بیژن بنفشه‌خواه:به سینمای کودک مانند سینمای کمدی اجحاف زیادی می‌شود

آموزش‌وپرورش می‌تواند برای فیلمسازان بودجه تعیین کند و فیلم کودک بسازد

تهران (پانا) - بیژن بنفشه‌خواه می‌گوید بهتر است آموزش و پرورش بودجه‌ای در نظر بگیرد و از کسانی که در حوزه فیلمسازی تبحر دارند استفاده کند و فیلم کودک بسازد، سپس همین فیلم‌ها را برای دانش‌آموزان اکران کند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بیژن بنفشه‌خواه:به سینمای کودک مانند سینمای کمدی اجحاف زیادی می‌شود

بیژن بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره کاراکترش در فیلم «خانواده امانتی» گفت: «در نقش یک انسان روستایی در این فیلم ایفای نقش کردم. این نقش در جریان فیلم کارهای کشاورزی می‌کند او به اتفاق همسرش در یک منزل مشغول به خدمتکاری هستند و بنا به اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد جایشان با صاحبانه خانه عوض می‌شود.»

بنفشه‌خواه درباره وضعیت جشنواره فیلم‌ کودک عنوان‌کرد: «به سینمای کودک مانند سینمای کمدی اجحاف زیادی می‌شود، در کل حال سینما خوب نیست. در طول یک سال حدود ۴۰ فیلم سینمایی ساخته می‌شود که از این تعداد ۴ فیلم مخصوص کودکان و نوجوانان و ۴ فیلم کمدی هستند. کارگردانان و تهیه‌کنندگان این احساس را دارند که بازیگران کار‌های کمدی و کودک، کارهای سبک یا سخیف بازی می‌کنند، در حالی‌که اینطور نیست.»

وی ادامه داد: «اگر یک بازیگر در فیلم کمدی یا کودک شروع به کار کند دیگر فقط نقش‌های این دو ژانر به او پیشنهاد می‌شود در صورتی که بازیگران کارهای کمدی بسیار راحت‌تر در کارهای جدی بازی می‌کنند و بازیگرانی که در کارهای رئال فعالیت می‌کنند در کار کمدی نمی‌توانند موفق باشند.»

این بازیگر می‌گوید در آمریکا و هند هرسال حدود ۷۰۰ فیلم ساخته می‌شود اما در ایران هرسال 100 فیلم ساخته می‌شود که این تعداد بیشتر از هفت فیلم قابل تماشا نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آغاز کار بازیگری در تلویزیون دائما پیشنهادهایی از همین جنس داشته، تصریح‌کرد: «به دلیل برنامه‌ها و فیلم‌های متعدد کودک در تلویزیون، بیشتر پیشنهاد‌های کاری‌ام در همین راستا بود، به همین دلیل در یک بازه زمانی از کار کودک فاصله گرفتم تا اینکه با فیلم‌های سینمایی حسین قناعت به ژانر کودک بازگشتم.»

این بازیگر ادامه داد: «امسال با دو فیلم در جشنواره کودک و نوجوان حضور داشتم، در فیلم «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی نیز در جشنواره فیلم کودک و‌ نوجوان حضور داشتم. در چند سال اخیر تمام کارهایی که در ژانر کودک داشتم با حسین قناعت بوده است.»

بنفشه‌خواه درباره اهمیت بودجه در سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: «بودجه نکته مهمی است، چرا که اشخاص کمی در کار کودک سرمایه‌گذار هستند. سرمایه‌گذران ترجیح می‌دهند در فیلم‌های سینمایی رئال و کمدی فعالیت کنند تا سرمایه‌شان بازگردد و فیلم کودک بسیار مظلوم واقع شده‌است و این مسئله باعث می‌شود کودکان به فیلم‌های خارجی علاقه بیشتری داشته‌باشند.»

وی درباره وظیفه آموزش و پرورش در سینمای کودک گفت: «شکل و شمایل مدارس نسبت به دوره‌های ما خیلی تغییر کرده‌است، اما ماهیت همان است. فضای مدارس برای کودکان باید شادتر باشد و حتما سعی شود اکران فیلم در مدارس در دستور کار قرار بگیرد. زمانی که ما مدرسه‌ می‌رفتیم فیلم‌های کودک زیادی ساخته می‌شد اما هرسال رفته رفته تعداد فیلم‌ها کم‌تر می‌شود.»

این بازیگر می‌گوید بهتر است آموزش و پرورش بودجه‌ای در نظر بگیرد و از کسانی که در حوزه فیلمسازی تبحر دارند استفاده کند، مانند کارهایی که نیروی انتظامی و ارگان‌های دیگر انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: «حتی اگر این کار را نمی‌توان انجام داد بهتر است در مدارس از ویدئو پروژکتور استفاده کنند و فیلم‌ها را برای بچه‌ها به نمایش بگذارند.»

بنفشه‌خواه درباره جایگاه فانتزی در فیلم‌های کودک خاطرنشان کرد: «فانتزی و آموزش هر دو مقوله بسیار مهمی هستند که باید به آن توجه‌شود. اگر فقط به آموزش متمرکز شویم، کودکان خسته می‌شوند. متاسفانه در ایران محدودیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توان زیاد به فیلم‌های کودک پرداخته شود؛ به طور مثال در فیلم‌های موفق خارجی پیام هم دیده می‌شود اما آنقدر جنبه شاد و فانتزی دارند که کودکان را جذب می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار