نگرانی از ناپدیدشدن یوزها در خراسان جنوبی

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تقریبا ظرف چهار سال گدشته تنها توانستیم تعداد انگشت شماری یوزپلنگ نر را در نایبندان طبس رصد کنیم و متاسفانه یوز ماده‌ای مشاهده نشده است.

کد مطلب: ۱۱۳۱۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از ناپدیدشدن یوزها در خراسان جنوبی

به‌گزارش ایسنا، حسن اکبری اظهار کرد: در نیم قرن گذشته ۷۰ درصد تنوع ژنتیکی گونه‌های برجسته استان از بین رفته و این آمار مربوط به گونه‌های برجسته استان است که از آن‌ها اطلاعات داریم.
وی افزود: تنوع ژنتیکی تنوع درون جمعیت است وقتی گونه‌ای از بین رفت به همان میزان تنوع ژنتیکی کاهش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه تنوع زیستی یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض است، تصریح کرد: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، خرگوش، روباه معمولی اشاره کرد که متاسفانه به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض هستند.
اکبری با بیان اینکه در مورد برخی گونه‌ها مناطق حفاظت شده وجود دارد، تصریح کرد: وضع گونه گوره خر بدتر بوده و تقریبا شاهد انقراض منطقه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه در مورد آهو هنوز نتوانستیم وضعیت قابل قبولی را ایجاد کنیم، اظهار کرد: مناطق حفاطت شده نیازمند تصویب برخی دستگاه‌هاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا صندوق جهانی طبیعت از وضعیت محیط زیست جهان منتشر کرده و براساس کار مطالعاتی بزرگی که در دنیا انجام شده، مشخص شده ۶۸ درصد از جمعیت حیات وحش کره زمین در نیم قرن اخیر از بین رفته‌اند که این امر فاجعه بزرگی است و انقراض عظیمی توسط انسان است.
اکبری اظهار کرد: اگر این امر ادامه پیدا کند یک انقراض بزرگ دیگری را در تاریخ حیات وحش را رقم می زنیم که عامل آن انسان است.

وی ادامه داد: باید بدانیم زمانی که گونه‌های مهم را بر اثر شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه از بین بردیم خود به خود گوشتخوارانی که از آن‌ها تغدیه می‌کنند نیز به شدت آسیب می‌بینند که پلنگ و یوزپلنگ از جمله آن‌هاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تقریبا ظرف چهار سال گدشته تنها توانستیم تعداد انگشت شماری یوزپلنگ نر را در نایبندان طبس رصد کنیم و متاسفانه یوز ماده‌ای مشاهده نشده است.
اکبری اظهار کرد: استان مناطق آزاد وسیعی دارد و این حیوان شب گرد است که امکانات خاصی برای رصد می‌طلبد، اما به همان میزان تلاش کردیم و نتوانستیم خانواده یوزی پیدا کنیم که این امر جای نگرانی دارد.

وی افزود: باید تلاش‌های بیشتری در مکان‌های دیگر کشور انجام دهیم تا در آینده امکان احیای یوزپلنگ فراهم شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه پلنگ نیز گربه سانی است که در سال‌های اخیر آسیب بزرگی دیده و زیستگاه‌های آن خارج از مناطق حفاظت شده است، تصریح کرد: تلاش برای رصد این حیوان بی فایده بوده و تاکنون موفق به اخذ مجوز از دستگاه‌های ذیربط نشدیم.
اکبری با تاکید بر فرهنگ‌سازی و توجه بیشتر مردم به این گونه‌ها، اظهار کرد: یکی از راه‌های حفاطت از گونه‌های حیات وحش این است که مناطق قرق‌های اختصاصی را ایجاد کنیم و مناطق حفاظت شده خصوصی در اختیار افرادی قرار گیرند تا برای مدت خاص کار حفاظت را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا در سال‌های اخیر بسیار تلاش کردیم، اما با محدودیت‌های کشوری مواجهیم، افزود: این قول را گرفته‌ایم از پنج مورد قرق اختصاصی کشوری، خراسان جنوبی نیز سهمی داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از زیستگاه‌های عالی استان خارج از مناطق حفاظت شده است، یادآور شد: برای بهبود وضع مناطق حفاطت شده به همراهی دستگاه‌ها نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار