درخواست از سازمان‌ ملل برای کمک به دانش‌آموزان اتباعی که از آموزش مجازی جا ماندند

تهران (پانا) - قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان اتباع به آموزش مجازی گفت: ما آمار ۳۰۰ هزار نفری در این زمینه به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و هم NJO‌های بین‌المللی اعلام کردیم که این تعداد شرایط اتصال به نرم‌افزار شاد را ندارند و آنها هم کمک‌هایی کردند که اندک بود.

کد مطلب: ۱۱۳۳۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
درخواست از سازمان‌ ملل برای کمک به دانش‌آموزان اتباعی که از آموزش مجازی جا ماندند

به‌گزارش ایلنا، «غلامرضا کریمی» قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره دانش‌آموزان اتباع که همچنان موفق به دریافت سیم کارت نشده‌اند تا از این طریق وارد شبکه شاد شوند، گفت:‌ مشکل سیم کارت دست آموزش و پرورش نیست، اما یک سری سازو کار برای تهیه آن نیز وجود دارد و از طرفی در زمان‌هایی که مدارس تعطیل نیست، هر کسی که به آموزش مجازی دسترسی ندارد، می‌تواند به مدرسه مراجعه کند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما می‌دانیم که بیش از سه میلیون نفر به نرم‌افزار شاد دسترسی ندارند، ولی پکیج‌هایی آماده شده که به صورت بسته‌های مکتوب است و در دسترس دانش‌آموزان نقاط دورافتاده قرار می‌گیرد، همچنین همه دروس در تلویزیون پخش می‌شود، اما برای مشکل سیم کارت ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و متولی امر باید این موضوع را پیگیری کند.

کریمی در پاسخ به این سوال که از میان دانش‌آموزانی که هنوز به شاد متصل نشده‌اند، چند درصد دانش‌آموزان اتباع هستند؟ گفت: ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم، اما به سازمان‌های بین المللی اعلام کرده‌ایم و از سه ماه پیش گفته‌ایم که اتباع در این زمینه مشکل دارند. حتی ما آمار ۳۰۰ هزار نفر را به کمیسایاری عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان و هم ‌NJO‌های بین المللی اعلام کردیم که این دانش‌آموزان شرایط اتصال به نرم‌افزار شاد را ندارند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: وزارت آموزش و پرورش حتی برای دانش‌آموزان ایرانی هم شرایط تهیه موبایل و تبلت را ندارد، لذا ما به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و هم NJO‌های بین‌المللی پیشنهاد کردیم که با توجه به ظرفیت‌هایی که در سطح بین‌المللی و همچنین معافیت‌های گمرکی که دارند از خارج از کشور ابزارهای آموزشی لازم را برای این گروه از دانش‌آموزان وارد کنند.

وی ادامه داد: یک سری اقدامات هم انجام شده، اما عددهای کمی مانند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ابزار آموزشی تهیه شده است، اما درخواست کردیم که کمک‌های وسیع‌تری داشته باشند و هماهنگ می‌کنیم که خودشان هم به طور مستقیم با مدارس در ارتباط باشند و وسایل آموزشی را به آنها تحویل بدهند.

کریمی در پاسخ به سوالی درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان اتباع گفت: سال گذشته کل دانش‌آموزان اتباع ما ۵۱۲ هزار نفر بوده است و این در حالی است، که این دانش‌آموزان به کشور می‌آیند و خارج می‌شوند، اما ما دو مقطع آماری برای رصد دانش آموزان اتباع داریم که یکی آبان و دیگری در بهمن ماه است؛ یعنی در این دو مقطع هر تعداد دانش‌آموزی که در کلاس باشند، مبنای آمار رسمی ما خواهد بود که اکنون این آمار رسمی ۵۱۲ هزار دانش‌آموز اتباع در کشور است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: با توجه به ثبت‌نام‌های انجام شده، میزان ثبت نام‌ها از مرز ۵ هزار و ۵۰۰ نفر هم عبور کرده و پیش بینی ما این است که آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، بنابراین در میان این دانش‌آموزان ترک تحصیلی نداشتیم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر دانش‌آموزان اول ابتدایی برای ثبت‌نام مراجعه نکنند، ما از حضور آنها مطلع نخواهیم شد.

وی ادامه داد: ما فقط می‌توانیم آماری که در سال گذشته ثبت نام کرده‌ایم را ببینیم که آیا امسال هم ثبت‌نام کرده‌اند یا نه، که البته هر ساله نه تنها هیچ خروجی نداریم، بلکه ده درصد هم به آمار قبلی اضافه می‌شود، بنابراین ما ترک تحصیل در میان اتباع مشاهده نمی‌کنیم.البته افرادی داریم که نمی‌خواهند در نظام آموزشی رسمی کشور درس بخوانند. بر اساس دستور رهبری مدارس وظیفه دارند که دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند، هر دانش آموزی که در سن تحصیل باشد، می‌تواند به وزارت کشور مراجعه کند، اگر غیرمجاز باشد کارت هدایت تحصیلی دریافت می‌کند و اگر مجاز باشد می‌تواند به مدارس برای ثبت‌نام مراجعه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار