در قدیمی ترین هنرستان منطقه ۱۷ چه می گذرد؟

تهران (پانا)- آموزش های فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را به کار می برد تا افرادی آگاه به تکنولوژی روز و کار آمد را تربیت و در چرخه سازندگی کشور وارد کند. در همین راستا هنرستان فنی و حرفه ای قدس در منطقه17 که از قدیمی ترین هنرستان های منطقه17 است تمام تلاش خود را می کند تا نیروهای انسانی با مهارتی را برای جامعه تربیت کند. گفتگوی خبرگزاری پانا با «ولی اله نعیمی»، مدیر هنرستان فنی و حرفه ای قدس در منطقه17 را در ادامه می خوانید.

کد مطلب: ۱۱۳۱۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
در قدیمی ترین هنرستان منطقه ۱۷ چه می گذرد؟

ولی اله نعیمی، مدیر هنرستان قدس، در گفت و گو با پانا گفت: هنرستان فنی و حرفه ای قدس در سال۱۳۵۷ با دو رشته حسابداری و امور اداری فعالیت خود را آغاز کرد و پس از چند سال رشته های شبکه ونرم افزار رایانه، حسابداری، نقشه کشی و معماری و فتوگرافیک را در مجموعه رشته های خود دارد و در حال حاضر همه رشته های این هنرستان مورد استقبال دانش آموزان و اولیا قرار گرفته و هر ساله تعداد متقاضیان رشته های این هنرستان بیشتر می شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به استقبال زیاد دانش آموزان به رشته های این هنرستان و به روز بودن این رشته ها، کمبود تجهیزات و نبود منابع مالی از مهمترین دغدغه های این مرکز است.
نعیمی افزود: علم حسابداری، همانند دیگر علوم در نتیجه ی نیازهای انسان به وجود آمده و با پیچیده شدن و گسترش روابط اقتصادی بازرگانی و صنعتی، حسابداری به عنوان یک دانش در جهت توسعه بخشیدن به فعالیت‌ها ضرورت بیشتری یافته و با توجه به وجود ذخایر و منابع مختلف و تحولات صنعتی و اقتصادی و ظهور و توسعه تجارت بین المللی و بازرگانی کشور، توجه خاصی به این رشته شده است. توانایی ها و مهارت هایی که هنر جویان، جهت ورود به بازار کار و اشتغال کسب می کنند شامل: انجام امور رسیدگی به اسناد و صدور اسناد، تنظیم دفاتر مالی شرکت ها موسسات وادارات، انجام امور حسابداری موسسات و سازمان ها، انجام امور مالیاتی امور بیمه-گمرکی، انجام امور بانکی، ثبت اسناد و دفاتر مالی و تنظیم کاربرگ و حساب های مالی تجزیه تحلیل آن ها و آشنایی با انجام مراحل مختلف تجارت داخلی و خارجی است. همچنین ادامه تحصیل در این رشته از طریق شرکت در آزمون سراسری کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی حرفه ای و آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی و با تغییر رشته در یکی از دوره های پیش دانشگاهی و شرکت در آزمون سراسری دانشگاه ها تا مقطع دکتری است.
نعیمی گفت: رشته نقشه کشی معماری از رشته های این هنرستان است. امروزه تامین آسایش و آرامش روحی بشر یکی از هدف های اصلی است و به کارگیری تکنولوژی و علوم پیشرفته در طراحی و خلق فضا و اجرای پروژه های معماری از اهمیت خاصی برخوردار است. فراگیری علم و هنر معماری و آشنایی با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل از مباحث بسیار مهم و ضروری این رشته به شمار می رود. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنر های تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی، طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی، مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی ، نقشه برداری و تراز یابی با دوربین های نیوو و... آشنا می شوند. زمینه های شغلی این رشته، نقشه کش نقشه های اجرایی معماری، نقشه کش معماری داخلی، نقشه کش نقشه های سازه ای، نقشه کش کامپیوتری، کمک پژوهشگر معماری، کنترل کیفیت ساختمان، دفاتر مهندسین مشاور و طراح مترو، مجری زیر سازی راه ها ونظارت بر امور زیبایی ساختمان است.

مدیر هنرستان قدس ادامه داد: کلیه هنرجویان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش، پس از پایان دوره سه ساله و اخذ دیپلم می توانند در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته، دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی) و دانشگاه آزاد شرکت و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های فنی حرفه ای سراسرکشور ادامه تحصیل بدهد و موفق به اخذ مدرک کاردانی و کارشناسی و ... شوند.
وی در خصوص رشته‌ی فتوگرافیک گفت: این رشته، نوترکیب از هنر و صنعت و به معنای تلفیق هنر و عکاسی است. هنر و صنعت عکاسی از جمله فعالیت های این حوزه به شمار می آید که به تکنولوژی ها و فناوری های روز وابستگی شدید پیدا کرده است. همچنین همگام با آن مسیر تکامل را طی کرده است و با پیشرفت قابل ملاحظه نرم افزارهای اجرایی در حیطه هنر گرافیک و عکاسی و کاربرد وسیع آن در بسیاری از مشاغل دیگر، می توان به اهمیت این بخش از فعالیت اقتصادی (اقتصاد هنر) در جامعه پی برد.
وی افزود: رشته فتوگرافیک، که حاصل ادغام دو رشته عکاسی و گرافیک است؛ به تازگی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای پیوسته است. گرافیک و فتوگرافیک خیلی فرق دارد. اولین تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک، انجام فعالیت ها به صورت دستی و کامپیوتری هست. رشته فتوگرافیک زوم بیشتری به عکس و عکاسی دارد در حالی که گرافیک به طراحی تمرکز دارد. در رشته ی فتوگرافیک در هر سه سال هنرجوها عکاسی را آموزش می بینند و در زمینه عکاسی تبحر بیشتری نسبت به هنرجوهای گرافیک پیدا می کنند. در فتوگرافیک استاندارد هایی مثل عکاسی از طبعیت و عکاسی گزارشی را یاد می گیرند.
وی در خصوص فارغ‌التحصیلان این رشته گفت: هنرجویان این رشته می توانند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مثل علامت و اطلاعات (آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار مختلف (غرفه آرایی)، آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی، اجتماعی و مانند آن (صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکزی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خودشان را ارائه بدهند. در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک کارشناس فتوگرافیک وجود دارد. یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد؛ مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور. دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌، یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ باشد. گفتنی است؛ فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند.
نعیمی در رابطه با آخرین رشته این هنرستان شبکه و نرم افزار رایانه گفت: رایانه از دو قسمت سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. کاربران از طریق نرم افزار با رایانه ارتباط برقرار می کند. شاید در میان رشته های فنی و حرفه ای بسیاری از دانش آموزان بیشتراز دبیران خود با کامپیوتر و عملکرد آن آشنا باشند رشته کامپیوتر از وسیع ترین رشته هایی است که تعدد قابلیت ها و علومی که به صورت شگفت انگیزی به رایانه وابسته است هر روز افق های جدیدی را در اختیار کاربران و فعالین این رشته در سراسر جهان قرار می دهد. از صنعت سینما تا آموزش از راه دور (آموزش الکترونیک) و... به وسیله رایانه انجام می‌شود. افراد به حسب تخصصشان به دسته های متفاوتی تقسیم شده اند. برنامه نویسان، گرافیست ها، برنامه سازان، تعمیرکاران سیستم های رایانه ای و دیگران هر یک به نوعی با رایانه کار می کنند.

وی افزود: این رشته با ورود اینترنت جان تازه گرفت و دانش آموران در کنار تحصیل می توانند با مبانی کامپیوتر، مبانی برنامه سازی، نرم افزارهای کاربران متداول مانند (Word,Exel,Toolkit)، زبان های برنامه سازی تحت ویندوز مانند ویژوال بیسیک، پاسکال، بیسیک) بانک های اطلاعاتی و برنامه سازی تجاری با استفاده از نرم افزارAccess، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های کامپیوتری، زبان تخصصی با آشنایی با اصطلاحات تخصص رایانه، طراحی مدارات منطقی پایه سخت افزار و تکنولوژی رایانه، شبکه های کامپیوتری آشنا شوند.

نعیمی گفت: فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شغل های مسئول کارگاه آموزش کامپیوتر، مسئول آرشیو نرم افزاری، برنامه ساز سیستم های کامپیوتری، فعالیت در کارگاه سخت افزار، راهبر سیستمهای کاربردی کامپیوتر، دستیار تولید کننده سیستمهای کامپیوتری، نصاب و راهبر سایت کامپیوتر، سرپرست سایت کامپیوتر، راهبر روندهای کنترل فرآیندهای صنعتی، سرپرست راهبری شبکه های محلی کامپیوتری و … مشغول بکار شوند. دانش آموزان این رشته می توانند در آزمون کاردانی و کارشناسی دانشگاه فنی و حرفه ای، کنکور آزمون سراسری و دانشگاه آزاد و علمی کاربردی شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار