیر قابل توجهی در افزایش هوش دارد.

وی ادامه داد: راهکارهای بسیاری برای پرورش انواع هوش از جمله هوش هیجانی وجود دارند. از سوی دیگر، یکی از فاکتورهای تربیتی مهم در پرورش کودکان تقویت هوش مالی آن‌ها است که در این جا به بررسی راهکارهایی برای تقویت هوش مالی کودکان، مزایای آموزش آن و همچنین سن مناسب برای این آموزش خواهیم پرداخت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در دنیا تعاریف مختلفی برای هوش مالی ارائه شده که به مهمترین آنها در زیر اشاره شده:

1. هوش مالی یعنی نحوه رفتار ما با پول

2. هوش مالی یعنی دیدگاه مانسبت به پول و چگونگی رفتار با آن

3. هوش مالی یعنی مهارت ایجاد، حفظ و افزایش مستمر پول

4. هوش مالی یعنی به‌دست‌آوردن پول در کمترین زمان ممکن

5. هوش مالی یعنی قدرت حل مسائل مالی

6. هوش مالی یعنی توانایی مدیریت مسائل مالی بدین مفهوم که چه کاری را باید با پول انجام داد و چه کاری را نباید با آن انجام داد.

یزدان‌پناه یادآور شد: اینکه والدین برای آینده فرزندان خود، مبلغی را پس‌انداز کنند، کار بدی نیست، اما کار ارزشمندتر این است که مهارت های مالی فرزندانشان را افزایش دهند.

کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصاد ایران، بهترین راه برای تامین مالی فرزندان، تمرکز بر روی دانش و مهارت خود کودک است تا در آینده خود او عملکرد بهتری در زمینه‌های مالی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در ابتدا به کودک توضیح دهید پول از کجا می‌آید. او باید بداند پول همین‌طوری از کیف مامان و بابا در نمی‌آید! فرزندمان باید بداند که پول در ازای کار کردن و فعالیت به‌ دست می‌آید. ما کار می‌کنیم و پول می‌گیریم و اگر کار نکنیم، خبری از پول نیست.

سمیه یزدان‌پناه ادامه داد: پس از اینکه مشخص شد پول از کجا می‌آید، نوبت به ۳ اصل اساسی می‌رسد: بخشندگی، پس انداز و خرج کردن پول. بخشندگی را دست کم نگیرید و بدانید که آموزش آن بسیار مهم است؛ زیرا اهمیت کمک به دیگران را به کودک می‌آموزد. این ویژگی گران‌بهایی است.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: از کودک بخواهید پول نقدش را در ۳ دسته جداسازی کند. می توانید برای این کار سه پاکت یا قوطی در اختیار او قرار دهید و به کودک اجازه بدهید، خودش دربارهٔ چگونگی تقسیم‌کردن پول تصمیم بگیرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای آموزش مسائل مالی به کودکان، شرکت دادن آن‌ها در بحث هزینه‌های خانواده است. سعی شود به بچه‌ها پول هدیه داده شود تا خودش بتواند تصمیم‌هایی مالی بگیرد. کودک باید بداند که هر چند می‌تواند بخشی از پولش را صرف تفریح و خوش‌گذرانی کند؛ اما بخشی از آن را هم باید به تأمین برخی نیازهای ضروری اختصاص دهد. با گذر زمان و افزایش سن بچه‌ها، می‌توانیم در این زمینه جدی‌تر برخورد کنیم.

یزدان‌پناه تاکید کرد: آموزش هوش مالی از راه بازی یکی از روش‌های تاثیرگذار و کارآمد است که باعث می‌شود بچه‌ها از سنین کودکی با سازوکارهای مالی آشنا شوند. بازی های کاربردی برای آموزش هوش مالی به سه دسته تقسیم می شوند: مدل اول بازی به این صورت است که وسیله‌ای در بازی دخیل نیست. یعنی والدین و کودکان با هم بازی می‌کنند. فرض کنید کودک خانواده به‌ عنوان خریدار به مغازه مراجعه کرده و از مغازه خرید می‌کند و پدر یا مادر به‌عنوان صاحب مغازه هستند.

این کارشناس اضافه کرد: مدل دوم، بازی‌هایی است که به کمک یک وسیله‌ی بازی آموزشی یا یک اسباب‌بازی فکری، می‌توان مفاهیم هوش مالی را در کودک ارتقا بخشید. اغلب در این بازی فکری کودک باید سعی کند که خریدوفروش انجام دهد و تشخیص دهد که با سرمایه‌گذاری در کجا می‌تواند سود کسب کند. نوع سوم، بازی‌های یارانه‌ای و دیجیتال می‌باشد که کودک می‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

وی توضیح داد: مزیت بازی در این است که یکنواخت و خشک نیست، مانند کلاس درس یک فرم و یک‌ شکل نیست و در آن برای انتقال مفاهیم مالی از تحکم و اجباری استفاده نمی‌شود، بلکه به‌صورت نامحسوس این مفاهیم به کودکان انتقال پیدا می‌کند.

یزدان‌پناه اظهار کرد: در بعضی کشورها در زمان مشخصی در سال یک بازارچه تشکیل می‌دهند و از کودکان می‌خواهند وسایلی که نیاز ندارند را به فروش رسانده و وسایل موردنیاز خود را از همان بازارچه و از کودکان دیگر خریداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار