معاون توانبخشی سازمان استثنایی تشریح کرد؛

روش‌های تولید محتوا برای دانش‌آموزان استثنایی

تهران (پانا) – معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی با توضیح روش‌های مختلف تولید محتوا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، از بارگذاری 1100 محتوای آموزشی در شبکه شاد خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
روش‌های تولید محتوا برای دانش‌آموزان استثنایی

بحران همه‌گیری کرونا و تعطیل‌شدن مدارس در دنیا بسیاری از نظام‌های آموزشی را ناچار به استفاده از روش‌های آموزش مجازی برای تداوم‌بخشیدن به جریان تعلیم و تربیت کرد و طبیعتا، مثل همه آغازها، این آغاز با مشکلات بسیاری توام بود.

در آموزش و پرورش ایران هم شروع آموزش‌های آنلاین با مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیاری همراه بود اما به مرور و بعد از کسب تجاربی چند در این مسیر، مشکلات یکی پس از دیگری از سر راه برداشته شد و درصد بالایی از دانش‌آموزان و معلمان را وارد شبکه مخصوص آموزش و پرورش کشور به نام «شبکه شاد» کرد.

دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که تحت مدیریت سازمان آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می‌کنند یکی از گروه‌هایی هستند که مشکلات بیشتری در راه پیوستن به آموزش‌های الکترونیکی و شبکه شاد داشتند که به دلیل شرایط ویژه جسمی و ذهنی این دانش‌آموزان، لزوم تدوین برنامه‌ها و فراهم‌کردن امکاناتی برای آموزش و تربیت آنها، به‌خصوص در شرایط بحرانی حاضر، احساس می‌شود.

علاوه بر امکانات مختلف در حوزه آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی، موضوع تولید محتوای متناسب با شرایط حاضر یکی از مسئولیت‌های مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

مجید هداوند معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با پانا درباره روش‌های تولید محتواهای آموزشی در شرایط همه‌گیری کرونا برای دانش‌آموزان بانیازهای ویژه اظهار کرد: «کانال محتوای مدارس استثنایی در شبکه شاد راه‌اندازی شده است که بیش از 821 زیرشاخه دارد که شامل گروه‌های مختلف استثنایی به تفکیک دوره‌ها، پایه‌ها و عناوین دروس است. بیش از 4946 عنوان درس و 294 عنوان کتاب در این کانال پیش‌بینی شده است و کار تولید محتوا که بیشتر تولید فیلم‌های اموزشی است، به 32 استان واگذار شده است. این محتواها شامل 160 عنوان موضوع توانبخشی و 60 عنوان محتوای مشاوره‌ای می‌شود که مراحل تولید آن در استان‌ها آغاز شده است.»

بارگذاری 1100 محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی

وی ادامه داد: «تا امروز بیش از 30 درصد محتوای استان‌ها تولید و دریافت شده است. در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کارگروهی برای بررسی و استانداردسازی این محتواهای تولیدشده تشکیل شده است که این محتواها، پس از استانداردسازی، در شبکه شاد بارگذاری خواهد شد. تا امروز قریب به 1100 محتوا در شبکه شاد بارگذاری شده که شامل فیلم‌های کمک آموزشی، راهنماهای معلمان، راهنماهای اولیا، پی دی اف کتاب‌ها و فایل صوتی کتاب‌ها برای نابینایان است.»

هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش و پرورش استثنایی جا نمانده است

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وضعیت پوشش آموزش‌های آنلاین در نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: «قریب 40 درصد دانش‌آموزان ما سال گذشته به علل مختلف به شبکه شاد دسترسی نداشتند. برخی از این دانش‌آموزان به علت عدم دسترسی به دستگاه هوشمند و اینترنت و برخی به علت ضعف سواد رسانه‌ای اولیا از آموزش‌های آنلاین محروم بودند. همچنین برخی دانش‌آموزان به دلیل مشکلات جسمی و ذهنی موفق به پیوستن به آموزش‌های مجازی نشدند. ما برای این دانش‌آموزان درس‌نامه‌ها، فایل‌های ویدئویی یا صوتی از دروس آماده کردیم و به آنها رساندیم. برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور داوطلبانه معلمان و همکاران توانبخشی در منازلِ این دانش‌آموزان هم جزو راهکارهایی بود که برای استمرار آموزش در دوره کرونا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیری شده است. یعنی هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش و پرورش استثنایی جا نمانده است و ما به طرق مختلف سعی کردیم همه دانش‌آموزان را متناسب با ویژگی‌ها و شرایط خاصی که دارد تحت پوشش قرار دهیم.»

هداوند در ادامه درباره اجرای طرح «همیار معلم» یا «دستیار معلم» در سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد که بر اساس آن با همکاری خانواده‌های دانش‌آموزان، یکی از اولیا در منزل آموزش می‌بیند و سپس به عنوان حلقه رابط خانه و مدرسه به ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموز استثنایی می‌پردازد.

راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیا

وی ادامه داد: «علاوه بر اینها بسته توسعه مشارکت خانواده ویژه دوره کرونا تدوین شده است که اساس آن بر آموزش‌های والدمحور است. همچنین پارلمان مشورتی اولیا به صورت مجازی راه‌اندازی شده است که اعضای آن منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان هستند که در ادامه در سطوح استانی و کشوری مشغول فعالیت هستند.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان خاطرنشان کرد: «استفاده از اولیای فن‌یار و هنریار در ادامه طرح «مدرسه‌یاری» با هدف فعال‌سازی میز اولیا در مدارس انجام می‌شود و هدف ما این است که همه دروس را در پایگاه جامع آموزش مجازی سازمان بارگذاری کنیم تا در دسترس همه گروه‌ها اعم از دانش‌آموزان، معلمان و اولیا قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار