5 کشور اروپایی خواستار توقف فوری شهرک‌سازی درکرانه باختری شدند

تهران (پانا) - وزرای امور خارجه پنج کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ مشترکی خواستار توقف فوری احداث واحدهای مسکونی جدید در کرانه باختری شدند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
5 کشور اروپایی خواستار توقف فوری شهرک‌سازی درکرانه باختری شدند

به گزارش العالم، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: ما عمیقا نسبت به تصمیم گرفته شده توسط مقامات اسرائیلی درباره احداث ۴ هزار و ۹۰۰ واحد ساختمانی جدید در مناطق اشغالی کرانه باختری نگران هستیم.

این بیانیه اقدام تل‌آویو را خلاف مقررات بین‌المللی دانسته است که اثر بخشی دست یابی به راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را در راستای رسیدن به صلح طولانی مدت، تضعیف می‌کند.

وزرای امور خارجه پنج کشور اروپایی همچنین با اشاره به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین، توسعه اشغال‌گری‌ها در کرانه باختری را غیر سازنده توصیف و تصریح کردند: همانگونه که مستقیما به اسرائیل تاکید کردیم، این اقدام تلاش‌ها برای بازسازی اعتماد میان طرف‌ها، با نگاه از سرگیری مذاکرات را زیر سووال می‌برد.

«بر همین اساس ما خواستار توقف فوری شهرک سازی در کرانه باختری و همچنین خروج و توقف نابودی ساختمان‌های فلسطینی در قدس شرقی و کرانه باختری هستیم.»

در بیانیه یادشده بر لزوم اجرای کامل قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل تصریح شده و آمده است: ما تاکید می‌کنیم که هرگونه تغییری را به مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷، مگر آنکه بین طرف‌ها توافق شده باشد، به رسمیت نمی‌شناسیم.

این بیانیه در پایان از هر دو طرف مناقشه خواست تا از اقدامات یکجانبه اجتناب کرده و گفت‌وگوهای معنادار را از سر گیرند.

پیشتر فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز احداث واحدهای مسکونی صهیونیستی جدید در کرانه باختری را غیر قانونی اعلام کرده اند.

شورای عالی برنامه‌ریزی مدیریت عمرانی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ساخت بیش از ۴ هزار واحد مسکونی در کرانه باختری را تصویب کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار