مناسب‌سازی فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان برای افراد دارای معلولیت

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی درباره مناسب‌سازی برخی فیلم‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوانان برای افراد دارای معلولیت توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مناسب‌سازی فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان برای افراد دارای معلولیت

وحید قبادی‌دانا در خصوص آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مناسب‌سازی برخی فیلم‌های این جشنواره برای کودکان دارای معلولیت شنوایی و بینایی در جمع خبرنگاران گفت: مناسب‌سازی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای حضور افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت است و زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی افراد معلول را فراهم می‌کند. مناسب‌سازی فقط به صورت فیزیکی نیست که در معابر خیابان‌ها باشد بلکه مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: طبق اخبار واصله سال گذشته 1600 نفر از افراد دارای معلولیت در سینماهای جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شرکت داشتند. سال گذشته پژوهش‌های لازم برای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان صورت گرفته است و تلاش شده است کودکان دارای معلولیت نابینایی، ناشنوایی و کودکانی که دارای اختلال اوتیسم هستند بتوانند از این جشنواره استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در طول مدت برگزاری جشنواره گروه مترجمان ناشنوایان برای حضور در سکانس‌های اختصاصی افراد ناشنوا حضور فعال داشتند و همچنین برای سانس‌های اختصاصی افراد دارای معلولیت نابینایی هم گروه دوبله حضور فعالی را در جشنواره سال گذشته داشتند. همچنین در جشنواره سال گذشته با همکاری انجمن‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت شرایط مناسب‌سازی فیزیکی برای سینماهای میزبان جشنواره هم انجام شد و مناسب‌سازی کارگاه‌های جشنواره با زبان اشاره یکی از اقدامات خوبی بوده است که در سال گذشته انجام شد.

قبادی دانا گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود. برگزاری آنلاین جشنواره فرصتی است تا همه کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند از این جشنواره استفاده کنند. با توجه به اینکه یکی از اهداف جشنواره استفاده همه کودکان از آثار جشنواره است سعی شده است امسال هم مناسب‌سازی برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی سکانس‌ها با زبان اشاره استفاده شود.

وی افزود: در جشنواره امسال، برای افراد نابینا برای اولین بار تلاش شده است به صورت توضیح و شرح صحنه فیلم‌ها به صورت Audio description مناسب‌سازی برای این افراد هم صورت بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه اینگونه فعالیت‌ها در جشنواره سینمایی ایران و منطقه کم‌نظیر است می‌تواند شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مسئولان امر و متولیان اجرایی برنامه‌ها قبل از شروع اجرای برنامه وجود افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامه‌ریزی درستی را برای استفاده آنها از جشنواره‌ها فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار