مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

قرمز شدن چشم هم علامتی از کرونا بوده است

گزارشی از ابتلای سه باره افراد به کرونا

تهران (پانا) - به‌گفته یک متخصص پزشکی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونا، یک مورد را سراغ دارم که تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شده و افراد زیادی دو بار مبتلا شده‌اند به ویژه در کادر پزشک و پرستار که با بیماران مواجه هستند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
قرمز شدن چشم هم علامتی از کرونا بوده است

به‌گزارش ایسنا، نوذر نخعی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اظهار کرد: در استان کرمان دو پیک بیماری کرونا را داشتیم که در ماه های نخست به خاطر رعایت های مردم و اقدامات دقیق نسبت به بسیاری از استان ها پیک اول را تجربه نکردیم.

وی با بیان اینکه در اواسط خردادماه بیماری کووید ۱۹ در استان کم‌کم رو به افزایش رفت و آخر تیرماه به اوج خود رسید و بعد تا اواسط شهریورماه رو به کم شدن رفت تصریح کرد: از نیمه شهریورماه مجددا شیوع کرونا در استان کرمان رو به افزایش رفت و تفاوت شرایط کنونی با تابستان این است که این افزایش نسبت به قبل بیشتر است و می بینیم در همه خانواده‌ها مبتلا به کرونا وجود دارد که همین یک هشدار جدی است.

این متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: کرونا مانند آتش‌سوزی در جنگل است و هرچه مساحت بیشتر باشد، وسعت آتش‌سوزی بیشتر و اطفاء این حریق سخت‌تر است.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال‌حاضر تعداد افراد آلوده به کرونا در جامعه زیاد است و وسعت و ارتفاع شعله‌های آتش بیماری از تابستان بیشتر است عنوان کرد: با سرد شدن هوا دو مسئله به ضرر مردم پیش می‌آید نخست اینکه کرونا در سرما جان دارتر است و مسئله دیگر بسته شدن درب و پنجره‌هاست.

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد موارد مبتلا بیشتر است و تعداد مرگ‌ها بیشتر شده، افزود: این آمار فوتی مربوط به بیماران قطعی کووید ۱۹ است و با احتساب موارد مشکوک آمار فوتی‌ها یک و نیم تا دو برابر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه برخی هنوز بیماری را جدی نمی‌گیرند، گفت: نباید فکر کنیم طرف مقابل ما به دلیل اینکه علامتی ندارد، با او رو در رو صحبت کنیم. باید برای خرید در ساعات خلوت به فروشگاه‌ها مراجعه کنیم و متاسفانه کسانی که مبتلا شده‌اند همین نکات ظریف را رعایت نکرده اند.

وی درباره نشانه‌های کووید ۱۹ اظهار کرد: زیاد شدن تعداد بیماران موجب رو شدن علائم بیشتری از بیماری شده اما در زمینه درمان کرونا هیچ تفاوتی صورت نگرفته و علاج قطعی در دنیا وجود ندارد.

نخعی تصریح کرد: نکته مهم این است علائم را بدانیم و در تماس با دیگران بنا را بر این بگذاریم که فرد مقابل بیمار است و از مردم درخواست داریم دچار اشتباه نشوند و با علائم سرماخوردگی در شرایط فعلی بنا را بر این بگذارند کرونا دارند و لازم نیست حتما تست انجام بدهند.

وی بیان کرد: موردی بوده که فقط با قرمز شدن چشم و درد چشم مواجه و بعد مشخص شده کرونا گرفته و فردی ۲۴ ساعت سکسکه داشته و مشخص شده مبتلا به کرونا بوده یا فردی که در هفته دوم بیماری دچار فلج پا شده است.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کرونا رحم ندارد و علائم خیلی عجیب و غریبی دارد، گفت: تب، لرز، گلودرد، لرز بدون تب، آبریزش بینی، سرفه، اسهال، استفراغ، تهوع و خستگی مفرط علائم شایع کرونا هستند.

وی افزود: لزومی ندارد افرادی که این علائم را دارند، حتما به پزشک مراجعه کنند و وقتی بنا را بر کرونا بگذاریم باید ۱۴ روز از دیگران فاصله بگیریم. ضمن اینکه ۱۰ روز اول و به ویژه دو روز نخست بیماری به شدت مسری است.

نخعی تصریح کرد: افرادی که علائم دارند باید در زمان دستشوئی رفتن مواد ضدعفونی کننده روی دستگیره درب و شیر توالت بریزند، حوله آنها جدا باشد و سر سفره نیز با فاصله از دیگر افراد خانواده باشند.

وی بیان کرد: باید در منزل درب و پنجره را در روز باز گذاشته و تهویه هوا صورت بگیرد و خوشبختانه مواردی داشته‌ایم که با رعایت این مسائل به جز یک نفر فرد دیگری در خانواده آلوده نشده است.

این استاد دانشگاه درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونا اظهار کرد: بنده یک مورد را سراغ دارم که تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شده و افراد زیادی دو بار مبتلا شده‌اند به ویژه در کادر پزشک و پرستار که با بیماران مواجه هستند.

وی افزود: اصلا نمی‌شود پیش بینی کرد بیماری در مرتبه دوم قوی یا ضعیف است زیرا یک بیمار مبتلا در مرتبه دوم داشتیم که جان خود را از دست داد.

نخعی درباره از دست دادن حس بویائی در ابتلاء به کرونا تصریح کرد: به طور متوسط ۳۰ درصد از مبتلایان اگر حس بویائی خود را از دست داده باشد، بیش از ۹۵ درصد بنا بر مبتلا شدن به کرونا است و انتظار می‌رود یک تا دو ماه بعد حس آنها برگردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسن آنفلوانزا گفت: در حال حاضر همه مردم به دنبال خرید واکسن هستند که این ترس از یک جهت خوب است اما لزومی ندارد زیرا در کشورهائی که زمستان را پشت سر گذاشتند موارد ابتلاء به آنفلوانزا به شدت کاهش یافته زیرا به دلیل رعایت موارد بهداشتی در شیوع کرونا این اتفاق رخ داده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: کرونا یک و نیم برابر بیش از آنفلوانزا مسری و پنج تا ۱۰ برابر کشنده تر است. پس زمانی که کرونا کشنده‌تر و واکسنی ندارد و موارد بهداشتی را رعایت کنیم آنفلوانزا حساب کار دستش می‌آید.

وی اظهار کرد: توزیع واکسن آنفلوانزا برای افراد خاص از جمله پرسنل بهداشت و درمان، زندان، بیماران خاص انجام شده و بخش دوم توزیع در بخش خصوصی به عنوان مثال بری بیماران زمینه‌ای است که هنوز در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

نخعی تصریح کرد: در دوره ۱۴ ساله بررسی مشخص شده اثربخشی واکسن آنفلوانزا بین ۱۰ تا ۶۰ درصد بوده و مصونیت کامل نمی آورد.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره خانواده‌هائی که عزیزانشان را براثر کرونا از دست داده‌اند، اظهار کرد: اگر فردی دارای سن بیش از ۷۰ سال باشد و مبتلا به کرونا بشود نسبت به فرد هفت ساله ۶۸۰ برابر احتمال بستری وی بیشتر است لذا یکی از کارهای مهم پیشگیری است.

وی افزود: در زمان فوت فرد مبتلا به کرونا مراسم تشییع جنازه، نماز میت و مراسم باید با ملاحظات خاصی انجام شود و منع این موارد داغ خانواده فوتی را بیشتر می کند اما باید مراقبت کرد که نه آن فرد کاملا رها شود و نه مراسم شلوغ باشد که موجب تشدید بیماری بشود.

نخعی با اشاره به اینکه نباید فرد داغ دیده رها شود و باید کسانی کنار آنها باشد اما خانه شلوغ نشود، تصریح کرد: اعتقادات مذهبی و باورهای دینی موجب می‌شود صبر فرد بیشتر شود و استفاده از اعتقادات مذهبی در اینجا به کمک انسان می‌آید و باور به اینکه فردی که از دنیا رفته جسمش از ما جدا شده و روحش در کنار ماست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار